Auto’s in EU vanaf 2015 verlicht uitgerust met eCall-systeem

Nieuwe personenauto’s en lichte bestelwagens in Europa moeten vanaf oktober volgend jaar worden uitgerust met een systeem dat bij een ernstig ongeval automatisch de hulpdiensten inseint. Het Europees Parlement in Straatsburg stemde deze week in met de verplichte invoering van het zogenaamde eCall-systeem. Het voorstel werd met 485 stemmen vóór, 151 tegen en 32 onthoudingen aangenomen.

Het eCall-systeem geeft na een ongeval de precieze locatie van het voertuig door aan de noodhulpdienst, ook wanneer de bestuurder buiten bewustzijn is of zelf niet in staat is om te bellen. Het systeem wordt geactiveerd wanneer speciale sensoren een botsing registreren. Het gaat om dezelfde sensoren die voor airbags worden gebruikt. Het apparaatje zou per jaar 2.500 levens kunnen redden.

Systeem

Wanneer sensoren in de auto een ongeval registreren, wordt via het mobiele netwerk vervolgens een sms naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale gestuurd. De hulpdiensten ontvangen gedetailleerde informatie over het ongeval, zoals het tijdstip, de precieze coördinaten van het verongelukte voertuig en de rijrichting. Het systeem kan daarnaast handmatig worden gebruikt wanneer bijvoorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

Voorstanders van de invoering van het systeem stellen dat het levens gaat redden. Zo vindt CDA-Europarlementariër Wim van de Camp dat het apparaatje bijvoorbeeld grote voordelen biedt voor automobilisten in dunbevolkte gebieden, waar geen omstanders aanwezig zijn om hulp te bieden na een ongeluk.

Privacy

Tegenstanders van de invoering gaven nog voor de stemming in het Europees Parlement aan bang te zijn dat het apparaatje de privacy van automobilisten bedreigt. Zo spak de SP over een ‘spionnenkastje’ en stelde D66 Europarlementariër Sophie in ’t Veld dat autobezitters het systeem uit moeten kunnen zetten wanneer zij dat willen.

Europarlementariër Toine Manders van 50Plus verklaarde in Straatsburg tegenover VerkeersPro: “Wij vinden dat wanneer de auto niet total loss is, het systeem de bestuurder moet bellen met de vraag of het goed met hem gaat. Als vervolgens blijkt dat het niet nodig is om een ambulance te sturen, dan hoeven ze niet onnodig uit te rukken.” Hij is het daarnaast met het standpunt van D66 eens: “In het kader van de privacy zou je het systeem ook uit moeten kunnen zetten.”

Installatie

Parlementariërs willen wegens de bescherming van persoonsgegevens voorkomen dat de voertuigen via het geïnstalleerde systeem continu gevolgd worden. Wanneer eCall na een ongeluk geactiveerd wordt, moeten de gegevens die verzonden worden zich beperken tot de aard van het ongeval, de voertuigklasse, het type brandstof, het tijdstip van het ongeval, de exacte locatie van het voertuig, de rijrichting en het aantal vastgemaakte veiligheidsgordels, zo werd te kennen gegeven. Het eCall-systeem wordt onderdeel van een openbare dienst. Het gebruik ervan moet dus gratis zijn voor bestuurders.

Het noodoproepsysteem moet volgens de ontwerpregels uiterlijk vanaf oktober 2015 in alle nieuwe auto’s en lichte bestelwagens worden geïnstalleerd. Maar omdat de industrie meer tijd wil hebben om het systeem te testen en door te ontwikkelen, is die deadline volgens het Parlement nog onderhandelbaar.

Marieke van Gompel

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Auto’s in EU vanaf 2015 verlicht uitgerust met eCall-systeem”

Snizoo|28.02.14|10:45

Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die dit een inbraak op de
privacy vinden.
Als je een eigen keuze hierover zou mogen maken dan zou dat een prima oplossing zijn: Wanneer je het eCall-systeem liever niet wilt gebruiken dan zou dat niet verplicht moeten zijn.

rij bewijs|28.02.14|12:19

Ik neem aan dat vluchten na een ongeluk zo ook geen zin meer heeft, aangezien de E-call direct doorgeeft dat jouw voertuig op die plaats, tijd etc een ongeluk heeft gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Auto’s in EU vanaf 2015 verlicht uitgerust met eCall-systeem | RijschoolPro

Auto’s in EU vanaf 2015 verlicht uitgerust met eCall-systeem

Nieuwe personenauto’s en lichte bestelwagens in Europa moeten vanaf oktober volgend jaar worden uitgerust met een systeem dat bij een ernstig ongeval automatisch de hulpdiensten inseint. Het Europees Parlement in Straatsburg stemde deze week in met de verplichte invoering van het zogenaamde eCall-systeem. Het voorstel werd met 485 stemmen vóór, 151 tegen en 32 onthoudingen aangenomen.

