‘Wij instructeurs vergeten soms onderwerpen te bespreken’

COLUMN – Handelen bij autopech of wanneer er hulpdiensten langs willen: het zijn onderwerpen die rijinstructeurs lang niet altijd uitleggen tijdens de rijopleiding. Maar op het moment dat een rijbewijskandidaat het roze pasje heeft gehaald en zelfstandig de weg op gaat, kan het juist hele nuttige informatie zijn. “Er zijn wel meer ‘vergeten onderwerpen’ die we in de opleiding minimaal één keer met iedere leerling zouden moeten bespreken”, zo schrijft rijinstructeur Ralph Klaassen in zijn column voor VerkeersPro. “Maar ook ik vergeet die stof nogal eens in mijn lessen te bespreken.”

Lees hieronder zijn column:

Als rijinstructeur hoor ik regelmatig van mensen dat zij informatie in hun rijopleiding hebben gemist. “Ik weet niet hoe ik de banden moet oppompen” of “Hoe gebruik ik eigenlijk de startkabels?”, is wat ik tijdens feestjes wel eens hoor. Ik kan me goed voorstellen dat mensen daar vaak niet naar vragen tijdens de rijles. Het is voor hen op dat moment veel belangrijker om het rijbewijs te halen. De rijinstructeur zou daarom eigenlijk zelf dit soort onderwerpen aan moeten dragen.

Pech

Zelf kreeg ik op de autosnelweg voor het eerst een klapband. Gelukkig kon ik de auto in bedwang houden en de vluchtstrook oprijden. Ik hobbelde door naar een tankstation zo’n honderd meter verderop. Ik had nog nooit een wiel verwisseld noch de uitleg gekregen over hoe ik dat moest doen. Hoewel de krik onder de auto stond en ik de moeren had losgedraaid, kreeg ik het wiel er met geen mogelijkheid af. Ik vroeg twee jongens me te helpen. Hoofdschuddend trokken ze hun mondhoeken op toen ze zagen dat ik de krik ondersteboven onder de auto had geplaatst. Eén van hen schopte een paar keer tegen het wiel, waarna het ding los kwam van de bouten en ik het reservewiel erop kon zetten.

Een beetje voorkennis had in die situatie geen kwaad gekund. Ondanks mijn klapbandavontuur van toen betrap ik mezelf er nu op dat ik in mijn lessen dat soort onderwerpen ook nogal eens vergeet aan te snijden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn leerlingen probeer zo goed mogelijk voor te bereiden op het moment dat zij zelfstandig de weg op mogen. Een extra schepje informatie hier en daar zou die voorbereiding alleen maar beter maken.

Belangrijk

Er is een aantal belangrijke ‘vergeten’ onderwerpen. Handelen wanneer je met de auto te water raakt, is er daar één van. Ik vind dat een leerling daarvan op de hoogte moet zijn. “Je moet toch wachten met handelen tot de auto onder water is?”, krijg ik wel eens te horen. Er bestaat blijkbaar nog altijd onduidelijkheid over en dat is een slechte zaak. Het wordt lastig om zo’n situatie in de les na te bootsen, maar het is wel degelijk uit te leggen. Daarnaast staan over dit onderwerp goede video’s op internet. Wijs de leerling daar eens op.

Het reageren op hulpdiensten met alarmlichten en sirenen in werking wordt ook lang niet altijd met iedere leerling besproken. Toch zou naar mijn mening iedere instructeur daar toch minimaal één keer in de opleiding bij stil moet staan. Leerlingen kunnen namelijk aardig in paniek raken wanneer zij zelf in zo’n situatie terecht komen. Zij weten vaak niet wat de veiligste oplossingen zijn. “Mag ik nu door rood rijden?” of “Mag ik nu de stoep op?” komen meestal voorbij wanneer het een leerling in mijn les overkomt.

Bespreken

Snijd bijvoorbeeld ook eens aan hoe zij moeten reageren wanneer ze met pech langs de autosnelweg komen te staan. Maar ook de kleinere dingen zijn belangrijk. Leg de leerlingen bij het tankstation uit hoe zij hun banden op moeten pompen. Dat kan ook zonder dat het apparaat al het geld voor een bakje koffie opslokt. En als de leerling nooit getankt heeft kan dat ook meteen worden uitgelegd.

