Appen tijdens het rijden

Ongevallenrisico nieuwe bestuurder acht keer groter bij telefoongebruik

Onervaren automobilisten die tijdens het rijden namen of telefoonnummers intoetsen op hun mobiele telefoon, hebben acht keer meer kans om bij een ongeluk betrokken te raken dan wanneer ze zich volledig op de weg concentreren. Ook het pakken van een telefoon gedurende de rijtaak geeft nieuwbakken bestuurders een fors verhoogd risico op ongevallen. Dat blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd in het medische tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Het voeren van een telefoongesprek tijdens het autorijden zou de kans op ongelukken in principe niet aanzienlijk vergroten, zo stellen de onderzoekers. Maar ze houden een achterdeurtje open, omdat eerdere onderzoeken juist aantoonden dat het tot een flinke afname van de concentratie en daarmee verkeersonveilige situaties leidt. Daarnaast zullen in veel gevallen nummers moeten worden ingetoetst en daarmee risico’s op ongevallen worden genomen, om überhaupt te kunnen bellen.

Telefoon

Het intoetsen van namen en nummers is de grote boosdoener bij personen die nog niet zo lang in het bezit zijn van hun rijbewijs, zo valt in het onderzoek te lezen. Waar de kans op ongelukken bij ervaren automobilisten dan 2,5 keer zo groot is, leidt het invoeren van de gegevens tijdens de rijtaak bij onervaren bestuurders tot wel acht keer zo veel kans op betrokkenheid bij een ongeval.

Het pakken van een telefoon tijdens het rijden, leidt daarnaast tot een zeven keer grotere ongevallenkans bij onervaren automobilisten, blijkt uit de verkregen data. “Voor personen met meer rijervaring is er geen nadrukkelijk hoger risico”, aldus de onderzoekers.

Autorijden

Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat onervaren bestuurders relatief weinig sms’en en bellen tijdens het autorijden. Maar naarmate ze meer ervaring op de weg opdoen, is het verdelen van de aandacht tussen rijden en afleidende zaken vaker aan de orde. Dit komt omdat ze zich steeds zekerder gaan voelen achter het stuur, zo staat in het document geschreven.

Het onderzoek is opgebouwd uit twee aparte studies. Voor het ene onderzoek werden 42 Amerikanen van 16 jaar anderhalf jaar lang geobserveerd tijdens het rijden. De onderzoeksgroep voor de tweede studie bestond uit 109 Amerikanen in de leeftijd van 18 tot 72 jaar, die al jaren in het bezit waren van een rijbewijs. Gedurende die observatieperiode vonden er onder de ervaren bestuurders 167 ongelukken of bijna-ongelukken plaats. Ervaren automobilisten waren 518 keer betrokken bij zo’n situatie. Er vielen geen gewonden bij de geregistreerde ongelukken.

Analyse

De gegevens van die gevaarlijke situaties zijn geanalyseerd op basis van de data van camera’s, een gps-systeem, radarapparatuur, sensoren, een snelheidsmeter en een detectiesysteem voor de lijnen op de weg.

In Amerika is ruim 6 procent van de automobilisten tussen de 15 en 20 jaar. Die groep is verantwoordelijk voor 10 procent van de verkeersdoden door gemotoriseerd verkeer en 14 procent van alle geregistreerde ongelukken met letsel tot gevolg. Volgens de onderzoekers is een van de belangrijkste oorzaken daarvan een gebrek aan concentratie. Zo belt, sms’t of appt 9 procent van de automobilisten bijvoorbeeld tijdens het autorijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ongevallenrisico nieuwe bestuurder acht keer groter bij telefoongebruik | RijschoolPro
Appen tijdens het rijden

Ongevallenrisico nieuwe bestuurder acht keer groter bij telefoongebruik

Onervaren automobilisten die tijdens het rijden namen of telefoonnummers intoetsen op hun mobiele telefoon, hebben acht keer meer kans om bij een ongeluk betrokken te raken dan wanneer ze zich volledig op de weg concentreren. Ook het pakken van een telefoon gedurende de rijtaak geeft nieuwbakken bestuurders een fors verhoogd risico op ongevallen. Dat blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd in het medische tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Het voeren van een telefoongesprek tijdens het autorijden zou de kans op ongelukken in principe niet aanzienlijk vergroten, zo stellen de onderzoekers. Maar ze houden een achterdeurtje open, omdat eerdere onderzoeken juist aantoonden dat het tot een flinke afname van de concentratie en daarmee verkeersonveilige situaties leidt. Daarnaast zullen in veel gevallen nummers moeten worden ingetoetst en daarmee risico’s op ongevallen worden genomen, om überhaupt te kunnen bellen.

Telefoon

Het intoetsen van namen en nummers is de grote boosdoener bij personen die nog niet zo lang in het bezit zijn van hun rijbewijs, zo valt in het onderzoek te lezen. Waar de kans op ongelukken bij ervaren automobilisten dan 2,5 keer zo groot is, leidt het invoeren van de gegevens tijdens de rijtaak bij onervaren bestuurders tot wel acht keer zo veel kans op betrokkenheid bij een ongeval.

Het pakken van een telefoon tijdens het rijden, leidt daarnaast tot een zeven keer grotere ongevallenkans bij onervaren automobilisten, blijkt uit de verkregen data. “Voor personen met meer rijervaring is er geen nadrukkelijk hoger risico”, aldus de onderzoekers.

Autorijden

Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat onervaren bestuurders relatief weinig sms’en en bellen tijdens het autorijden. Maar naarmate ze meer ervaring op de weg opdoen, is het verdelen van de aandacht tussen rijden en afleidende zaken vaker aan de orde. Dit komt omdat ze zich steeds zekerder gaan voelen achter het stuur, zo staat in het document geschreven.

Het onderzoek is opgebouwd uit twee aparte studies. Voor het ene onderzoek werden 42 Amerikanen van 16 jaar anderhalf jaar lang geobserveerd tijdens het rijden. De onderzoeksgroep voor de tweede studie bestond uit 109 Amerikanen in de leeftijd van 18 tot 72 jaar, die al jaren in het bezit waren van een rijbewijs. Gedurende die observatieperiode vonden er onder de ervaren bestuurders 167 ongelukken of bijna-ongelukken plaats. Ervaren automobilisten waren 518 keer betrokken bij zo’n situatie. Er vielen geen gewonden bij de geregistreerde ongelukken.

Analyse

De gegevens van die gevaarlijke situaties zijn geanalyseerd op basis van de data van camera’s, een gps-systeem, radarapparatuur, sensoren, een snelheidsmeter en een detectiesysteem voor de lijnen op de weg.

In Amerika is ruim 6 procent van de automobilisten tussen de 15 en 20 jaar. Die groep is verantwoordelijk voor 10 procent van de verkeersdoden door gemotoriseerd verkeer en 14 procent van alle geregistreerde ongelukken met letsel tot gevolg. Volgens de onderzoekers is een van de belangrijkste oorzaken daarvan een gebrek aan concentratie. Zo belt, sms’t of appt 9 procent van de automobilisten bijvoorbeeld tijdens het autorijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.