Het eCall-systeem geeft na een ongeval de precieze locatie van het voertuig door aan de noodhulpdienst, ook wanneer de bestuurder buiten bewustzijn is of zelf niet in staat is om te bellen. Het systeem wordt geactiveerd wanneer speciale sensoren een botsing registreren. Het gaat om dezelfde sensoren die voor airbags worden gebruikt. Het apparaatje zou per jaar 2.500 levens kunnen redden.

Systeem

Wanneer sensoren in de auto een ongeval registreren, wordt via het mobiele netwerk vervolgens een sms naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale gestuurd. De hulpdiensten ontvangen gedetailleerde informatie over het ongeval, zoals het tijdstip, de precieze coördinaten van het verongelukte voertuig en de rijrichting. Het systeem kan daarnaast handmatig worden gebruikt wanneer bijvoorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

Voorstanders van de invoering van het systeem stellen dat het levens gaat redden. Zo vindt CDA-Europarlementariër Wim van de Camp dat het apparaatje bijvoorbeeld grote voordelen biedt voor automobilisten in dunbevolkte gebieden, waar geen omstanders aanwezig zijn om hulp te bieden na een ongeluk.

Privacy

Tegenstanders van de invoering gaven nog voor de stemming in het Europees Parlement aan bang te zijn dat het apparaatje de privacy van automobilisten bedreigt. Zo spak de SP over een ‘spionnenkastje’ en stelde D66 Europarlementariër Sophie in ’t Veld dat autobezitters het systeem uit moeten kunnen zetten wanneer zij dat willen.

Europarlementariër Toine Manders van 50Plus verklaarde in Straatsburg tegenover VerkeersPro: “Wij vinden dat wanneer de auto niet total loss is, het systeem de bestuurder moet bellen met de vraag of het goed met hem gaat. Als vervolgens blijkt dat het niet nodig is om een ambulance te sturen, dan hoeven ze niet onnodig uit te rukken.” Hij is het daarnaast met het standpunt van D66 eens: “In het kader van de privacy zou je het systeem ook uit moeten kunnen zetten.”

Installatie

Parlementariërs willen wegens de bescherming van persoonsgegevens voorkomen dat de voertuigen via het geïnstalleerde systeem continu gevolgd worden. Wanneer eCall na een ongeluk geactiveerd wordt, moeten de gegevens die verzonden worden zich beperken tot de aard van het ongeval, de voertuigklasse, het type brandstof, het tijdstip van het ongeval, de exacte locatie van het voertuig, de rijrichting en het aantal vastgemaakte veiligheidsgordels, zo werd te kennen gegeven. Het eCall-systeem wordt onderdeel van een openbare dienst. Het gebruik ervan moet dus gratis zijn voor bestuurders.

Het noodoproepsysteem moet volgens de ontwerpregels uiterlijk vanaf oktober 2015 in alle nieuwe auto’s en lichte bestelwagens worden geïnstalleerd. Maar omdat de industrie meer tijd wil hebben om het systeem te testen en door te ontwikkelen, is die deadline volgens het Parlement nog onderhandelbaar.

Marieke van Gompel

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Auto’s in EU vanaf 2015 verlicht uitgerust met eCall-systeem”

Snizoo|28.02.14|10:45

Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die dit een inbraak op de
privacy vinden.
Als je een eigen keuze hierover zou mogen maken dan zou dat een prima oplossing zijn: Wanneer je het eCall-systeem liever niet wilt gebruiken dan zou dat niet verplicht moeten zijn.

rij bewijs|28.02.14|12:19

Ik neem aan dat vluchten na een ongeluk zo ook geen zin meer heeft, aangezien de E-call direct doorgeeft dat jouw voertuig op die plaats, tijd etc een ongeluk heeft gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.