mobiele telefoon

TeamAlert daagt uit: week lang rijden zonder smartphone

Stichting TeamAlert trekt wederom het land in om jonge bestuurders zover te krijgen minimaal zeven dagen geen mobiele telefoon achter het stuur te gebruiken. Bij bioscopen, indoor skibanen en andere locaties waar veel jongeren met de auto komen, zullen voorlichtingsteams de bestuurders bewust maken van de gevaren die het gebruik van smartphones tijdens het autorijden met zich meebrengen. “Na de vorige actie gaf ruim 75 procent van de jongeren aan zich aan onze deal gehouden te hebben. Dus ook in 2014 trekken we met de @TheWheel-campagne door het land.”

“Door het versturen van berichten tijdens het autorijden is de kans op een ongeval maar liefst 23 keer zo groot. Want het gebruik van een smartphone achter het stuur leidt de aandacht af van waar het om gaat: het verkeer. Wij zetten ons in om de sociale norm onder jongeren te veranderen, zodat het normaal wordt om de smartphone links te laten liggen tijdens het autorijden”, zo laat de stichting weten.

Onderzoek

Uit eigen onderzoek van TeamAlert blijken jonge bestuurders te weten dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld berichten te versturen tijdens het autorijden. De drang om de telefoon te pakken is vaak echter te groot. “Maar toen we een week na het sluiten van de vorige deals aan de jongeren vroegen of ze zich aan hun afspraak hadden gehouden, was dat in ruim 75 procent het geval. Het merendeel gaf zelfs aan de telefoon helemaal niet gemist te hebben en het voordeel in te zien van een meer gefocuste autorit”, zo laat een woordvoerder weten.

Tijdens de nieuwe campagne zullen ongeveer 20 locaties worden aangedaan, laat de stichting weten. “Dit om nog meer deals te sluiten met jonge bestuurders. Ze krijgen daarbij een gadget die hen aan onze afspraak helpt herinneren.”

Campagne

Veilig Verkeer Nederland hield eerder een soortgelijke actie om bestuurders te motiveren hun telefoon minimaal een week lang links te laten liggen tijdens het rijden. Tweederde van de deelnemers zei het niet moeilijk te vinden om hun smartphone met rust te laten, zo stelt de veiligheidsorganisatie. Ook hier leken de bestuurders grote voordelen in het negeren van hun telefoon te zien. Ze ervoeren meer rust in de auto en volledige aandacht voor het verkeer.

Volgens VVN zei ruim 5 procent voor aanvang van de proef al zeker te weten zich niet te houden aan het rijden zonder smartphone. Na afloop van de zeven dagen gaf 68 procent aan geen moeite te hebben gehad met het wegleggen van de smartphone tijdens verkeersdeelname. Zo’n 27 procent bleek dit wel lastig te vinden.

Automobilisten

Onervaren automobilisten die tijdens het rijden namen of telefoonnummers intoetsen op hun mobiele telefoon, hebben acht keer meer kans om bij een ongeluk betrokken te raken dan wanneer ze zich volledig op de weg concentreren. Ook het pakken van een telefoon gedurende de rijtaak geeft nieuwbakken bestuurders een fors verhoogd risico op ongevallen. Dat blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd in het medische tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Het voeren van een telefoongesprek tijdens het autorijden zou de kans op ongelukken in principe niet aanzienlijk vergroten, zo stellen de onderzoekers. Maar ze houden een achterdeurtje open, omdat eerdere onderzoeken juist aantoonden dat het tot een flinke afname van de concentratie en daarmee verkeersonveilige situaties leidt. Daarnaast zullen in veel gevallen nummers moeten worden ingetoetst en daarmee risico’s op ongevallen worden genomen, om überhaupt te kunnen bellen.

Smartphone

Negen procent van de tijd die automobilisten achter het stuur doorbrengen, zijn ze ook daadwerkelijk met hun telefoon bezig. Dat blijkt uit onderzoek van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Mobiele telefoons worden in 40 procent van de autoritten gebruikt.

Het voeren van handheld en handsfree gesprekken neemt volgens de onderzoeksdata de meeste tijd in beslag: 4,7 procent van de reis wordt er gebeld. In ongeveer 4 procent van de tijd is er sprake van sms’en, e-mailen en appen.

Proef

De proefpersonen die deelnamen aan het onderzoek werden vijf tot zes weken lang gevolgd door middel van camera’s in hun auto. Uit de verkregen data bleken de deelnemers zo’n 4 keer per uur met hun telefoon bezig te zijn. Steeds waren ze ruim een halve minuut in de weer.