Zo laten wij instructeurs een hoop onderwerpen wel eens links liggen. Veel instructeurs zullen daar in hun lessen al iets aan doen. Maar als mijn verhaal herkenbaar is, laat dit dan de uitgelezen kans zijn om te beginnen met het uitlichten van dit soort onderwerpen. Hoe meer informatie leerlingen mee krijgen hoe beter. Daarnaast haal ik er plezier uit, dat dit soort onderwerpen na de les door de cursist thuis of met vrienden wordt besproken. Ik zie het voor me dat ze beginnen met de zin: “Mijn instructeur zei.”

Ralph Klaassen, rijinstructeur in Tilburg

Auteur: Ralph Klaassen

19 reacties op “‘Wij instructeurs vergeten soms onderwerpen te bespreken’”

Roelof Meijer|11.07.14|17:11

Ben het in grote lijnen met de schrijver eens, maar een heleboel dingen staan ook goed aangegeven in het boekje wat bij de auto. Helaas kijken de meeste mensen nooit in dit instructieboek en gaan pas lezen als het te laat is.

het is dat wij wel aandacht er aan besteden.
maar door prestatie druk en veel rijscholen die onder de prijzen rijden en mensen met zo min mogelijk lessen een basis er in proberen te duwen lijkt het me logisch dat er geen aandacht en tijd meer voor is.
als het aan mij lag zou iedereen een minimaal aantal lessen moeten hebben waar alles in behandeld kan worden.
evenals theorielessen en verplichte slipcursussen want nu heb je het alleen over de technische kant!!

rijschool twice|11.07.14|21:10

tsja dat is rijinstructie! De meeste behandelen wat op de kaart staat.Gewenste minimum aantal lessen kan ook haast niet meer in al is het nog zo belangrijk.
Bedenk wel dat ook de rijinstructeurs opleidingen dit niet meer zo belangrijk vinden gezien wat er uit de opleiding is gehaald. Zelfs IBKI want als je zo’n les als verplichte bijscholing geeft, staan ze met hun oren te klapperen want staat niet op de kaart. Hoe gaan we dat positief beoordelen? Not dus, gezakt.

de meesten mensen willen zo weinig mogelijk uitgeven en daardoor is de druk voor ons ook hoger geworden.
ik probeer er altijd voor te zorgen dat ze met 30 uur slagen en ik stuur mails over wat te doen en te handelen bij dat soort situatie’s
dat kunnen ze thuis met vader en moeder ook oefenen.

Jos Dorenbos|11.07.14|22:38

@rijschool twice. Dat klopt wat u zegt. Rijinstructie dateert uit de jaren 50. Er zijn in de loop van de jaren verbeteringen toegepast. Maar die verbeteringen lopen ver achter ten opzichte van alle verkeersontwikkelingen en infrastructurele maatregelen. Rijinstructeurs “menen” alles te behandelen, maar dat is niet waar. De rijles- omstandigheden zijn daar te complex voor. Nog meer rijinstructeurs opleiden heeft hierop een negatief effect en zet de hele situatie nog meer onder druk.

Jos Dorenbos|11.07.14|23:06

@ Autorijschool Mijn Droom Tilburg. Uw opmerking klopt. Dat is het effect van teveel rijinstructeurs opleiden. Sommige rijinstructeurs zijn het niet met mij eens in andere berichten op verkeerspro. Ze gebruiken de bewoording “wat een flauwekul” Maar de druk is inderdaad veel te groot geworden De leerlingen aantal neemt af, aantal opgeleide rijinstructeurs neemt toe en dankzij deze druk gaat de kwaliteit achteruit. De overheid houdt niet van verbetering hierin. De overheid houdt van marktwerking.

John van den Kieboom|12.07.14|11:33

Ik erger mezelf aan de “wij” vorm waarin dit stuk geschreven is. Praat voor jezelf. Jij weet niet wat een andere instructeur al dan niet behandelt. Aan de voorbeelden die gegeven worden is in ieder geval te merken dat dit een jonge instructeur is die geen theorieles geeft. Of je voor een hulpdienst de stoep op mag rijden of door rood mag rijden staat gewoon in het theorieboek. En dat leg ik tijdens de theorielessen verder uit. Wat te doen als de auto te water raakt wordt daar ook keurig >>

