snelheidsmeter, maximumsnelheid

EU-commissie wil snelheidsbegrenzers in personenauto’s

Snelheidsbegrenzers in alle Europese personenauto’s: de afdeling Mobiliteit en Transport van de Europese Unie ziet er wel heil in. In de herfst komt het departement met een voorstel dat het aantal verkeersdoden in EU-landen met een derde moet laten afnemen. De automatische snelheidsstop zal het automobilisten moeilijk tot onmogelijk maken om de plaatselijk geldende maximumsnelheid te overschrijden. Het is nog niet bekend of het om een dynamische of een gesloten stop zou gaan.

Het EU-departement wil nieuwe en oude auto’s laten uitrusten met een camera die verkeersborden leest en een automatisch remsysteem dat inspringt op het moment dat de maximumsnelheid overschreden wordt. Of het voorstel ook daadwerkelijk doorgevoerd zal worden, is overigens nog maar de vraag. De Britse secretaris van Transport sprak bijvoorbeeld al over Big Brother-praktijken en gaf hij aan zich tegen het voorstel te zullen verzetten.

Rijschoolbranche

Bij invoering van een dergelijke maatregel zou ook de rijschoolbranche in lessituaties met het apparaat te maken krijgen. Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag vindt automatisch inspringen geen probleem, maar ziet ook geen grote voordelen voor het werkveld. “Er zit sowieso altijd iemand naast de leerling die in kan grijpen. Zo’n apparaatje heeft voor de rijopleiding dus geen toegevoegde waarde.” Hij voegt eraan toe: “Maar mocht het voorstel goedgekeurd worden, dan zullen we er in onze lessen aandacht aan gaan besteden.”

Over het nut van het systeem voor de verbetering verkeersveiligheid in het algemeen wil De Waal geen uitspraken doen: “Een dergelijk voorstel moet zeker serieus genomen worden. Maar we willen ons eerst meer verdiepen in de materie voordat we ons standpunt in de kwestie bepalen.”

Systemen

De beoogde snelheidsbegrenzer is een Intelligent Speed Adaptation-systeem (ISA) en kent verschillende varianten. De open versie geeft enkel een visuele of auditieve waarschuwing, waarna de bestuurder zelf kan bepalen wat hij met de informatie doet. Bij de half-open begrenzer voelt de automobilist bij een snelheidsovertreding tegenwerking in het gaspedaal, maar kan bij voldoende kracht harder worden gereden dan de snelheidslimiet.

De laatste en minst dynamische variant is de gesloten versie. Bij gebruik ervan wordt de snelheid automatisch gecorrigeerd naar de ter plaatse geldende snelheidslimiet. Het pedaal wordt dan tijdelijk uitgeschakeld.

Nederland

In 2012 kwamen alleen in Nederland 650 mensen om in het verkeer. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en Rijkswaterstaat. De meeste dodelijke slachtoffers vielen in personenauto’s. Dit waren er om precies te zijn 232.

In Nederland is al eerder geëxperimenteerd met de snelheidsbegrenzer. Zo doorliep een groep van 51 deelnemers in 2011 vrijwillig een drie maanden durende pilot. Er werd specifiek geselecteerd op proefpersonen die geregeld grove verkeersovertredingen begingen. Uit evaluatie bleek het slot toentertijd onder andere fraudegevoelig. Ook het effect van de proef was slechts van korte duur: deelnemers vielen weer terug in hun oude gedrag.

Politiek

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu gaf na evaluatie van de proef van 2011 aan voorlopig meer interesse te hebben in andere middelen om verkeersovertreders aan te pakken. Tot op heden is vanuit de Nederlandse politiek niet op het nieuw aangekondigde Europese voorstel gereageerd.

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “EU-commissie wil snelheidsbegrenzers in personenauto’s”

Ruud De Goede|19.09.13|15:30

Absurd voorstel van de commissie. Men is niet een in staat om de begrenzing van vrachtauto’s te handhaven. Hoe vaak gebeurt het niet dat je met 100 wordt ingehaald door een vrachtauto uit zuid of oost-Europa. Nog even en we krijgen een chip in ons lijf om te mogen ademen. Dit levert Wilders weer stemmen op. Jammer dat we zo worden betutteld. Laat Europe liever een opfris cursis voor automobilisten voorstellen. Dat komt de verkeersveiligheid pas echt ten Goede

Vr Gr Ruud de Goede
Autorijschool Rijweg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.