Zestig procent verkeersongevallen in stedelijk gebied

Meer dan vierhonderd Europese steden hebben tussen 2009 en 2012 minimaal één jaar het doel van ‘nul verkeersdoden’ bereikt. In Europese landen was de afgelopen jaren daarnaast gemiddeld gezien sprake van een daling van het aantal personen dat om het leven kwam bij een verkeersongeval. Maar voornamelijk in de stedelijke gebieden valt Europa-breed nog winst te behalen, zo blijkt uit onderzoek van kennisorganisatie Dekra. 

“Want bijna 60 procent van de verkeersongevallen in 2012 vond plaats op plekken waar de sterkste voertuigen de zwakkere fietsers en voetgangers ontmoeten”, zo wordt in het Verkeersveiligheidsrapport 2014 van de internationale organisatie gesteld. Dekra deed onderzoek naar de huidige verkeerssituaties in Europa en wil daarmee daarmee de politiek, veiligheidsexperts en wetenschappelijke instituten van actuele informatie voorzien. Het onderzoek ondersteunt het EU-actieprogramma dat als doel heeft het aantal verkeersdoden van 2010 te halveren voor 2020.

Rapport

In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden binnen Europa verminderd. In 2013 kwamen in de EU 25.885 mensen om het leven als gevolg van verkeersongevallen. Dat is acht procent minder dan in 2012 het geval was. Tussen 2011 en 2012 was tevens sprake van een daling van 9 procent.

Maar volgens de onderzoekers vallen nog veel meer levens te redden, met name in de stedelijke gebieden. In 2012 vielen op de Nederlandse wegen waar 60 km/u gereden mag worden, 87 dodelijke slachtoffers. Dat aantal was een jaar eerder nog 53. “In de steden ontmoeten de sterkste voertuigen, dus bussen, vrachtauto’s en personenauto’s, de zwakkere fietsers en voetgangers. Daarnaast zijn er soms ook nog trams op de weg te vinden. Dit alles leidt tot specifieke risico’s”, aldus Clemens Klinke van de onderzoeksorganisatie.

Ongevallen

In de regel zijn botsingen tussen voertuigen en voetgangers de gevaarlijkste verkeersongevallen, zo wordt gesteld. Het gaat om 13,5 procent van de ongevallen binnen Europa, maar zijn verantwoordelijk voor 20,7 procent van alle zwaargewonden en 35,6 procent van alle dodelijke verkeersslachtoffers. “Zo blijkt uit statistieken dat voor een voetganger het risico om te overlijden in een stad ongeveer tien keer zo groot is als dat van iemand in een personenauto”, aldus Klinke.

“Aangezien de steden blijven groeien en daarmee ook het stedelijke verkeer toeneemt, moeten we alle verbetermogelijkheden op het gebied van verkeersveiligheid in de steden onderzoeken”, zo stelt hij. Volgens de onderzoekers moet allereerst het gedrag van verkeersdeelnemers verder veranderen. Ze moeten op straat meer met elkaar samenwerken en een groter verantwoordelijkheidsgevoel is van belang. Er zou vaak sprake zijn van een gebrek aan vaardigheden om de situatie vanuit andermans perspectief te bekijken of de bereidheid daartoe.

Systemen

Vandaar ook dat de organisatie potentie ziet in de elektronische rij-assistentietystemen. “Er moet meer geïnvesteerd worden in de inbouw van dergelijke systemen, om op die manier de veiligheid te vergroten. Daarmaast moeten complexe verkeerssituaties zoals kruispunten, meerbaanswegen zo eenvoudig mogelijk worden vormgegeven”, zo wordt aanbevolen.

Het hele rapport is te downloaden via http://www.dekra.de/en/verkehrssicherheitsreport-2014.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zestig procent verkeersongevallen in stedelijk gebied | RijschoolPro

Zestig procent verkeersongevallen in stedelijk gebied

Meer dan vierhonderd Europese steden hebben tussen 2009 en 2012 minimaal één jaar het doel van ‘nul verkeersdoden’ bereikt. In Europese landen was de afgelopen jaren daarnaast gemiddeld gezien sprake van een daling van het aantal personen dat om het leven kwam bij een verkeersongeval. Maar voornamelijk in de stedelijke gebieden valt Europa-breed nog winst te behalen, zo blijkt uit onderzoek van kennisorganisatie Dekra. 

“Want bijna 60 procent van de verkeersongevallen in 2012 vond plaats op plekken waar de sterkste voertuigen de zwakkere fietsers en voetgangers ontmoeten”, zo wordt in het Verkeersveiligheidsrapport 2014 van de internationale organisatie gesteld. Dekra deed onderzoek naar de huidige verkeerssituaties in Europa en wil daarmee daarmee de politiek, veiligheidsexperts en wetenschappelijke instituten van actuele informatie voorzien. Het onderzoek ondersteunt het EU-actieprogramma dat als doel heeft het aantal verkeersdoden van 2010 te halveren voor 2020.

Rapport

In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden binnen Europa verminderd. In 2013 kwamen in de EU 25.885 mensen om het leven als gevolg van verkeersongevallen. Dat is acht procent minder dan in 2012 het geval was. Tussen 2011 en 2012 was tevens sprake van een daling van 9 procent.

Maar volgens de onderzoekers vallen nog veel meer levens te redden, met name in de stedelijke gebieden. In 2012 vielen op de Nederlandse wegen waar 60 km/u gereden mag worden, 87 dodelijke slachtoffers. Dat aantal was een jaar eerder nog 53. “In de steden ontmoeten de sterkste voertuigen, dus bussen, vrachtauto’s en personenauto’s, de zwakkere fietsers en voetgangers. Daarnaast zijn er soms ook nog trams op de weg te vinden. Dit alles leidt tot specifieke risico’s”, aldus Clemens Klinke van de onderzoeksorganisatie.

Ongevallen

In de regel zijn botsingen tussen voertuigen en voetgangers de gevaarlijkste verkeersongevallen, zo wordt gesteld. Het gaat om 13,5 procent van de ongevallen binnen Europa, maar zijn verantwoordelijk voor 20,7 procent van alle zwaargewonden en 35,6 procent van alle dodelijke verkeersslachtoffers. “Zo blijkt uit statistieken dat voor een voetganger het risico om te overlijden in een stad ongeveer tien keer zo groot is als dat van iemand in een personenauto”, aldus Klinke.

“Aangezien de steden blijven groeien en daarmee ook het stedelijke verkeer toeneemt, moeten we alle verbetermogelijkheden op het gebied van verkeersveiligheid in de steden onderzoeken”, zo stelt hij. Volgens de onderzoekers moet allereerst het gedrag van verkeersdeelnemers verder veranderen. Ze moeten op straat meer met elkaar samenwerken en een groter verantwoordelijkheidsgevoel is van belang. Er zou vaak sprake zijn van een gebrek aan vaardigheden om de situatie vanuit andermans perspectief te bekijken of de bereidheid daartoe.

Systemen

Vandaar ook dat de organisatie potentie ziet in de elektronische rij-assistentietystemen. “Er moet meer geïnvesteerd worden in de inbouw van dergelijke systemen, om op die manier de veiligheid te vergroten. Daarmaast moeten complexe verkeerssituaties zoals kruispunten, meerbaanswegen zo eenvoudig mogelijk worden vormgegeven”, zo wordt aanbevolen.

Het hele rapport is te downloaden via http://www.dekra.de/en/verkehrssicherheitsreport-2014.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.