Jongeren rijden vaker te hard, ouderen worden meer bekeurd

Jonge automobilisten denken dat ze veiliger, slimmer en vlotter rijden dan oudere weggebruikers. De oudere generatie vindt jongeren op haar beurt juist onberekenbaar en nonchalant in het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Shell waarbij het rijgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa onder de loep werd genomen. De onderzoeksgegevens onthullen een aantal opvallende rijgewoontes bij beide generaties. Zo rijden jongere automobilisten bijna twee keer zo vaak te hard, terwijl het de ouderen zijn die met 66 tegen 45 procent vaker worden bekeurd.

De ouderen brengen het er volgens de onderzoeksdata gemiddeld beter vanaf dan de jongere doelgroep. Zo zijn zij de zuinigste rijders. En het zijn ook de oudere automobilisten in Nederland die zich het minst irriteren aan voetgangers: met gemiddeld 40 procent beduidend minder vergeleken met een Europees gemiddelde van 60 procent.

Jongeren

Bij de jongeren geeft 18 procent toe regelmatig berichten te versturen tijdens het rijden. En 16 procent telefoneert gedurende de autorit. Opmerkelijk, want 57 procent van de jonge onderzoeksgroep zegt het gebruik van een telefoon achter het stuur één van de dingen is waaraan ze zich bij andere automobilisten het meest ergeren.

Ook geeft 71 procent van de jongeren aan vaak met één hand of zelfs zonder handen de auto te besturen en draagt 33 procent ongeschikte schoenen tijdens het rijden. Dit ten opzichte van respectievelijk 57 en 15 procent bij de oudere generatie.

Agressie

Twee op de tien jonge automobilisten in Europa is passief agressief in het verkeer, zo blijkt. “Ze ergeren zich snel aan andere automobilisten en schreeuwen het regelmatig uit in de auto”, zo wordt gesteld. “Maar wel met de ramen dicht.”

Van de jongeren denkt 65 procent weer te slagen als ze het rijexamen opnieuw gedaan zou moeten worden. Bij de ouderen ligt dat percentage op 46 procent.

Rijbewijs

Wat zuiniger rijden betreft: 41 procent van de ouderen zorgt voor de juiste bandenspanning. Bij de jongeren ligt dat percentage op 18 procent. Jongeren verspillen daarnaast veel brandstof door hun motor langer stationair te laten draaien: 55 procent bij de jongeren versus 38 procent bij de ouderen. En uit een directe battle bleken studenten 85,5 km op een liter brandstof te kunnen tijden, terwijl de oudere testgroep met een liter 90,34 kilometer ver kwam.

In vergelijking met andere landen in Europa raken beide Nederlandse generaties overigens minder snel geïrriteerd door motorrijders en files, zo blijkt uit de data. Shell deed het onderzoek naar eigen zeggen om automobilisten bewuster te maken van hun rijgedrag en te helpen om zo zuinig mogelijk te rijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jongeren rijden vaker te hard, ouderen worden meer bekeurd | RijschoolPro

Jongeren rijden vaker te hard, ouderen worden meer bekeurd

Jonge automobilisten denken dat ze veiliger, slimmer en vlotter rijden dan oudere weggebruikers. De oudere generatie vindt jongeren op haar beurt juist onberekenbaar en nonchalant in het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Shell waarbij het rijgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa onder de loep werd genomen. De onderzoeksgegevens onthullen een aantal opvallende rijgewoontes bij beide generaties. Zo rijden jongere automobilisten bijna twee keer zo vaak te hard, terwijl het de ouderen zijn die met 66 tegen 45 procent vaker worden bekeurd.

De ouderen brengen het er volgens de onderzoeksdata gemiddeld beter vanaf dan de jongere doelgroep. Zo zijn zij de zuinigste rijders. En het zijn ook de oudere automobilisten in Nederland die zich het minst irriteren aan voetgangers: met gemiddeld 40 procent beduidend minder vergeleken met een Europees gemiddelde van 60 procent.

Jongeren

Bij de jongeren geeft 18 procent toe regelmatig berichten te versturen tijdens het rijden. En 16 procent telefoneert gedurende de autorit. Opmerkelijk, want 57 procent van de jonge onderzoeksgroep zegt het gebruik van een telefoon achter het stuur één van de dingen is waaraan ze zich bij andere automobilisten het meest ergeren.

Ook geeft 71 procent van de jongeren aan vaak met één hand of zelfs zonder handen de auto te besturen en draagt 33 procent ongeschikte schoenen tijdens het rijden. Dit ten opzichte van respectievelijk 57 en 15 procent bij de oudere generatie.

Agressie

Twee op de tien jonge automobilisten in Europa is passief agressief in het verkeer, zo blijkt. “Ze ergeren zich snel aan andere automobilisten en schreeuwen het regelmatig uit in de auto”, zo wordt gesteld. “Maar wel met de ramen dicht.”

Van de jongeren denkt 65 procent weer te slagen als ze het rijexamen opnieuw gedaan zou moeten worden. Bij de ouderen ligt dat percentage op 46 procent.

Rijbewijs

Wat zuiniger rijden betreft: 41 procent van de ouderen zorgt voor de juiste bandenspanning. Bij de jongeren ligt dat percentage op 18 procent. Jongeren verspillen daarnaast veel brandstof door hun motor langer stationair te laten draaien: 55 procent bij de jongeren versus 38 procent bij de ouderen. En uit een directe battle bleken studenten 85,5 km op een liter brandstof te kunnen tijden, terwijl de oudere testgroep met een liter 90,34 kilometer ver kwam.

In vergelijking met andere landen in Europa raken beide Nederlandse generaties overigens minder snel geïrriteerd door motorrijders en files, zo blijkt uit de data. Shell deed het onderzoek naar eigen zeggen om automobilisten bewuster te maken van hun rijgedrag en te helpen om zo zuinig mogelijk te rijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.