Tijdens het bedienen van de telefoons hadden automobilisten nog maar weinig aandacht voor de weg, zo bleek. Slechts een derde van de tijd was hun blik op het verkeer gericht. Meer dan de helft van de tijd keken ze daarentegen op hun telefoon. Langer dan vijf seconden van de weg wegkijken was geen uitzondering.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TeamAlert daagt uit: week lang rijden zonder smartphone | RijschoolPro
mobiele telefoon

TeamAlert daagt uit: week lang rijden zonder smartphone

Stichting TeamAlert trekt wederom het land in om jonge bestuurders zover te krijgen minimaal zeven dagen geen mobiele telefoon achter het stuur te gebruiken. Bij bioscopen, indoor skibanen en andere locaties waar veel jongeren met de auto komen, zullen voorlichtingsteams de bestuurders bewust maken van de gevaren die het gebruik van smartphones tijdens het autorijden met zich meebrengen. “Na de vorige actie gaf ruim 75 procent van de jongeren aan zich aan onze deal gehouden te hebben. Dus ook in 2014 trekken we met de @TheWheel-campagne door het land.”

“Door het versturen van berichten tijdens het autorijden is de kans op een ongeval maar liefst 23 keer zo groot. Want het gebruik van een smartphone achter het stuur leidt de aandacht af van waar het om gaat: het verkeer. Wij zetten ons in om de sociale norm onder jongeren te veranderen, zodat het normaal wordt om de smartphone links te laten liggen tijdens het autorijden”, zo laat de stichting weten.

Onderzoek

Uit eigen onderzoek van TeamAlert blijken jonge bestuurders te weten dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld berichten te versturen tijdens het autorijden. De drang om de telefoon te pakken is vaak echter te groot. “Maar toen we een week na het sluiten van de vorige deals aan de jongeren vroegen of ze zich aan hun afspraak hadden gehouden, was dat in ruim 75 procent het geval. Het merendeel gaf zelfs aan de telefoon helemaal niet gemist te hebben en het voordeel in te zien van een meer gefocuste autorit”, zo laat een woordvoerder weten.

Tijdens de nieuwe campagne zullen ongeveer 20 locaties worden aangedaan, laat de stichting weten. “Dit om nog meer deals te sluiten met jonge bestuurders. Ze krijgen daarbij een gadget die hen aan onze afspraak helpt herinneren.”

Campagne

Veilig Verkeer Nederland hield eerder een soortgelijke actie om bestuurders te motiveren hun telefoon minimaal een week lang links te laten liggen tijdens het rijden. Tweederde van de deelnemers zei het niet moeilijk te vinden om hun smartphone met rust te laten, zo stelt de veiligheidsorganisatie. Ook hier leken de bestuurders grote voordelen in het negeren van hun telefoon te zien. Ze ervoeren meer rust in de auto en volledige aandacht voor het verkeer.

Volgens VVN zei ruim 5 procent voor aanvang van de proef al zeker te weten zich niet te houden aan het rijden zonder smartphone. Na afloop van de zeven dagen gaf 68 procent aan geen moeite te hebben gehad met het wegleggen van de smartphone tijdens verkeersdeelname. Zo’n 27 procent bleek dit wel lastig te vinden.

Automobilisten

Onervaren automobilisten die tijdens het rijden namen of telefoonnummers intoetsen op hun mobiele telefoon, hebben acht keer meer kans om bij een ongeluk betrokken te raken dan wanneer ze zich volledig op de weg concentreren. Ook het pakken van een telefoon gedurende de rijtaak geeft nieuwbakken bestuurders een fors verhoogd risico op ongevallen. Dat blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd in het medische tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Het voeren van een telefoongesprek tijdens het autorijden zou de kans op ongelukken in principe niet aanzienlijk vergroten, zo stellen de onderzoekers. Maar ze houden een achterdeurtje open, omdat eerdere onderzoeken juist aantoonden dat het tot een flinke afname van de concentratie en daarmee verkeersonveilige situaties leidt. Daarnaast zullen in veel gevallen nummers moeten worden ingetoetst en daarmee risico’s op ongevallen worden genomen, om überhaupt te kunnen bellen.

Smartphone

Negen procent van de tijd die automobilisten achter het stuur doorbrengen, zijn ze ook daadwerkelijk met hun telefoon bezig. Dat blijkt uit onderzoek van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Mobiele telefoons worden in 40 procent van de autoritten gebruikt.

Het voeren van handheld en handsfree gesprekken neemt volgens de onderzoeksdata de meeste tijd in beslag: 4,7 procent van de reis wordt er gebeld. In ongeveer 4 procent van de tijd is er sprake van sms’en, e-mailen en appen.

Proef

De proefpersonen die deelnamen aan het onderzoek werden vijf tot zes weken lang gevolgd door middel van camera’s in hun auto. Uit de verkregen data bleken de deelnemers zo’n 4 keer per uur met hun telefoon bezig te zijn. Steeds waren ze ruim een halve minuut in de weer.

Tijdens het bedienen van de telefoons hadden automobilisten nog maar weinig aandacht voor de weg, zo bleek. Slechts een derde van de tijd was hun blik op het verkeer gericht. Meer dan de helft van de tijd keken ze daarentegen op hun telefoon. Langer dan vijf seconden van de weg wegkijken was geen uitzondering.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.