VVN: ‘Wet ombouw auto’s moet spoedig worden aangepast’

Veilig Verkeer Nederland heeft de politiek opgeroepen om de wet aan te passen die maakt dat jongeren zonder rijbewijs legaal in een personenauto op de openbare weg kunnen rijden. Het gaat om reguliere auto’s die tot maximaal 45 km/u worden begrensd, waardoor sprake is van een ‘motorrijtuig met beperkte snelheid’ (MMBS). Een rijbewijs is dan volgens de wet niet nodig. “Dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Zeker gezien dit aantal de afgelopen jaren enorm is toegenomen”, aldus VVN. Dit jaar vond ombouw al meer dan 400 keer plaats, zo blijkt uit cijfers van de RDW.

Veilig Verkeer Nederland zegt nu een appèl te willen doen op de politiek om deze ‘onvolkomenheid in de wet’ zo snel mogelijk te herstellen. “De auto wordt zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 35 of 45 km/u kan rijden, terwijl hij nog steeds het uiterlijk heeft van een ‘gewone’ auto. Bovendien is voor de besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daardoor is het voertuig al vanaf 16 jaar te besturen en hebben bestuurders vaak weinig verkeersinzicht en -kennis”, zo wordt gesteld.

Auto

“Ik deel uw mening dat deze situatie niet wenselijk is”, zo liet minister Schultz van Haegen eind mei al aan de Tweede Kamer weten. “Maar met de invoering van het T-rijbewijs is het niet meer mogelijk om zonder rijbewijs te rijden op een MMBS en dus ook niet meer in dergelijke voertuigen.” Tot die tijd hebben de eigenaren van dergelijke auto’s zich aan de verkeersregels te houden, stelde ze. Als met de voertuigen harder wordt gereden dan de toegestane snelheid, er geen parkeergeld wordt betaald of personen worden worden vervoerd, dan is de bestuurder ‘gewoon’ in overtreding, aldus de minister.

Maar ten tijde van die uitspraak was nog sprake van de implementatie van het T-rijbewijs per 1 januari 2015. Omdat de Eerste Kamer eerst nog wat dingen helder wilde hebben voordat de parlementaire behandeling volledig wordt afgerond, is de invoering van het T-rijbewijs met minimaal een half jaar uitgesteld. De streefdatum is daarmee veranderd van 1 januari 2015 naar 1 juli van dat jaar. De omgebouwde auto’s kunnen op die manier dus nog in ieder geval een half jaar langer worden gebruikt zonder rijbewijs.

Ombouw

Nieuwe en gebruikte auto’s kunnen vaak tegen een lage vergoeding worden omgebouwd naar een MMBS. VVN stelt dat omdat de auto’s op gewone auto’s lijken, andere weggebruikers de voertuigen moeilijk of pas op het laatste moment herkennen, waardoor hun snelheid verkeerd wordt ingeschat. “Op provinciale wegen, waar ook landbouwverkeer mag rijden, is het snelheidsverschil groot.”

“Daarnaast hoeven motorvoertuigen met beperkte snelheid niet te voldoen aan de APK, wat technische veiligheid van het voertuig niet garandeert. Bovendien is voor besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daarom roept Veilig Verkeer Nederland de politiek op om de wet aan te passen. Auto’s omgebouwd tot MMBS brengen zowel bestuurders als andere verkeersdeelnemers in gevaar.”

Groei

Het aantal omgebouwde voertuigen steeg in de afgelopen jaren snel. In 2010 reden er in Nederland nog maar drie van zulke omgebouwde voertuigen rond. Vorig jaar werden er 360 door de RDW gekeurd. En sinds het begin van 2014 was van ombouwen al ruim 400 keer sprake, zo blijkt uit cijfers van de RDW.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVN: ‘Wet ombouw auto’s moet spoedig worden aangepast’ | RijschoolPro

VVN: ‘Wet ombouw auto’s moet spoedig worden aangepast’

Veilig Verkeer Nederland heeft de politiek opgeroepen om de wet aan te passen die maakt dat jongeren zonder rijbewijs legaal in een personenauto op de openbare weg kunnen rijden. Het gaat om reguliere auto’s die tot maximaal 45 km/u worden begrensd, waardoor sprake is van een ‘motorrijtuig met beperkte snelheid’ (MMBS). Een rijbewijs is dan volgens de wet niet nodig. “Dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Zeker gezien dit aantal de afgelopen jaren enorm is toegenomen”, aldus VVN. Dit jaar vond ombouw al meer dan 400 keer plaats, zo blijkt uit cijfers van de RDW.

Veilig Verkeer Nederland zegt nu een appèl te willen doen op de politiek om deze ‘onvolkomenheid in de wet’ zo snel mogelijk te herstellen. “De auto wordt zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 35 of 45 km/u kan rijden, terwijl hij nog steeds het uiterlijk heeft van een ‘gewone’ auto. Bovendien is voor de besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daardoor is het voertuig al vanaf 16 jaar te besturen en hebben bestuurders vaak weinig verkeersinzicht en -kennis”, zo wordt gesteld.

Auto

“Ik deel uw mening dat deze situatie niet wenselijk is”, zo liet minister Schultz van Haegen eind mei al aan de Tweede Kamer weten. “Maar met de invoering van het T-rijbewijs is het niet meer mogelijk om zonder rijbewijs te rijden op een MMBS en dus ook niet meer in dergelijke voertuigen.” Tot die tijd hebben de eigenaren van dergelijke auto’s zich aan de verkeersregels te houden, stelde ze. Als met de voertuigen harder wordt gereden dan de toegestane snelheid, er geen parkeergeld wordt betaald of personen worden worden vervoerd, dan is de bestuurder ‘gewoon’ in overtreding, aldus de minister.

Maar ten tijde van die uitspraak was nog sprake van de implementatie van het T-rijbewijs per 1 januari 2015. Omdat de Eerste Kamer eerst nog wat dingen helder wilde hebben voordat de parlementaire behandeling volledig wordt afgerond, is de invoering van het T-rijbewijs met minimaal een half jaar uitgesteld. De streefdatum is daarmee veranderd van 1 januari 2015 naar 1 juli van dat jaar. De omgebouwde auto’s kunnen op die manier dus nog in ieder geval een half jaar langer worden gebruikt zonder rijbewijs.

Ombouw

Nieuwe en gebruikte auto’s kunnen vaak tegen een lage vergoeding worden omgebouwd naar een MMBS. VVN stelt dat omdat de auto’s op gewone auto’s lijken, andere weggebruikers de voertuigen moeilijk of pas op het laatste moment herkennen, waardoor hun snelheid verkeerd wordt ingeschat. “Op provinciale wegen, waar ook landbouwverkeer mag rijden, is het snelheidsverschil groot.”

“Daarnaast hoeven motorvoertuigen met beperkte snelheid niet te voldoen aan de APK, wat technische veiligheid van het voertuig niet garandeert. Bovendien is voor besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daarom roept Veilig Verkeer Nederland de politiek op om de wet aan te passen. Auto’s omgebouwd tot MMBS brengen zowel bestuurders als andere verkeersdeelnemers in gevaar.”

Groei

Het aantal omgebouwde voertuigen steeg in de afgelopen jaren snel. In 2010 reden er in Nederland nog maar drie van zulke omgebouwde voertuigen rond. Vorig jaar werden er 360 door de RDW gekeurd. En sinds het begin van 2014 was van ombouwen al ruim 400 keer sprake, zo blijkt uit cijfers van de RDW.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.