‘Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat’

Jongeren over verkeersveiligheid laten debatteren heeft een positief effect op het voorgenomen gedrag van die groep in het verkeer. Het project Streetbeat, waarbij middelbare scholieren tussen de 12 en 17 jaar in klassikaal verband stellingen over verkeersveiligheid bediscussiëren, maakt dat 67 procent van de deelnemers gaat nadenken over zijn eigen rol in het verkeer. Dat stelt Stichting TeamAlert op basis van effectonderzoek. Onder andere de intentie om muziek te luisteren op de fiets neemt af, zo wordt gesteld. 

Gedragswetenschapper Willemijn Noordman van TeamAlert deed onderzoek naar de effectiviteit van het debatproject om het project wetenschappelijk te kunnen onderbouwen en aan te passen en versterken. Er werd een kwaliteitscontrole uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het effect op de voornemens van de verkeersdeelnemers is volgens de partijen dus aangetoond. Op basis van de verkregen gegevens kan echter niet worden gesteld dat het gedrag van die leerlingen daadwerkelijk veranderd is, zo wordt in het onderzoeksrapport aangegeven.

Project

Binnen het project Streetbeat gaan middelbare scholieren aan de hand van stellingen met elkaar in discussie over verkeersveiligheid. Thema’s die aan de orde komen zijn het gebruik van mp3-spelers en mobiele telefoons op de fiets, met zijn drieën naast elkaar fietsen, door rood licht fietsen, gebruik van fietsverlichting, helm dragen op de scooter en met alcohol op deelnemen aan het verkeer. Stellingen als ‘Whatsappen en bellen op de fiets zou verboden moeten worden’ en ‘Als er niemand op de weg te zien is, rij ik door rood’ komen aan de orde.

De stellingen worden ingeleid met een filmpje en tussen de debatrondes door zijn verschillende interactieve onderdelen toegevoegd, zoals een korte kennisquiz. “Binnen het project zijn verschillende wetenschappelijk onderbouwde methoden voor gedragsverandering opgenomen”, zo stelt de jongerenstichting.

Verkeersveiligheid

“De onderzoeksresultaten laten zien dat het project een positief effect heeft op het kennisniveau van scholieren over verkeersveiligheid”, zo laat de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren weten. “De resultaten bevestigen de aanname dat jongeren effectief leren door te discussiëren aan de hand van feitjes en door interactief aan de slag te gaan met kennis.”

Het effectonderzoek werd gehouden onder 418 middelbare scholieren van vijf scholen die aan het verkeersveiligheidsdebat deelnamen. De onderzoeksgroep vulde op twee verschillende momenten vragenlijsten over verkeersveiligheid in.

Onderzoek

Van de scholieren die deelnamen aan het project, stelt 67 procent dat het debatteren over verkeersveiligheid aanleiding was om na te denken over de eigen rol in het verkeer. De leerlingen bleken achteraf dan ook minder vaak muziek te luisteren op de fiets met een koptelefoon op of met oortjes in.

De resultaten van het onderzoek worden ingezet om de kwaliteit van het project waar nodig aan te scherpen en nog beter af te stemmen op de behoeften van de scholieren. “Op dit moment is ons projectteam bezig om op nog enkele verbeteringen door te voeren in het project”, aldus Noordman.

Stichting

Stichting TeamAlert is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. De stichting zet zicht sinds 2000 in om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Zo organiseert ze diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Op die manier moet bewustwording gecreëerd worden rondom de eigen verantwoordelijkheid van jongeren in het verkeer.

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “‘Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat’”

Bert de Weerd|02.06.14|22:16

He he, zijn ze er eindelijk achter… Dit weten rijinstructeurs al jaren:

Maar ja, wie luistert er nu naar vakmensen die dagelijks met jongeren in het verkeer omgaan?

Jos Dorenbos|05.06.14|23:33

Allereerst zijn jongeren niet “alleen” de doelgroep die rijlessen volgen. De discussies die hier georganiseerd zijn staan los van de ontwikkeling van een leerling binnen het kader van rijles en het behalen van een rijbewijs. De ontwikkeling binnen een rijles is afhankelijk van het traject in de vorm van een rijopleiding. Het is niet mogelijk dat deze jongeren van te voren kunnen discuseren over iets wat ze nog niet kennen of hadden kunnen weten.

