Campagne gordeldracht BIVV, België

Belgische campagne moet stagnatie gordeldracht doorbreken

‘Geen gordel op de baan komt hard aan’ is de slogan in de nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) om het percentage gordeldragers omhoog te krijgen. Met de campagne wil de Belgische organisatie duidelijk maken dat de gevolgen van een botsing zonder gordel te vergelijken zijn met die van een vrije val vanaf een gebouw.

Uit onderzoek van het BIVV blijkt dat de gordeldracht sinds 2012 stagneert, na jarenlang een stijgende lijn te hebben vertoond. Eén op de zes Belgen draagt voorin de auto geen gordel. Daarbij gaat het zowel om chauffeurs als passagiers. Achterin gaat het zelfs om vier op de tien inzittenden. Er is wel duidelijk een verschil te zien in wegtype. Zo ligt het gordelgebruik sinds 2003 aanzienlijk lager op 30 km/uur-wegen dan op andere wegen.

Dodelijke slachtoffers

Dat het dragen van een gordel het verschil kan maken tussen leven en dood blijkt onder meer uit een analyse van dodelijke ongevallen op de Belgische wegen door BIVV. Terwijl de gordeldracht op de autosnelwegen boven de 90 procent ligt, droeg slechts 35 procent van de dodelijke slachtoffers een gordel op het moment van het ongeval.

Affiches met de campagneslogan en een foto van een iemand die van een gebouw valt zijn nog de hele maand te zien langs snelwegen en provinciale wegen in België. Ook bij parkeergarages van Q-Park worden automobilisten attent gemaakt op het belang van het dragen van een autogordel.

Boetes verhogen

Volgens de BIVV is de eigen campagne niet voldoende om het aantal gordeldragers omhoog te brengen en daarmee het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Ook de boetes voor het niet dragen van de gordel moeten omhoog, vindt de veiligheidsorganisatie. Voor volwassenen die niet vastgeklikt zitten zou de boete verhoogd moeten worden van 50 naar 110 euro.

Voor kinderen die geen gordel dragen, mogen de boetes voor de verantwoordelijke volwassenen nog hoger uitpakken. Die zouden verhoogd moeten worden van 50 naar 165 euro. Onderzoek van de BIVV uit 2011 wees uit dat één op de twee kinderen niet correct vastgezet is in de auto. Eén op de tien is zelfs helemaal niet vastgezet.

Lees ook
BIVV: gordelgebruik in België nog steeds te laag

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Belgische campagne moet stagnatie gordeldracht doorbreken”

John Willemsen|15.12.13|13:30

Haha, ik ken talloze “collega’s” hier in Brussel die de gordel nooit om hebben, “want is is zo oncomfortabel”. Misschien moeten we daarin een deel van de oorzaak zoeken..

John Willemsen|15.12.13|13:32

En die boetes hoeven niet omhoog, maar de controle; de pakkans. Want nu is die gewoon astronomisch klein. Ik zie mensen bellend de politie voorbij rijden met de kinderen achterin de laadruimte van de bestelauto; de politie zwaait vriendelijk naar de kinderen maar zegt en doet niets..!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische campagne moet stagnatie gordeldracht doorbreken | RijschoolPro
Campagne gordeldracht BIVV, België

Belgische campagne moet stagnatie gordeldracht doorbreken

‘Geen gordel op de baan komt hard aan’ is de slogan in de nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) om het percentage gordeldragers omhoog te krijgen. Met de campagne wil de Belgische organisatie duidelijk maken dat de gevolgen van een botsing zonder gordel te vergelijken zijn met die van een vrije val vanaf een gebouw.

Uit onderzoek van het BIVV blijkt dat de gordeldracht sinds 2012 stagneert, na jarenlang een stijgende lijn te hebben vertoond. Eén op de zes Belgen draagt voorin de auto geen gordel. Daarbij gaat het zowel om chauffeurs als passagiers. Achterin gaat het zelfs om vier op de tien inzittenden. Er is wel duidelijk een verschil te zien in wegtype. Zo ligt het gordelgebruik sinds 2003 aanzienlijk lager op 30 km/uur-wegen dan op andere wegen.

Dodelijke slachtoffers

Dat het dragen van een gordel het verschil kan maken tussen leven en dood blijkt onder meer uit een analyse van dodelijke ongevallen op de Belgische wegen door BIVV. Terwijl de gordeldracht op de autosnelwegen boven de 90 procent ligt, droeg slechts 35 procent van de dodelijke slachtoffers een gordel op het moment van het ongeval.

Affiches met de campagneslogan en een foto van een iemand die van een gebouw valt zijn nog de hele maand te zien langs snelwegen en provinciale wegen in België. Ook bij parkeergarages van Q-Park worden automobilisten attent gemaakt op het belang van het dragen van een autogordel.

Boetes verhogen

Volgens de BIVV is de eigen campagne niet voldoende om het aantal gordeldragers omhoog te brengen en daarmee het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Ook de boetes voor het niet dragen van de gordel moeten omhoog, vindt de veiligheidsorganisatie. Voor volwassenen die niet vastgeklikt zitten zou de boete verhoogd moeten worden van 50 naar 110 euro.

Voor kinderen die geen gordel dragen, mogen de boetes voor de verantwoordelijke volwassenen nog hoger uitpakken. Die zouden verhoogd moeten worden van 50 naar 165 euro. Onderzoek van de BIVV uit 2011 wees uit dat één op de twee kinderen niet correct vastgezet is in de auto. Eén op de tien is zelfs helemaal niet vastgezet.

Lees ook
BIVV: gordelgebruik in België nog steeds te laag

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Belgische campagne moet stagnatie gordeldracht doorbreken”

John Willemsen|15.12.13|13:30

Haha, ik ken talloze “collega’s” hier in Brussel die de gordel nooit om hebben, “want is is zo oncomfortabel”. Misschien moeten we daarin een deel van de oorzaak zoeken..

John Willemsen|15.12.13|13:32

En die boetes hoeven niet omhoog, maar de controle; de pakkans. Want nu is die gewoon astronomisch klein. Ik zie mensen bellend de politie voorbij rijden met de kinderen achterin de laadruimte van de bestelauto; de politie zwaait vriendelijk naar de kinderen maar zegt en doet niets..!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.