Ambulance minuten eerder ter plekke door handmatig groen

Wanneer verkeerslichten door ambulancechauffeurs handmatig op groen worden gezet, levert dat onderweg een gemiddelde tijdbesparing van 4,5 minuten op. Dit blijkt uit metingen van de gemeente Apeldoorn die tijdens een proef van Connexxion Ambulancezorg werden uitgevoerd. Het is voor hulpdiensten verboden om door rood licht te rijden als er geen zwaailichten of sirenes aanstaan. Maar door de ‘groene golf’ die met de verkeerslichtbeïnvloeding gecreëerd werd, bleken ambulances ook bij de niet-levensbedreigende zaken beduidend sneller ter plaatse.  

Volgens projectleider Gijs Peteroff ondervond het overige verkeer geen aanzienlijke hinder van de ‘groene golf’ voor ambulances. “Omdat het verkeerslicht meteen weer op rood wordt gezet zodra het gps-systeem het voertuig op de kruising signaleert, is er sprake van minimale stagnatie.”

Verkeerslicht

Bij code A1 is er sprake van mogelijk levensgevaar en draaien altijd sirenes of zwaailichten. Ambulancepersoneel is in zo’n geval dan ook bevoegd om rood licht te negeren. Maar bij de A2-ritten staan de sirenes en zwaailichten uit: er is dan wel haast geboden, maar van levensgevaar is geen sprake. Ambulances mogen in zo’n geval niet door rood licht rijden.

De proef maakte doorrijden mogelijk, omdat verkeerslichten op groen konden worden gezet. “Een voetganger met een gebroken been bijvoorbeeld is geen spoedgeval, maar mag er wel vanuit gaan dat hij binnen een half uur geholpen wordt. Wij wilden dan ook weten welk effect de beïnvloeding van verkeerslichten bij code A2 op de verkeersprogressie heeft”, aldus Peteroff. “Het is nu aan de plaatselijke wegbeheerders of ze dit systeem ook in hun eigen regio’s in willen voeren. In Apeldoorn wordt het systeem in ieder geval gehandhaafd.”

Tijdwinst

De proef nam ruim een half jaar in beslag. De chauffeurs van tien voertuigen stuurden bij code A2 signalen naar de verkeerskamer op het moment dat ze zich op 250 meter afstand van een rood verkeerslicht bevonden. Doordat de lichten binnen 9 seconden op groen versprongen, werden ‘groene golven’ voor de hulpdienst gecreëerd.

Bij de gemiddelde rit leverde dit een tijdwinst van zo’n 4,5 minuten op. Op het moment dat verkeer en verkeerslichten tegenzaten, liep de tijdbesparing in de middelgrote gemeente op tot twintig minuten, zo liet de initiatiefnemer weten.

Groene golf

Aan de pilot deden tien ambulances mee. De voertuigen werden stuk voor stuk uitgerust met handmatige verkeersbeïnvloeding. Zo’n 75 procent van de verkeerslichtinstallaties in Apeldoorn kon daarmee door ambulancepersoneel op groen worden gezet. Naast de tijdwinst die de groene golf opleverde, bleek ook het daadwerkelijke vervoer voor de patiënt en de familie comfortabeler. Dit omdat er tijdens de rit minder gestopt en opgetrokken hoefde te worden.

In Apeldoorn krijgen ambulances sinds zeven jaar al automatisch groen licht als er sprake is van levensgevaar (code A1). Nu blijkt ook verkeerslichtbeïnvloeding bij A2-ritten zinvol te zijn. Dit zonder weinig extra hinder voor de overige weggebruikers.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ambulance minuten eerder ter plekke door handmatig groen | RijschoolPro

Ambulance minuten eerder ter plekke door handmatig groen

Wanneer verkeerslichten door ambulancechauffeurs handmatig op groen worden gezet, levert dat onderweg een gemiddelde tijdbesparing van 4,5 minuten op. Dit blijkt uit metingen van de gemeente Apeldoorn die tijdens een proef van Connexxion Ambulancezorg werden uitgevoerd. Het is voor hulpdiensten verboden om door rood licht te rijden als er geen zwaailichten of sirenes aanstaan. Maar door de ‘groene golf’ die met de verkeerslichtbeïnvloeding gecreëerd werd, bleken ambulances ook bij de niet-levensbedreigende zaken beduidend sneller ter plaatse.  

Volgens projectleider Gijs Peteroff ondervond het overige verkeer geen aanzienlijke hinder van de ‘groene golf’ voor ambulances. “Omdat het verkeerslicht meteen weer op rood wordt gezet zodra het gps-systeem het voertuig op de kruising signaleert, is er sprake van minimale stagnatie.”

Verkeerslicht

Bij code A1 is er sprake van mogelijk levensgevaar en draaien altijd sirenes of zwaailichten. Ambulancepersoneel is in zo’n geval dan ook bevoegd om rood licht te negeren. Maar bij de A2-ritten staan de sirenes en zwaailichten uit: er is dan wel haast geboden, maar van levensgevaar is geen sprake. Ambulances mogen in zo’n geval niet door rood licht rijden.

De proef maakte doorrijden mogelijk, omdat verkeerslichten op groen konden worden gezet. “Een voetganger met een gebroken been bijvoorbeeld is geen spoedgeval, maar mag er wel vanuit gaan dat hij binnen een half uur geholpen wordt. Wij wilden dan ook weten welk effect de beïnvloeding van verkeerslichten bij code A2 op de verkeersprogressie heeft”, aldus Peteroff. “Het is nu aan de plaatselijke wegbeheerders of ze dit systeem ook in hun eigen regio’s in willen voeren. In Apeldoorn wordt het systeem in ieder geval gehandhaafd.”

Tijdwinst

De proef nam ruim een half jaar in beslag. De chauffeurs van tien voertuigen stuurden bij code A2 signalen naar de verkeerskamer op het moment dat ze zich op 250 meter afstand van een rood verkeerslicht bevonden. Doordat de lichten binnen 9 seconden op groen versprongen, werden ‘groene golven’ voor de hulpdienst gecreëerd.

Bij de gemiddelde rit leverde dit een tijdwinst van zo’n 4,5 minuten op. Op het moment dat verkeer en verkeerslichten tegenzaten, liep de tijdbesparing in de middelgrote gemeente op tot twintig minuten, zo liet de initiatiefnemer weten.

Groene golf

Aan de pilot deden tien ambulances mee. De voertuigen werden stuk voor stuk uitgerust met handmatige verkeersbeïnvloeding. Zo’n 75 procent van de verkeerslichtinstallaties in Apeldoorn kon daarmee door ambulancepersoneel op groen worden gezet. Naast de tijdwinst die de groene golf opleverde, bleek ook het daadwerkelijke vervoer voor de patiënt en de familie comfortabeler. Dit omdat er tijdens de rit minder gestopt en opgetrokken hoefde te worden.

In Apeldoorn krijgen ambulances sinds zeven jaar al automatisch groen licht als er sprake is van levensgevaar (code A1). Nu blijkt ook verkeerslichtbeïnvloeding bij A2-ritten zinvol te zijn. Dit zonder weinig extra hinder voor de overige weggebruikers.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.