Jos Dorenbos|05.06.14|23:42

Er kan inderdaad wel gediscussieerd worden over datgene wat binnen hun referentiekader ligt, zoals de onderwerpen die in dit artikel zijn omschreven. Het effect naar rijles is echter nul. Bij rijles gaat het om iets anders. Ook de rijprocedure voldoet hier niet aan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat’ | RijschoolPro

‘Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat’

Jongeren over verkeersveiligheid laten debatteren heeft een positief effect op het voorgenomen gedrag van die groep in het verkeer. Het project Streetbeat, waarbij middelbare scholieren tussen de 12 en 17 jaar in klassikaal verband stellingen over verkeersveiligheid bediscussiëren, maakt dat 67 procent van de deelnemers gaat nadenken over zijn eigen rol in het verkeer. Dat stelt Stichting TeamAlert op basis van effectonderzoek. Onder andere de intentie om muziek te luisteren op de fiets neemt af, zo wordt gesteld. 

Gedragswetenschapper Willemijn Noordman van TeamAlert deed onderzoek naar de effectiviteit van het debatproject om het project wetenschappelijk te kunnen onderbouwen en aan te passen en versterken. Er werd een kwaliteitscontrole uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het effect op de voornemens van de verkeersdeelnemers is volgens de partijen dus aangetoond. Op basis van de verkregen gegevens kan echter niet worden gesteld dat het gedrag van die leerlingen daadwerkelijk veranderd is, zo wordt in het onderzoeksrapport aangegeven.

Project

Binnen het project Streetbeat gaan middelbare scholieren aan de hand van stellingen met elkaar in discussie over verkeersveiligheid. Thema’s die aan de orde komen zijn het gebruik van mp3-spelers en mobiele telefoons op de fiets, met zijn drieën naast elkaar fietsen, door rood licht fietsen, gebruik van fietsverlichting, helm dragen op de scooter en met alcohol op deelnemen aan het verkeer. Stellingen als ‘Whatsappen en bellen op de fiets zou verboden moeten worden’ en ‘Als er niemand op de weg te zien is, rij ik door rood’ komen aan de orde.

De stellingen worden ingeleid met een filmpje en tussen de debatrondes door zijn verschillende interactieve onderdelen toegevoegd, zoals een korte kennisquiz. “Binnen het project zijn verschillende wetenschappelijk onderbouwde methoden voor gedragsverandering opgenomen”, zo stelt de jongerenstichting.

Verkeersveiligheid

“De onderzoeksresultaten laten zien dat het project een positief effect heeft op het kennisniveau van scholieren over verkeersveiligheid”, zo laat de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren weten. “De resultaten bevestigen de aanname dat jongeren effectief leren door te discussiëren aan de hand van feitjes en door interactief aan de slag te gaan met kennis.”

Het effectonderzoek werd gehouden onder 418 middelbare scholieren van vijf scholen die aan het verkeersveiligheidsdebat deelnamen. De onderzoeksgroep vulde op twee verschillende momenten vragenlijsten over verkeersveiligheid in.

Onderzoek

Van de scholieren die deelnamen aan het project, stelt 67 procent dat het debatteren over verkeersveiligheid aanleiding was om na te denken over de eigen rol in het verkeer. De leerlingen bleken achteraf dan ook minder vaak muziek te luisteren op de fiets met een koptelefoon op of met oortjes in.

De resultaten van het onderzoek worden ingezet om de kwaliteit van het project waar nodig aan te scherpen en nog beter af te stemmen op de behoeften van de scholieren. “Op dit moment is ons projectteam bezig om op nog enkele verbeteringen door te voeren in het project”, aldus Noordman.

Stichting

Stichting TeamAlert is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. De stichting zet zicht sinds 2000 in om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Zo organiseert ze diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Op die manier moet bewustwording gecreëerd worden rondom de eigen verantwoordelijkheid van jongeren in het verkeer.

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “‘Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat’”

Bert de Weerd|02.06.14|22:16

He he, zijn ze er eindelijk achter… Dit weten rijinstructeurs al jaren:

Maar ja, wie luistert er nu naar vakmensen die dagelijks met jongeren in het verkeer omgaan?

Jos Dorenbos|05.06.14|23:33

Allereerst zijn jongeren niet “alleen” de doelgroep die rijlessen volgen. De discussies die hier georganiseerd zijn staan los van de ontwikkeling van een leerling binnen het kader van rijles en het behalen van een rijbewijs. De ontwikkeling binnen een rijles is afhankelijk van het traject in de vorm van een rijopleiding. Het is niet mogelijk dat deze jongeren van te voren kunnen discuseren over iets wat ze nog niet kennen of hadden kunnen weten.

Jos Dorenbos|05.06.14|23:42

Er kan inderdaad wel gediscussieerd worden over datgene wat binnen hun referentiekader ligt, zoals de onderwerpen die in dit artikel zijn omschreven. Het effect naar rijles is echter nul. Bij rijles gaat het om iets anders. Ook de rijprocedure voldoet hier niet aan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.