Campagne moet smartphonegebruik fietsers verminderen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dinsdag samen met de grote mobiele telecomproviders de publiekscampagne ‘Aandacht op de weg’ gelanceerd. Met de actie wordt dit jaar extra aandacht gevestigd op de gevaren van smartphonegebruik op de fiets. Jongeren kunnen onder andere via een nieuwe mobiele app bioscoopkaartjes, T-shirts of een fiets winnen als ze onderweg op de fiets hun telefoon niet gebruiken.

Bij negen procent van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12 tot 43-jarigen is dit percentage zelfs twee keer zo hoog. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat door het lezen of schrijven van tekstberichten, mailtjes en social media in het verkeer jaarlijks tientallen verkeersdoden en honderden ernstige gewonden vallen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt in de periode 2014-2016 dan ook samen met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van smartphones in het verkeer te stimuleren.

Verkeersveiligheid

Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone: in 2013 waren er acht miljoen in gebruik. “Mensen bellen minder en gebruiken ze steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met zijn mobiele telefoon”, zo stelt het ministerie. “Onder fietsers tussen de 12 en 24 jaar is één op de drie personen onderweg druk in de weer met een smartphone.”

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontwikkelde de nieuwe applicatie ‘Fietsmodus’ in de strijd tegen smartphonegebruik door fietsers. De app beloont jongeren die onderweg op de fiets hun telefoon niet gebruiken. Na het downloaden van de app geven fietsers voor aanvang van hun rit aan dat ze op de fiets stappen en moeten na hun fietstocht ook weer aangeven dat ze zich niet meer in het verkeer bevinden. Gebruikers van de app maken kans op verschillende prijzen. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden via de appstore en fietsmodus.nl.

Campagne

De publiekscampagne loopt door tot half december, zo laat het ministerie weten. Naast de fietsapp worden ook tv- en radiocommercials en mottoborden langs de wegen gebruikt om verkeersdeelenemers op de risico’s en alternatieven van mobiele telefoons in het verkeer te wijzen. Ook digitale wegen worden gebruikt en de telecomproviders zetten gezamenlijk hun kanalen in om de campagne bij hun klanten onder de aandacht te brengen, zo laat het ministerie weten. VVN en TeamAlert ondersteunen de campagne met acties in het land voor automobilisten en fietsers.

Vorig jaar richtte de campagne ‘Aandacht op de weg’ zich voornamelijk op het ontmoedigen van het gebruik van smartphones tijdens het autorijden. “Uit onderzoek blijkt dat het aantal automobilisten dat zegt een parkeerplaats te zoeken voor het gebruik van de smartphone is toegenomen. Maar een flink deel blijkt nog steeds het gebruik van de smartphone niet te kunnen weerstaan”, aldus het ministerie. “In een recent onderzoek geeft één op de tien automobilisten aan ‘zeer vaak of regelmatig’ tijdens het rijden de telefoon voor social media te gebruiken.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.