Toename verkeersslachtoffers door wintertijd

Met het ingaan van de wintertijd neemt de kans op ongevallen op de weg sterk toe. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In de afgelopen zeventien jaar is het achteruit zetten van de klok samengegaan met een groter aantal verkeersslachtoffers en -ongevallen. Vooral in het donker in de spits rijden zou de boosdoener zijn, zo blijkt uit het rapport.

Volgens de onderzoekers is het dan ook aannemelijk dat dankzij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard. Dit omdat een groter deel van de mobiliteit in die periode bij daglicht plaatsvindt. “Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het de moeite waard om te onderzoeken hoeveel slachtoffers bespaard kunnen worden indien de zomertijd de standaardtijd zou worden”, stellen de onderzoekers in het document.

Wintertijd

De SWOV benadrukt dat het terugzetten van de klok op zichzelf niet van invloed op de verkeersveiligheid hoeft te zijn. Gedurende de hele periode van vroege schemer is de kans op ongelukken immers groter, niet enkel op de dag dat de klok daadwerkelijk een uur wordt teruggezet. Dat in de wintertijd de duisternis op een eerder moment invalt en dus een groter deel van de avondspits in het donker plaatsvindt, zeggen de onderzoekers een betere verklaring te vinden.

En juist in het donker en schemerdonker is het risico op letselschadeslachtoffers duidelijk hoger, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens schattingen van de onderzoekers is de kans op een ongeval op die momenten twee tot drie keer zo groot. Het risico voor alle verkeersdeelnemers neemt met het terugzetten van de klok toe, maar voornamelijk voor voetgangers is het in de wintermaanden extra onveilig, valt in het rapport te lezen. Dit omdat ze niet verplicht zijn om in het donker verlichting te voeren.

Verkeersveiligheid

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van vragen vanuit de Kamer aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Dit naar aanleiding van een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, waaruit bleek dat de invoering van de wintertijd bij onze zuiderburen voor veel verkeersellende zorgt.

De uitkomst van het Nederlandse onderzoek blijkt nu vergelijkbaar met de resultaten die in België werden gevonden.

Zomertijd

Nu de wintertijd weer is ingesteld, hebben we eigenlijk onze ‘oorspronkelijke tijd’ teruggekregen. De gunstige lichtomstandigheden in de zomer zijn namelijk het gevolg van een pas later ingestelde tijd. De zomertijd werd gedurende de Eerste en Tweede Wereldoorlog al af en aan gebruikt om kosten voor kolen en kaarsen te besparen. Maar sinds 1977 keert de zomertijd jaarlijks terug. Energiebesparing wegens de oliecrisis was toentertijd de achterliggende gedachte.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toename verkeersslachtoffers door wintertijd | RijschoolPro

Toename verkeersslachtoffers door wintertijd

Met het ingaan van de wintertijd neemt de kans op ongevallen op de weg sterk toe. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In de afgelopen zeventien jaar is het achteruit zetten van de klok samengegaan met een groter aantal verkeersslachtoffers en -ongevallen. Vooral in het donker in de spits rijden zou de boosdoener zijn, zo blijkt uit het rapport.

Volgens de onderzoekers is het dan ook aannemelijk dat dankzij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard. Dit omdat een groter deel van de mobiliteit in die periode bij daglicht plaatsvindt. “Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het de moeite waard om te onderzoeken hoeveel slachtoffers bespaard kunnen worden indien de zomertijd de standaardtijd zou worden”, stellen de onderzoekers in het document.

Wintertijd

De SWOV benadrukt dat het terugzetten van de klok op zichzelf niet van invloed op de verkeersveiligheid hoeft te zijn. Gedurende de hele periode van vroege schemer is de kans op ongelukken immers groter, niet enkel op de dag dat de klok daadwerkelijk een uur wordt teruggezet. Dat in de wintertijd de duisternis op een eerder moment invalt en dus een groter deel van de avondspits in het donker plaatsvindt, zeggen de onderzoekers een betere verklaring te vinden.

En juist in het donker en schemerdonker is het risico op letselschadeslachtoffers duidelijk hoger, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens schattingen van de onderzoekers is de kans op een ongeval op die momenten twee tot drie keer zo groot. Het risico voor alle verkeersdeelnemers neemt met het terugzetten van de klok toe, maar voornamelijk voor voetgangers is het in de wintermaanden extra onveilig, valt in het rapport te lezen. Dit omdat ze niet verplicht zijn om in het donker verlichting te voeren.

Verkeersveiligheid

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van vragen vanuit de Kamer aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Dit naar aanleiding van een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, waaruit bleek dat de invoering van de wintertijd bij onze zuiderburen voor veel verkeersellende zorgt.

De uitkomst van het Nederlandse onderzoek blijkt nu vergelijkbaar met de resultaten die in België werden gevonden.

Zomertijd

Nu de wintertijd weer is ingesteld, hebben we eigenlijk onze ‘oorspronkelijke tijd’ teruggekregen. De gunstige lichtomstandigheden in de zomer zijn namelijk het gevolg van een pas later ingestelde tijd. De zomertijd werd gedurende de Eerste en Tweede Wereldoorlog al af en aan gebruikt om kosten voor kolen en kaarsen te besparen. Maar sinds 1977 keert de zomertijd jaarlijks terug. Energiebesparing wegens de oliecrisis was toentertijd de achterliggende gedachte.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.