John van den Kieboom|12.07.14|11:35

>> in beschreven. Oudere instructeurs weten dat juist dat deel veranderd is. Vroeger werd n.l. wel geleerd dat men moest wachten tot de auto geheel onder water is. Dat deze instructeur geen band kon verwisselen is nog tot daar aan toe. Maar dat hij er dan niet op komt om het instructieboekje te raadplegen slaat natuurlijk alles.

rij bewijs|12.07.14|12:27

Dan sta je toch wel erg voor joker, een rijinstructeur met een lesauto die hulp nodig heeft een band te verwisselen…

rijschool twice|13.07.14|21:41

Ja John Iedereen denkt het zelfde les te geven maar niks is minder waar. Ja Jos rijinstructeurs menen alles te behandelen. Echter wat in het theorieboek staat is voor leerlingen niet iets wat altijd ook in hun hoofd is opgelagen en daarbij ook al weet je wat in je theorie boek staat hoe reageer je dan in een situatie waar er ineens een ambulance met toeters en bellen achter je staat? Zelfs “ervaren” bestuurders zie je soms de vreemste capriolen uithalen. Ander topic hier Ruiters in het verkeer?

John van den Kieboom|14.07.14|00:50

Zucht.

Jos Dorenbos|14.07.14|15:19

Oke, gezien de reactie “zucht” Is er 1 rijinstructeur in Nederland die alles behandeld.

rijschool twice|14.07.14|20:44

@mijn klapbandavontuur van toen!. Was U al instructeur? Maar wel een oordeel erover door meerdere en een irritatie over het spreken in de wij vorm door 1. Misschien eerst lezen en vragen en dan reageren. Inhoudelijk wel in de ik vorm “ik ben geweldig” Zucht “Niemand begrijpt het!” Probeer eens uit de ik vorm te komen en door de vinger op de zere plek te leggen tot de aanpak van een diepliggend probleem te komen. Een van de problemen in de branche is hoe geweldig we allemaal wel zijn.

rijschool twice|14.07.14|22:13

on topic wel zo belangrijk want daar gaat het hier om! Er wordt inderdaad vaak gezegd van dat heb ik van mijn instructeur nooit gehoord maar hoeveel kan er behandeld worden in de budget lessen van tegenwoordig. Niet alleen de instructeurs die in de marktwerking zitten en 45 leesen in 25 proberen te proppen om hun leerlingen tevreden te stellen met zo hoog mogelijk resultaat Klasse als dat lukt! Petje af voor de hog slagingspercentages op die manier maar wat wordt er niet behandeld dan?

rijschool twice|14.07.14|22:17

Elke instructeur ook John moet zich herkennen in het feit dat je nooit in het aantal lessen dat gewenst wordt door de leerling iemand kan voorbereiden op wat er komen gaat. Je wil doet, je best maart zal altijd tkort schieten. Je kan nooit inspringen op wat het huidige verkeer vraagt met een verouderd systeem qua lesgeven maar nu raaskal ik alweer!
40 jaar oude rijinstructie en hogerhand geeft handvatten ter verbetering, ga te rade bij jezelf!

John van den Kieboom|14.07.14|22:21

Zoals eerder gezegd. Ben zeer tevreden met de branche, het IBKI als exameninstituut, de opleiders en de opleidingen. Ik schop daar allemaal niet tegenaan hoor. Meer dan tevreden!

Drive-Support|17.07.14|12:44

Nou mensen er komt goed nieuws aan. De overheid is in samenwerking met het IFV, duidelijke richtlijnen aan het opstellen voor bestuurders van voorrangsvoertuigen. Hoe deze mensen zelf dienen te handelen en niet de medeweggebruiker. Van de medeweggebruiker wordt eigenlijk niet meer zoveel verwacht maar juist van de bestuurders van de voorrangsvoertuigen.

Rijschool First|17.07.14|12:58

Heeft niets te maken dat er teveel instructeurs zijn zoals Jos Dorenbos zegt.
er spelen meerder factoren een rol.
1. leerling Budget ( beperkt)
hoe de leerlingen moeten reageren wanneer ze met pech langs de autosnelweg komen te staan? die kennis hebben ze al van de theorie opleiding.een goede theorie opleiding moet zulke kennis wel uitgelegd worden.

