Gemeente Brummen zet mes in bordenwoud

De Gelderse gemeente Brummen wil 470 verkeersborden laten verwijderen. Het gaat om exemplaren die in de loop der jaren overbodig of in strijd met elkaar zijn gebleken. Met de sanering hoopt het college het straatbeeld overzichtelijker te maken en de verkeersveiligheid te bevorderen. Daarbij wordt er jaarlijks tot 2.500 euro bespaard op kosten voor onderhoud en vervanging. 

In de afgelopen jaren hebben onder meer Delft, Landgraaf, Leeuwarden, Leiden, Arnhem en Nijmegen al werk gemaakt van overbodige borden. Het Brummense college maakte een inventarisatie en stelde richtlijnen op in het rapport ‘Bordensanering gemeente Brummen‘. Met de sanering van 470 exemplaren moet 17 procent van de in totaal 2812 borden binnen de gemeente het veld ruimen.

Waarschuwingsborden

De meeste exemplaren sneuvelen in de categorie waarschuwingsborden: 40 procent van de geplaatst borden bleek overbodig te zijn. De gemeente wil dat er terughoudendheid wordt geboden bij het toepassen van waarschuwingsborden, omdat ze hun effect moeten behouden, zo blijkt uit het rapport. Exemplaren worden onder meer weggehaald op plekken waar de situatie door middel van markeringen overzichtelijk gemaakt kan worden. Waarschuwingen voor drempels in 30 km/h- en 60 km/h-zones bijvoorbeeld.

Ook wil de gemeente het aantal borden met geslotenverklaringen met 15 procent inperken en kan in 14 procent van de gevallen een snelheidsbord gesaneerd worden. Omdat bij het passeren van een bebouwde kombord, tenzij anders aangegeven, een snelheid van 50 km/h aangehouden moet worden, kan de gemeente de borden met 50 km/h onder een komportaal of bebouwde kombord  bijvoorbeeld laten verwijderd. Andere snelheden zullen wel aangegeven blijven.

Voorlichting

Bij de inventarisatie zijn ook zo’n 80 voorlichtingsborden van Veilig Verkeer Nederland (VVN) geteld. Die worden in de toekomst nog enkel campagnegewijs toegestaan. Het gaat om exemplaren met teksten als ‘Licht aan’ voor fietsers en attentieverhogende borden bij scholen. Ze zijn het gehele jaar aanwezig en worden periodiek van nieuwe teksten voorzien. “Betwijfeld wordt of de continue aanwezigheid het gewenste effect resulteert. Spandoeken en borden worden slechts toegestaan voor een beperkte periode van maximaal 4 weken”, zo valt in het rapport te lezen.

De saneringsplannen zijn opgesteld op basis van het bordenboek van Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF). De individuele borden zijn steeds aan de aangegeven criteria getoetst om te kunnen bepalen of Brummen ze zonder juridische consequenties mag verwijderen. Wel is er steeds gelet op de reden van plaatsing van het bord. Zo kunnen de borden in het verleden op verzoek van bewoners of wijkraden geplaatst zijn.

VVN

Met de verandering in het bordenbestand wordt gehoor gegeven aan de oproep van Veilig Verkeer Nederland (VVN) om het aantal borden in te perken. VVN strijdt al jaren tegen overbodige verkeersborden of borden die zo onduidelijk zijn dat ze alleen maar tot verwarring leiden. Daarnaast zouden ze vaak afleiden van zaken in het verkeer die echt belangrijk zijn. Rob Stomphorst van VVN riep eerder dit jaar al op om de geplaatste exemplaren kritisch te bekijken. “Wij pleiten voor terughoudendheid. Er staan waarschijnlijk duizenden overbodige borden in Nederland. Weghalen!”, zo liet hij weten.

In Brummen is in de loop der jaren voornamelijk het aantal borden in het buitengebied flink gegroeid. Als de raad akkoord gaat met de sanering wil het college daarna zo snel mogelijk starten met de uitvoering.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.