politiecontrole, boete

Strafrecht voor ernstige verkeersovertredingen

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil een aantal ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen. Op die manier kan het Openbaar Ministerie (OM) rijontzeggingen opleggen en celstraffen eisen tegen hardnekkige ‘verkeershufters’. Dat schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer.  

De nieuwe aanpak moet per januari 2015 in werking treden. Politie en OM gaan overleggen welke zware overtredingen overgeheveld worden naar het strafrecht.

Recidive

Regeringspartijen VVD en PvdA drongen eerder bij de minister aan op een hardere aanpak van het gedrag van verkeershufters. Daarnaast gaf het CDA aan de groep overtreders uit de anonimiteit te willen halen.

Door behandeling via het strafrecht wordt aan beide verzoeken gehoor gegeven, aangezien er zwaarder gestraft kan worden en strafzittingen bij wet in principe openbaar zijn. De minister heeft al aangegeven dat er momenteel gekeken wordt naar de mogelijkheid om waarschuwingsbrieven naar overtreders te sturen.

Hufterfeit

“Ik sta voor deze hardere aanpak van de veelplegers en ga dit nu uitvoeren”, zo schrijft de minister in het document aan de Kamer. In de praktijk gaat het inhouden dat diegenen die een vastgesteld ernstig ‘hufterfeit’ begaan, geen zogenaamde Mulderboete meer krijgen. In plaats daarvan stelt het Openbaar Ministerie een straf vast. Op het moment dat er sprake is van het herhaaldelijk plegen van dit soort feiten, kan het OM uiteindelijk een celstraf eisen.

Met de nieuwe maatregelen wil minister Opstelten de verkeersveiligheid in Nederland verbeteren. Eerder bleek al dat hardnekkige verkeershufters moeilijk aan te pakken zijn. Zo werd duidelijk dat het aanbieden van cursussen aan automobilisten die wegens zeer gevaarlijk rijgedrag staande zijn gehouden, weinig effectief is.

Tussenrapport

Het tussenrapport Recidivemeting LEMA en EMG 2009 van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum liet bijvoorbeeld zien dat een kwart van de bijgeschoolde bestuurders binnen twee jaar opnieuw de fout in gaat. Dit percentage is gelijk aan het aantal overtredingen van een vergelijkingsgroep die nooit een cursus volgde, omdat deze toentertijd nog niet bestond.

Het huidige Nederlandse boetesysteem is in 1992 ingevoerd. Met de Wet Mulder worden ‘kleine’ verkeersvergrijpen niet strafrechtelijk behandeld. Bij betaling van de boete is de overtreding dus afgehandeld en kan de automobilist weer met een schone lei aan het verkeer deelnemen. Minister Opstelten laat in zijn brief weten dat de invoering van de nieuwe aanpak door het aanpassen van bestaande wet- en regelgeving lang op zich zou laten wachten. Ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen, neemt volgens hem minder tijd in beslag.

Asociaal

Naast overschrijding van de maximumsnelheid zijn onnodig links rijden, bumperkleven, verkeerd voorsorteren, geen richting aangeven en door rood rijden veelvoorkomende voorbeelden van asociaal gedrag bij automobilisten. Welke overtredingen mogelijk in het strafrecht worden opgenomen, is vooralsnog onbekend.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Strafrecht voor ernstige verkeersovertredingen”

Robby Bakboord|21.11.13|14:21

Het is oorverdovend stil op de site als het over dit onderwerp gaat. De minister en cs.heeft de mondvol over verkeersveiligheid. Het zou mij een liefding waard zijn als hij de politie opdraagt daar een prioriteit van de handhaving te maken. Je kan zoveel regels maken. Als die regels niet gehandhaafd worden heeft het geen zin. Wat veiligheid laat mij niet lachen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Strafrecht voor ernstige verkeersovertredingen | RijschoolPro
politiecontrole, boete

Strafrecht voor ernstige verkeersovertredingen

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil een aantal ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen. Op die manier kan het Openbaar Ministerie (OM) rijontzeggingen opleggen en celstraffen eisen tegen hardnekkige ‘verkeershufters’. Dat schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer.  

De nieuwe aanpak moet per januari 2015 in werking treden. Politie en OM gaan overleggen welke zware overtredingen overgeheveld worden naar het strafrecht.

Recidive

Regeringspartijen VVD en PvdA drongen eerder bij de minister aan op een hardere aanpak van het gedrag van verkeershufters. Daarnaast gaf het CDA aan de groep overtreders uit de anonimiteit te willen halen.

Door behandeling via het strafrecht wordt aan beide verzoeken gehoor gegeven, aangezien er zwaarder gestraft kan worden en strafzittingen bij wet in principe openbaar zijn. De minister heeft al aangegeven dat er momenteel gekeken wordt naar de mogelijkheid om waarschuwingsbrieven naar overtreders te sturen.

Hufterfeit

“Ik sta voor deze hardere aanpak van de veelplegers en ga dit nu uitvoeren”, zo schrijft de minister in het document aan de Kamer. In de praktijk gaat het inhouden dat diegenen die een vastgesteld ernstig ‘hufterfeit’ begaan, geen zogenaamde Mulderboete meer krijgen. In plaats daarvan stelt het Openbaar Ministerie een straf vast. Op het moment dat er sprake is van het herhaaldelijk plegen van dit soort feiten, kan het OM uiteindelijk een celstraf eisen.

Met de nieuwe maatregelen wil minister Opstelten de verkeersveiligheid in Nederland verbeteren. Eerder bleek al dat hardnekkige verkeershufters moeilijk aan te pakken zijn. Zo werd duidelijk dat het aanbieden van cursussen aan automobilisten die wegens zeer gevaarlijk rijgedrag staande zijn gehouden, weinig effectief is.

Tussenrapport

Het tussenrapport Recidivemeting LEMA en EMG 2009 van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum liet bijvoorbeeld zien dat een kwart van de bijgeschoolde bestuurders binnen twee jaar opnieuw de fout in gaat. Dit percentage is gelijk aan het aantal overtredingen van een vergelijkingsgroep die nooit een cursus volgde, omdat deze toentertijd nog niet bestond.

Het huidige Nederlandse boetesysteem is in 1992 ingevoerd. Met de Wet Mulder worden ‘kleine’ verkeersvergrijpen niet strafrechtelijk behandeld. Bij betaling van de boete is de overtreding dus afgehandeld en kan de automobilist weer met een schone lei aan het verkeer deelnemen. Minister Opstelten laat in zijn brief weten dat de invoering van de nieuwe aanpak door het aanpassen van bestaande wet- en regelgeving lang op zich zou laten wachten. Ernstige verkeersovertredingen in het strafrecht onderbrengen, neemt volgens hem minder tijd in beslag.

Asociaal

Naast overschrijding van de maximumsnelheid zijn onnodig links rijden, bumperkleven, verkeerd voorsorteren, geen richting aangeven en door rood rijden veelvoorkomende voorbeelden van asociaal gedrag bij automobilisten. Welke overtredingen mogelijk in het strafrecht worden opgenomen, is vooralsnog onbekend.

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “Strafrecht voor ernstige verkeersovertredingen”

Robby Bakboord|21.11.13|14:21

Het is oorverdovend stil op de site als het over dit onderwerp gaat. De minister en cs.heeft de mondvol over verkeersveiligheid. Het zou mij een liefding waard zijn als hij de politie opdraagt daar een prioriteit van de handhaving te maken. Je kan zoveel regels maken. Als die regels niet gehandhaafd worden heeft het geen zin. Wat veiligheid laat mij niet lachen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.