Rijschool First|17.07.14|12:58

2. is niet toe te passen in de praktijk. je mag niet volgens de wet vluchtstrook gebruiken hoe wil je het doen?
3. dat zijn momenten opnamen dat een Ambulance achter je komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Wij instructeurs vergeten soms onderwerpen te bespreken’ | RijschoolPro

‘Wij instructeurs vergeten soms onderwerpen te bespreken’

COLUMN – Handelen bij autopech of wanneer er hulpdiensten langs willen: het zijn onderwerpen die rijinstructeurs lang niet altijd uitleggen tijdens de rijopleiding. Maar op het moment dat een rijbewijskandidaat het roze pasje heeft gehaald en zelfstandig de weg op gaat, kan het juist hele nuttige informatie zijn. “Er zijn wel meer ‘vergeten onderwerpen’ die we in de opleiding minimaal één keer met iedere leerling zouden moeten bespreken”, zo schrijft rijinstructeur Ralph Klaassen in zijn column voor VerkeersPro. “Maar ook ik vergeet die stof nogal eens in mijn lessen te bespreken.”

Lees hieronder zijn column:

Als rijinstructeur hoor ik regelmatig van mensen dat zij informatie in hun rijopleiding hebben gemist. “Ik weet niet hoe ik de banden moet oppompen” of “Hoe gebruik ik eigenlijk de startkabels?”, is wat ik tijdens feestjes wel eens hoor. Ik kan me goed voorstellen dat mensen daar vaak niet naar vragen tijdens de rijles. Het is voor hen op dat moment veel belangrijker om het rijbewijs te halen. De rijinstructeur zou daarom eigenlijk zelf dit soort onderwerpen aan moeten dragen.

Pech

Zelf kreeg ik op de autosnelweg voor het eerst een klapband. Gelukkig kon ik de auto in bedwang houden en de vluchtstrook oprijden. Ik hobbelde door naar een tankstation zo’n honderd meter verderop. Ik had nog nooit een wiel verwisseld noch de uitleg gekregen over hoe ik dat moest doen. Hoewel de krik onder de auto stond en ik de moeren had losgedraaid, kreeg ik het wiel er met geen mogelijkheid af. Ik vroeg twee jongens me te helpen. Hoofdschuddend trokken ze hun mondhoeken op toen ze zagen dat ik de krik ondersteboven onder de auto had geplaatst. Eén van hen schopte een paar keer tegen het wiel, waarna het ding los kwam van de bouten en ik het reservewiel erop kon zetten.

Een beetje voorkennis had in die situatie geen kwaad gekund. Ondanks mijn klapbandavontuur van toen betrap ik mezelf er nu op dat ik in mijn lessen dat soort onderwerpen ook nogal eens vergeet aan te snijden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn leerlingen probeer zo goed mogelijk voor te bereiden op het moment dat zij zelfstandig de weg op mogen. Een extra schepje informatie hier en daar zou die voorbereiding alleen maar beter maken.

Belangrijk

Er is een aantal belangrijke ‘vergeten’ onderwerpen. Handelen wanneer je met de auto te water raakt, is er daar één van. Ik vind dat een leerling daarvan op de hoogte moet zijn. “Je moet toch wachten met handelen tot de auto onder water is?”, krijg ik wel eens te horen. Er bestaat blijkbaar nog altijd onduidelijkheid over en dat is een slechte zaak. Het wordt lastig om zo’n situatie in de les na te bootsen, maar het is wel degelijk uit te leggen. Daarnaast staan over dit onderwerp goede video’s op internet. Wijs de leerling daar eens op.

Het reageren op hulpdiensten met alarmlichten en sirenen in werking wordt ook lang niet altijd met iedere leerling besproken. Toch zou naar mijn mening iedere instructeur daar toch minimaal één keer in de opleiding bij stil moet staan. Leerlingen kunnen namelijk aardig in paniek raken wanneer zij zelf in zo’n situatie terecht komen. Zij weten vaak niet wat de veiligste oplossingen zijn. “Mag ik nu door rood rijden?” of “Mag ik nu de stoep op?” komen meestal voorbij wanneer het een leerling in mijn les overkomt.

Bespreken

Snijd bijvoorbeeld ook eens aan hoe zij moeten reageren wanneer ze met pech langs de autosnelweg komen te staan. Maar ook de kleinere dingen zijn belangrijk. Leg de leerlingen bij het tankstation uit hoe zij hun banden op moeten pompen. Dat kan ook zonder dat het apparaat al het geld voor een bakje koffie opslokt. En als de leerling nooit getankt heeft kan dat ook meteen worden uitgelegd.

