Groen licht op kruising tijdelijk niet in vaste volgorde

In Delft wordt een maand lang geëxperimenteerd met een verkeersregelsysteem dat verkeerslichten laat inspelen op de hoeveelheid auto’s die naar het kruispunt onderweg zijn. Doordat de verkeerslichten op de testkruising niet meer in de vaste volgorde groen worden, moet de doorstroming op de hoofdverkeersweg worden bevorderd. De nieuwe regeling is ontworpen door TNO.

“Op kruisingen wordt nu slechts beperkt naar het actuele verkeersaanbod gekeken. Daarnaast wordt alleen de verkeersstroom bij het verkeerslicht dat op groen staat in de gaten gehouden. Het nieuwe systeem reageert op het actuele verkeersaanbod van alle richtingen”, aldus projectleider Ronald van Katwijk van TNO.

Groen

Het verkeersregelsysteem bepaalt op basis van lussen in de weg hoeveel verkeer eraan komt. “Dat betekent dat de beste volgorde en de tijd dat de verkeerslichten groen zijn, optimaal berekend kan worden. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, dus met de actuele data kunnen we goed op de huidige verkeersstromen inspelen”, zo laat de projectleider weten.

Van Katwijk is ervan overtuigd dat het systeem functioneel is. “We hebben veel met simulatie gewerkt en weten dat de regeling effect heeft. Maar in de praktijk zijn er altijd dingen die anders gaan dan in theorie. We moeten bijvoorbeeld weten wat er gebeurt als er lussen uitvallen.”

Delft

De keuze voor het kruispunt N470 Kruithuisweg/Laan der Verenigde Naties in Delft is gekozen wegens de verschillende verkeersstromen die daar samenkomen. “Het is een kruising met alle toeters en bellen. Zo zijn er naast rijbanen voor automobilisten ook een fiets- en voetgangersoversteekplaats. Het is een relatief klein kruispunt, maar complex en dus technisch interessant”, aldus de projectleider.

Het nieuwe systeem moet uiteindelijk gemiddeld een tijdswinst opleveren. “Maar de consequentie van een betere doorstroming van de hoofdverkeersweg is wel dat het verkeer op de zijrichtingen mogelijk wat langer zal moeten wachten.”

Benutten

Nadat het systeem een maand lang heeft gedraaid, volgt een evaluatie, zo laat Menno Zijlstra van de provincie Zuid-Holland weten. “We weten nog niet welke kant het op gaat. De pilot moet ons meer inzicht geven, ook over de doorstroming op de zijrichtingen. Als de proef duidelijke effecten laat zien, willen we het systeem op meer kruispunten in de provincie toe gaan passen.”

Omdat het systeem mogelijk bijdraagt aan de oplossing voor knelpunten bij kruispunten, wil de provincie de N470 bij calamiteiten of in drukke situaties in kunnen zetten als alternatieve route voor de A13 en de A4.

Kosten

Uit kostenoverwegingen wordt de komende maand op slechts één kruispunt getest. “Dat heeft lokaal toegevoegde waarde, maar met dat ene kruispunt red je het uiteindelijk niet. In de toekomst zou er een heel netwerk van systemen moeten komen om optimaal te kunnen werken. Maar omdat we lussen op grote afstand van de testkruising hebben aangebracht, zal de pilot een aardig beeld van de situatie geven.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groen licht op kruising tijdelijk niet in vaste volgorde | RijschoolPro

Groen licht op kruising tijdelijk niet in vaste volgorde

In Delft wordt een maand lang geëxperimenteerd met een verkeersregelsysteem dat verkeerslichten laat inspelen op de hoeveelheid auto’s die naar het kruispunt onderweg zijn. Doordat de verkeerslichten op de testkruising niet meer in de vaste volgorde groen worden, moet de doorstroming op de hoofdverkeersweg worden bevorderd. De nieuwe regeling is ontworpen door TNO.

“Op kruisingen wordt nu slechts beperkt naar het actuele verkeersaanbod gekeken. Daarnaast wordt alleen de verkeersstroom bij het verkeerslicht dat op groen staat in de gaten gehouden. Het nieuwe systeem reageert op het actuele verkeersaanbod van alle richtingen”, aldus projectleider Ronald van Katwijk van TNO.

Groen

Het verkeersregelsysteem bepaalt op basis van lussen in de weg hoeveel verkeer eraan komt. “Dat betekent dat de beste volgorde en de tijd dat de verkeerslichten groen zijn, optimaal berekend kan worden. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, dus met de actuele data kunnen we goed op de huidige verkeersstromen inspelen”, zo laat de projectleider weten.

Van Katwijk is ervan overtuigd dat het systeem functioneel is. “We hebben veel met simulatie gewerkt en weten dat de regeling effect heeft. Maar in de praktijk zijn er altijd dingen die anders gaan dan in theorie. We moeten bijvoorbeeld weten wat er gebeurt als er lussen uitvallen.”

Delft

De keuze voor het kruispunt N470 Kruithuisweg/Laan der Verenigde Naties in Delft is gekozen wegens de verschillende verkeersstromen die daar samenkomen. “Het is een kruising met alle toeters en bellen. Zo zijn er naast rijbanen voor automobilisten ook een fiets- en voetgangersoversteekplaats. Het is een relatief klein kruispunt, maar complex en dus technisch interessant”, aldus de projectleider.

Het nieuwe systeem moet uiteindelijk gemiddeld een tijdswinst opleveren. “Maar de consequentie van een betere doorstroming van de hoofdverkeersweg is wel dat het verkeer op de zijrichtingen mogelijk wat langer zal moeten wachten.”

Benutten

Nadat het systeem een maand lang heeft gedraaid, volgt een evaluatie, zo laat Menno Zijlstra van de provincie Zuid-Holland weten. “We weten nog niet welke kant het op gaat. De pilot moet ons meer inzicht geven, ook over de doorstroming op de zijrichtingen. Als de proef duidelijke effecten laat zien, willen we het systeem op meer kruispunten in de provincie toe gaan passen.”

Omdat het systeem mogelijk bijdraagt aan de oplossing voor knelpunten bij kruispunten, wil de provincie de N470 bij calamiteiten of in drukke situaties in kunnen zetten als alternatieve route voor de A13 en de A4.

Kosten

Uit kostenoverwegingen wordt de komende maand op slechts één kruispunt getest. “Dat heeft lokaal toegevoegde waarde, maar met dat ene kruispunt red je het uiteindelijk niet. In de toekomst zou er een heel netwerk van systemen moeten komen om optimaal te kunnen werken. Maar omdat we lussen op grote afstand van de testkruising hebben aangebracht, zal de pilot een aardig beeld van de situatie geven.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.