SWOV test waarde oogscanner voor onderzoeken kijkgedrag

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) doet momenteel proeven om erachter te komen of ‘eyetrackers’ kunnen helpen bij de analyse van het kijkgedrag van automobilisten. “Voor ons is het in eerste instantie van belang om te weten of we het apparaatje voor onze onderzoeken kunnen inzetten”, zo stelt onderzoeker Willem Vlakveld. “Maar het systeem kan op termijn vermoedelijk ook gebruikt kunnen worden in bijvoorbeeld de lesauto.”

De eerste proef om kijkgedrag van automobilisten te analyseren lijkt veelbelovend, zo stelt Vlakveld. “We hebben een proefpersoon in een rijsimulator gezet en op die manier aan het verkeer laten deelnemen. Door middel van de eyetracker zien we waar de pupil van een verkeersdeelnemer naartoe gaat. Mogelijk kunnen we met het systeem in de toekomst onderzoeken of bepaalde verkeersveiligheidstrainingen effect hebben. En of bijvoorbeeld automobilisten anticiperend deelnemen aan het verkeer.”

Simulator

Volgens Vlakveld is het apparaatje relatief goedkoop en kan het naar alle waarschijnlijkheid een goed beeld geven van de momenten dat bijvoorbeeld een rijbewijsleerling in de spiegels kijkt of verkeersborden waarneemt. “Je moet denken aan zo’n duizend euro. En dan beschik je als rijinstructeur mogelijk over hele interessante informatie”, zo stelt hij.

“Onderzoek naar oogbewegingen in rijsimulatoren wordt niet veel gedaan”, gaat hij verder. “Maar wij hebben de komende tijd een simulator tot onze beschikking en kunnen daarin praktisch elke verkeerssituatie nabouwen. In combinatie met de eyetracker biedt dat mogelijkheden. Zowel voor onze eigen onderzoeken als voor andere partijen die onderzoeken door ons willen laten uitvoeren.”

Scanner

De eyetracker is een soort bril met een camera vlak boven het oog die ‘naar buiten kijkt’ en de omgeving waarneemt. Een tweede cameraatje op een steeltje onder het oog, is op het oog zelf gericht en bepaalt door middel van infrarood de beweging van de pupil. “Als je die gegevens over elkaar legt, kun je hele interessante en nauwkeurige onderzoeken doen. Zou zou je bijvoorbeeld na kunnen gaan hoe het kijkgedrag van een automobilist is tijdens het gebruik van een smartphone achter het stuur.”

Of en wanneer de eyescanner ook in lesauto’s gebruikt gaat worden, daarover kan de onderzoeker niets zeggen. “Wij doen proeven om te bepalen of een dergelijke scanner bruikbaar is in onderzoeken naar verkeersveiligheid en kijkgedrag. Producten in de markt zetten, dat is aan andere partijen, niet aan ons”, zo laat hij weten.

Bekijk hieronder een filmpje over de werking van de eyetracker:

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “SWOV test waarde oogscanner voor onderzoeken kijkgedrag”

Henk Brauers|04.08.14|16:59

Universiteit Maastricht gebruikt de eyetracker al jaren bij onderzoeken naar de effecten van geneesmiddelen, alcohol en/of andere drugs op het rijgedrag. Deze onderzoeken vinden plaats op de openbare weg in het reguliere verkeer. Van rijsimulatoren is bekend dat de risicoperceptie toch geen reëel beeld geeft van de werkelijkheid.
Rijinstructeurs hebben door de “spiekspiegel” een goed beeld van de oogbewegingen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SWOV test waarde oogscanner voor onderzoeken kijkgedrag | RijschoolPro

SWOV test waarde oogscanner voor onderzoeken kijkgedrag

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) doet momenteel proeven om erachter te komen of ‘eyetrackers’ kunnen helpen bij de analyse van het kijkgedrag van automobilisten. “Voor ons is het in eerste instantie van belang om te weten of we het apparaatje voor onze onderzoeken kunnen inzetten”, zo stelt onderzoeker Willem Vlakveld. “Maar het systeem kan op termijn vermoedelijk ook gebruikt kunnen worden in bijvoorbeeld de lesauto.”

De eerste proef om kijkgedrag van automobilisten te analyseren lijkt veelbelovend, zo stelt Vlakveld. “We hebben een proefpersoon in een rijsimulator gezet en op die manier aan het verkeer laten deelnemen. Door middel van de eyetracker zien we waar de pupil van een verkeersdeelnemer naartoe gaat. Mogelijk kunnen we met het systeem in de toekomst onderzoeken of bepaalde verkeersveiligheidstrainingen effect hebben. En of bijvoorbeeld automobilisten anticiperend deelnemen aan het verkeer.”

Simulator

Volgens Vlakveld is het apparaatje relatief goedkoop en kan het naar alle waarschijnlijkheid een goed beeld geven van de momenten dat bijvoorbeeld een rijbewijsleerling in de spiegels kijkt of verkeersborden waarneemt. “Je moet denken aan zo’n duizend euro. En dan beschik je als rijinstructeur mogelijk over hele interessante informatie”, zo stelt hij.

“Onderzoek naar oogbewegingen in rijsimulatoren wordt niet veel gedaan”, gaat hij verder. “Maar wij hebben de komende tijd een simulator tot onze beschikking en kunnen daarin praktisch elke verkeerssituatie nabouwen. In combinatie met de eyetracker biedt dat mogelijkheden. Zowel voor onze eigen onderzoeken als voor andere partijen die onderzoeken door ons willen laten uitvoeren.”

Scanner

De eyetracker is een soort bril met een camera vlak boven het oog die ‘naar buiten kijkt’ en de omgeving waarneemt. Een tweede cameraatje op een steeltje onder het oog, is op het oog zelf gericht en bepaalt door middel van infrarood de beweging van de pupil. “Als je die gegevens over elkaar legt, kun je hele interessante en nauwkeurige onderzoeken doen. Zou zou je bijvoorbeeld na kunnen gaan hoe het kijkgedrag van een automobilist is tijdens het gebruik van een smartphone achter het stuur.”

Of en wanneer de eyescanner ook in lesauto’s gebruikt gaat worden, daarover kan de onderzoeker niets zeggen. “Wij doen proeven om te bepalen of een dergelijke scanner bruikbaar is in onderzoeken naar verkeersveiligheid en kijkgedrag. Producten in de markt zetten, dat is aan andere partijen, niet aan ons”, zo laat hij weten.

Bekijk hieronder een filmpje over de werking van de eyetracker:

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “SWOV test waarde oogscanner voor onderzoeken kijkgedrag”

Henk Brauers|04.08.14|16:59

Universiteit Maastricht gebruikt de eyetracker al jaren bij onderzoeken naar de effecten van geneesmiddelen, alcohol en/of andere drugs op het rijgedrag. Deze onderzoeken vinden plaats op de openbare weg in het reguliere verkeer. Van rijsimulatoren is bekend dat de risicoperceptie toch geen reëel beeld geeft van de werkelijkheid.
Rijinstructeurs hebben door de “spiekspiegel” een goed beeld van de oogbewegingen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.