130, snelweg, controle, politie, flitser

Europese politie zet in op aanpakken hardrijder

In heel Europa gaat de politie deze week extra controleren op snelheidsovertredingen. Het gaat om een actie van Tispol, het samenwerkingsverband van Europese verkeerspolitiediensten. Het voornaamste doel van Tispol is het vergroten van de verkeersveiligheid op de Europese wegen.

Met de actie in de voorlaatste week van augustus willen de verkeersdiensten weggebruikers bewust maken van de risico’s van te hard rijden. Daarmee brengen ze niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook het andere verkeer op de weg.

Veiligheid

“Iedereen die denkt dat te hard rijden een onbenullig vergrijp is moet beter nadenken. Een te hoge snelheid heeft een verwoestende uitwerking op de veiligheid van de weggebruikers. Het vergroot bovendien de kans op ongelukken”, aldus Koen Ricour, directeur van Tispol. Hij schat dat bij een een derde van de dodelijke ongevallen te hard rijden de oorzaak of een van de oorzaken is.

Het gaat om een drukke periode op de Europese wegen omdat er deze week veel vakantieverkeer terugkeert naar huis. Vorig jaar werd een soortgelijke actie eind augustus ook al gehouden in 25 Europese landen. De politiediensten constateerden toen in totaal 554.000 overtredingen.

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Europese politie zet in op aanpakken hardrijder”

John Willemsen|22.08.13|08:00

Dan zijn de cijfers uit Duitsland qua verkeersveiligheid toch frapant…

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:12

Als dat echt zo was zou heel Duitsland al decennia volledig uitgestorven zijn…, maar zoals John Willemsen ook al schrijft: de cijfers geven hele andere feiten weer…!

Er zijn bijv. minder doden in Nordrhein-Westfalen, waar je toch stukken harder mag rijden op autobahn dan in Nederland, net zoals op de provinciale wegen.

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:13

Maar er is daar wel veel meer discipline en zich dus veel beter aan andere regels houdend…! Dit komt omdat men af en toe de teugels wat meer los laat…zou ook goed zijn voor Nederland i.c.m. leren op tijd je snelheid aan te passen…dat is namelijk de oorzaak van veel ongevallen! Te laat je snelheid aanpassen. Voorrangsfouten, fietsers zonder licht, drank/drugs, bellen/whatsapp/Facebook en daardoor in de berm terechtkomen (tegen boom of tegenligger), onwel worden…te dicht op voorligger etc.

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:13

Daardoor ontstaan wel ongevallen, niet door defensief/netjes hard(er) rijden…Maar wat deze Koen Ricour i.c.m. Europese politiediensten beweren is echt pure onzin!

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:14

Gewoon ordinaire diefstal en helaas geloven mensen in die sprookjes. Maar de echte zaken aanpakken…ho maar…

(zoals richting aangeven…)

Youran van Ark|24.08.13|10:31

Te hard rijden is wel degelijk gevaarlijk.
Binnen de bebouwde kom iig.
De verkeersintensiteit (lees opbrengst) is daar echter te laag en dus staan ze op de verkeerde plekken te controleren.
Statistisch gezien is de snelweg juist erg veilig.
Dit wekt alleen maar irritatie op en mensen die remmen terwijl ze niet eens te hard rijden.
Dat is pas gevaarlijk en slecht voor de doorstroming.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese politie zet in op aanpakken hardrijder | RijschoolPro
130, snelweg, controle, politie, flitser

Europese politie zet in op aanpakken hardrijder

In heel Europa gaat de politie deze week extra controleren op snelheidsovertredingen. Het gaat om een actie van Tispol, het samenwerkingsverband van Europese verkeerspolitiediensten. Het voornaamste doel van Tispol is het vergroten van de verkeersveiligheid op de Europese wegen.

Met de actie in de voorlaatste week van augustus willen de verkeersdiensten weggebruikers bewust maken van de risico’s van te hard rijden. Daarmee brengen ze niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook het andere verkeer op de weg.

Veiligheid

“Iedereen die denkt dat te hard rijden een onbenullig vergrijp is moet beter nadenken. Een te hoge snelheid heeft een verwoestende uitwerking op de veiligheid van de weggebruikers. Het vergroot bovendien de kans op ongelukken”, aldus Koen Ricour, directeur van Tispol. Hij schat dat bij een een derde van de dodelijke ongevallen te hard rijden de oorzaak of een van de oorzaken is.

Het gaat om een drukke periode op de Europese wegen omdat er deze week veel vakantieverkeer terugkeert naar huis. Vorig jaar werd een soortgelijke actie eind augustus ook al gehouden in 25 Europese landen. De politiediensten constateerden toen in totaal 554.000 overtredingen.

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Europese politie zet in op aanpakken hardrijder”

John Willemsen|22.08.13|08:00

Dan zijn de cijfers uit Duitsland qua verkeersveiligheid toch frapant…

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:12

Als dat echt zo was zou heel Duitsland al decennia volledig uitgestorven zijn…, maar zoals John Willemsen ook al schrijft: de cijfers geven hele andere feiten weer…!

Er zijn bijv. minder doden in Nordrhein-Westfalen, waar je toch stukken harder mag rijden op autobahn dan in Nederland, net zoals op de provinciale wegen.

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:13

Maar er is daar wel veel meer discipline en zich dus veel beter aan andere regels houdend…! Dit komt omdat men af en toe de teugels wat meer los laat…zou ook goed zijn voor Nederland i.c.m. leren op tijd je snelheid aan te passen…dat is namelijk de oorzaak van veel ongevallen! Te laat je snelheid aanpassen. Voorrangsfouten, fietsers zonder licht, drank/drugs, bellen/whatsapp/Facebook en daardoor in de berm terechtkomen (tegen boom of tegenligger), onwel worden…te dicht op voorligger etc.

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:13

Daardoor ontstaan wel ongevallen, niet door defensief/netjes hard(er) rijden…Maar wat deze Koen Ricour i.c.m. Europese politiediensten beweren is echt pure onzin!

Bastiaan Witteman|22.08.13|21:14

Gewoon ordinaire diefstal en helaas geloven mensen in die sprookjes. Maar de echte zaken aanpakken…ho maar…

(zoals richting aangeven…)

Youran van Ark|24.08.13|10:31

Te hard rijden is wel degelijk gevaarlijk.
Binnen de bebouwde kom iig.
De verkeersintensiteit (lees opbrengst) is daar echter te laag en dus staan ze op de verkeerde plekken te controleren.
Statistisch gezien is de snelweg juist erg veilig.
Dit wekt alleen maar irritatie op en mensen die remmen terwijl ze niet eens te hard rijden.
Dat is pas gevaarlijk en slecht voor de doorstroming.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.