Driekwart Engelse automobilisten zou zakken voor herexamen

Driekwart van de Engelse automobilisten zou zakken voor het praktijkexamen als ze de test opnieuw af zouden moeten leggen. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder vijftig ervaren bestuurders. De onderzoeksgroep deed zonder speciale voorbereidingen opnieuw rijexamen. Twaalf personen slaagden. Maar liefst achtendertig deelnemers kregen negatief nieuws te horen.

Tijdens het examen werden door de achtendertig ‘gezakte’ automobilisten gemiddeld drie grote en zestien kleine fouten gemaakt. Dat stelt de Britse website The Telegraph. Het veelvuldig gebruik van rijhulpen tijdens het autorijden wordt als mogelijke oorzaak van dat lage slagingspercentage gezien.

Examen

De automobilist die het slechtst scoorde tijdens zijn examen maakte tien grote fouten en bracht daarmee de examinator en andere verkeersdeelnemers herhaaldelijk in gevaar. Een andere deelnemer aan het onderzoek heeft 42 kleine fouten op zijn naam staan.

Ter vergelijking: in een officieel praktijkexamen in Engeland is één grote ingreep voldoende om te zakken voor de test. Ook vijftien kleine fouten maken dat de rijbewijskandidaat negatief beoordeeld wordt. De uitkomst van het ‘herexamen’ had overigens geen consequenties voor de deelnemers aan het onderzoek, zo wordt vermeld.

Snelheid

Veelvoorkomende fouten bij de automobilisten waren te hard rijden, het niet voldoende controleren via de spiegels, slechte observatie bij achteruit inparkeren en het gebruik van de verkeerde versnelling. Eén bestuurder ging op dat laatste onderdeel veertien keer de mist in, zo meldt de nieuwswebsite.

Uit eerdere studies is gebleken dat nieuwe technologieën zoals navigatiesystemen, perkeersensoren en dode hoek-monitoren ervoor zorgen dat bestuurders hoogmoediger achter het stuur zitten en zichzelf dus kunnen overschatten, zo wordt gesteld. Uit andere onderzoeksdata komt naar voren dat automobilisten door die nieuwe technische snufjes hun ogen ruim 20 procent van de tijd niet op de weg gericht hebben.

Onderzoek

Engels onderzoek heeft uitgewezen dat tweederde van de automobilisten in Engeland op zijn minst gebruik maakt van een automatische rijhulp. GPS wordt in een kleine 50 procent van de gevallen ingeschakeld.

“Rijhulpen kunnen voor veiliger rijgedrag zorgen, op voorwaarde dat het systeem ook echt goed wordt gebruikt. Maar het blijft toch ook belangrijk dat automobilisten er niet te afhankelijk van worden en te veel gaan vertrouwen op die systemen”, zo laat een woordvoerder van de opdrachtgevende verzekeringsmaatschappij weten. “Dat kan immers ten koste gaan van hun rijvaardigheid en de concentratie op de weg.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Driekwart Engelse automobilisten zou zakken voor herexamen | RijschoolPro

Driekwart Engelse automobilisten zou zakken voor herexamen

Driekwart van de Engelse automobilisten zou zakken voor het praktijkexamen als ze de test opnieuw af zouden moeten leggen. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder vijftig ervaren bestuurders. De onderzoeksgroep deed zonder speciale voorbereidingen opnieuw rijexamen. Twaalf personen slaagden. Maar liefst achtendertig deelnemers kregen negatief nieuws te horen.

Tijdens het examen werden door de achtendertig ‘gezakte’ automobilisten gemiddeld drie grote en zestien kleine fouten gemaakt. Dat stelt de Britse website The Telegraph. Het veelvuldig gebruik van rijhulpen tijdens het autorijden wordt als mogelijke oorzaak van dat lage slagingspercentage gezien.

Examen

De automobilist die het slechtst scoorde tijdens zijn examen maakte tien grote fouten en bracht daarmee de examinator en andere verkeersdeelnemers herhaaldelijk in gevaar. Een andere deelnemer aan het onderzoek heeft 42 kleine fouten op zijn naam staan.

Ter vergelijking: in een officieel praktijkexamen in Engeland is één grote ingreep voldoende om te zakken voor de test. Ook vijftien kleine fouten maken dat de rijbewijskandidaat negatief beoordeeld wordt. De uitkomst van het ‘herexamen’ had overigens geen consequenties voor de deelnemers aan het onderzoek, zo wordt vermeld.

Snelheid

Veelvoorkomende fouten bij de automobilisten waren te hard rijden, het niet voldoende controleren via de spiegels, slechte observatie bij achteruit inparkeren en het gebruik van de verkeerde versnelling. Eén bestuurder ging op dat laatste onderdeel veertien keer de mist in, zo meldt de nieuwswebsite.

Uit eerdere studies is gebleken dat nieuwe technologieën zoals navigatiesystemen, perkeersensoren en dode hoek-monitoren ervoor zorgen dat bestuurders hoogmoediger achter het stuur zitten en zichzelf dus kunnen overschatten, zo wordt gesteld. Uit andere onderzoeksdata komt naar voren dat automobilisten door die nieuwe technische snufjes hun ogen ruim 20 procent van de tijd niet op de weg gericht hebben.

Onderzoek

Engels onderzoek heeft uitgewezen dat tweederde van de automobilisten in Engeland op zijn minst gebruik maakt van een automatische rijhulp. GPS wordt in een kleine 50 procent van de gevallen ingeschakeld.

“Rijhulpen kunnen voor veiliger rijgedrag zorgen, op voorwaarde dat het systeem ook echt goed wordt gebruikt. Maar het blijft toch ook belangrijk dat automobilisten er niet te afhankelijk van worden en te veel gaan vertrouwen op die systemen”, zo laat een woordvoerder van de opdrachtgevende verzekeringsmaatschappij weten. “Dat kan immers ten koste gaan van hun rijvaardigheid en de concentratie op de weg.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.