Zo laten wij instructeurs een hoop onderwerpen wel eens links liggen. Veel instructeurs zullen daar in hun lessen al iets aan doen. Maar als mijn verhaal herkenbaar is, laat dit dan de uitgelezen kans zijn om te beginnen met het uitlichten van dit soort onderwerpen. Hoe meer informatie leerlingen mee krijgen hoe beter. Daarnaast haal ik er plezier uit, dat dit soort onderwerpen na de les door de cursist thuis of met vrienden wordt besproken. Ik zie het voor me dat ze beginnen met de zin: “Mijn instructeur zei.”

Ralph Klaassen, rijinstructeur in Tilburg

Auteur: Ralph Klaassen

19 reacties op “‘Wij instructeurs vergeten soms onderwerpen te bespreken’”

Roelof Meijer|11.07.14|17:11

Ben het in grote lijnen met de schrijver eens, maar een heleboel dingen staan ook goed aangegeven in het boekje wat bij de auto. Helaas kijken de meeste mensen nooit in dit instructieboek en gaan pas lezen als het te laat is.

het is dat wij wel aandacht er aan besteden.
maar door prestatie druk en veel rijscholen die onder de prijzen rijden en mensen met zo min mogelijk lessen een basis er in proberen te duwen lijkt het me logisch dat er geen aandacht en tijd meer voor is.
als het aan mij lag zou iedereen een minimaal aantal lessen moeten hebben waar alles in behandeld kan worden.
evenals theorielessen en verplichte slipcursussen want nu heb je het alleen over de technische kant!!

rijschool twice|11.07.14|21:10

tsja dat is rijinstructie! De meeste behandelen wat op de kaart staat.Gewenste minimum aantal lessen kan ook haast niet meer in al is het nog zo belangrijk.
Bedenk wel dat ook de rijinstructeurs opleidingen dit niet meer zo belangrijk vinden gezien wat er uit de opleiding is gehaald. Zelfs IBKI want als je zo’n les als verplichte bijscholing geeft, staan ze met hun oren te klapperen want staat niet op de kaart. Hoe gaan we dat positief beoordelen? Not dus, gezakt.

de meesten mensen willen zo weinig mogelijk uitgeven en daardoor is de druk voor ons ook hoger geworden.
ik probeer er altijd voor te zorgen dat ze met 30 uur slagen en ik stuur mails over wat te doen en te handelen bij dat soort situatie’s
dat kunnen ze thuis met vader en moeder ook oefenen.

Jos Dorenbos|11.07.14|22:38

@rijschool twice. Dat klopt wat u zegt. Rijinstructie dateert uit de jaren 50. Er zijn in de loop van de jaren verbeteringen toegepast. Maar die verbeteringen lopen ver achter ten opzichte van alle verkeersontwikkelingen en infrastructurele maatregelen. Rijinstructeurs “menen” alles te behandelen, maar dat is niet waar. De rijles- omstandigheden zijn daar te complex voor. Nog meer rijinstructeurs opleiden heeft hierop een negatief effect en zet de hele situatie nog meer onder druk.

Jos Dorenbos|11.07.14|23:06

@ Autorijschool Mijn Droom Tilburg. Uw opmerking klopt. Dat is het effect van teveel rijinstructeurs opleiden. Sommige rijinstructeurs zijn het niet met mij eens in andere berichten op verkeerspro. Ze gebruiken de bewoording “wat een flauwekul” Maar de druk is inderdaad veel te groot geworden De leerlingen aantal neemt af, aantal opgeleide rijinstructeurs neemt toe en dankzij deze druk gaat de kwaliteit achteruit. De overheid houdt niet van verbetering hierin. De overheid houdt van marktwerking.

John van den Kieboom|12.07.14|11:33

Ik erger mezelf aan de “wij” vorm waarin dit stuk geschreven is. Praat voor jezelf. Jij weet niet wat een andere instructeur al dan niet behandelt. Aan de voorbeelden die gegeven worden is in ieder geval te merken dat dit een jonge instructeur is die geen theorieles geeft. Of je voor een hulpdienst de stoep op mag rijden of door rood mag rijden staat gewoon in het theorieboek. En dat leg ik tijdens de theorielessen verder uit. Wat te doen als de auto te water raakt wordt daar ook keurig >>

John van den Kieboom|12.07.14|11:35

>> in beschreven. Oudere instructeurs weten dat juist dat deel veranderd is. Vroeger werd n.l. wel geleerd dat men moest wachten tot de auto geheel onder water is. Dat deze instructeur geen band kon verwisselen is nog tot daar aan toe. Maar dat hij er dan niet op komt om het instructieboekje te raadplegen slaat natuurlijk alles.

rij bewijs|12.07.14|12:27

Dan sta je toch wel erg voor joker, een rijinstructeur met een lesauto die hulp nodig heeft een band te verwisselen…

rijschool twice|13.07.14|21:41

Ja John Iedereen denkt het zelfde les te geven maar niks is minder waar. Ja Jos rijinstructeurs menen alles te behandelen. Echter wat in het theorieboek staat is voor leerlingen niet iets wat altijd ook in hun hoofd is opgelagen en daarbij ook al weet je wat in je theorie boek staat hoe reageer je dan in een situatie waar er ineens een ambulance met toeters en bellen achter je staat? Zelfs “ervaren” bestuurders zie je soms de vreemste capriolen uithalen. Ander topic hier Ruiters in het verkeer?

John van den Kieboom|14.07.14|00:50

Zucht.

Jos Dorenbos|14.07.14|15:19

Oke, gezien de reactie “zucht” Is er 1 rijinstructeur in Nederland die alles behandeld.

rijschool twice|14.07.14|20:44

@mijn klapbandavontuur van toen!. Was U al instructeur? Maar wel een oordeel erover door meerdere en een irritatie over het spreken in de wij vorm door 1. Misschien eerst lezen en vragen en dan reageren. Inhoudelijk wel in de ik vorm “ik ben geweldig” Zucht “Niemand begrijpt het!” Probeer eens uit de ik vorm te komen en door de vinger op de zere plek te leggen tot de aanpak van een diepliggend probleem te komen. Een van de problemen in de branche is hoe geweldig we allemaal wel zijn.

rijschool twice|14.07.14|22:13

on topic wel zo belangrijk want daar gaat het hier om! Er wordt inderdaad vaak gezegd van dat heb ik van mijn instructeur nooit gehoord maar hoeveel kan er behandeld worden in de budget lessen van tegenwoordig. Niet alleen de instructeurs die in de marktwerking zitten en 45 leesen in 25 proberen te proppen om hun leerlingen tevreden te stellen met zo hoog mogelijk resultaat Klasse als dat lukt! Petje af voor de hog slagingspercentages op die manier maar wat wordt er niet behandeld dan?

rijschool twice|14.07.14|22:17

Elke instructeur ook John moet zich herkennen in het feit dat je nooit in het aantal lessen dat gewenst wordt door de leerling iemand kan voorbereiden op wat er komen gaat. Je wil doet, je best maart zal altijd tkort schieten. Je kan nooit inspringen op wat het huidige verkeer vraagt met een verouderd systeem qua lesgeven maar nu raaskal ik alweer!
40 jaar oude rijinstructie en hogerhand geeft handvatten ter verbetering, ga te rade bij jezelf!

John van den Kieboom|14.07.14|22:21

Zoals eerder gezegd. Ben zeer tevreden met de branche, het IBKI als exameninstituut, de opleiders en de opleidingen. Ik schop daar allemaal niet tegenaan hoor. Meer dan tevreden!

Drive-Support|17.07.14|12:44

Nou mensen er komt goed nieuws aan. De overheid is in samenwerking met het IFV, duidelijke richtlijnen aan het opstellen voor bestuurders van voorrangsvoertuigen. Hoe deze mensen zelf dienen te handelen en niet de medeweggebruiker. Van de medeweggebruiker wordt eigenlijk niet meer zoveel verwacht maar juist van de bestuurders van de voorrangsvoertuigen.

Rijschool First|17.07.14|12:58

Heeft niets te maken dat er teveel instructeurs zijn zoals Jos Dorenbos zegt.
er spelen meerder factoren een rol.
1. leerling Budget ( beperkt)
hoe de leerlingen moeten reageren wanneer ze met pech langs de autosnelweg komen te staan? die kennis hebben ze al van de theorie opleiding.een goede theorie opleiding moet zulke kennis wel uitgelegd worden.

Rijschool First|17.07.14|12:58

2. is niet toe te passen in de praktijk. je mag niet volgens de wet vluchtstrook gebruiken hoe wil je het doen?
3. dat zijn momenten opnamen dat een Ambulance achter je komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.