21 voertuigen Rijkswaterstaat total loss door roodkruisnegatie

De voertuigen van weginspecteurs van Rijkswaterstaat worden steeds vaker door automobilisten geramd. Het aantal pick-ups van het agentschap dat na een afzetting rond een ongeval wordt aangereden, is vorig jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In 2014 werden 21 voertuigen van Rijkswaterstaat total loss gereden tijdens het markeren van de plek van een ongeval of pechgeval. In 2013 waren het er nog 15. Dat laat Rijkswaterstaat weten.

Bij Rijkswaterstaat zijn ongeveer 250 weginspecteurs in dienst. “Tot nu toe vielen er onder de weginspecteurs geen zwaargewonden bij ongevallen met hun voertuigen”, zo laat woordvoerder Jaap Volkers weten. “Er is wel eens iemand lichtgewond geraakt, maar in principe zitten de weginspecteurs niet in de voertuigen als die geparkeerd staan. De pick-ups zijn bedoeld om eventuele klappen op te vangen en waren stuk voor stuk total loss.”

Ongeval

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat zorgen bij pech- en ongevallen dat hulpdiensten ter plaatse hun werk kunnen doen. Dit door middel van afsluiting van een rijbaan met de bekende gele pick-up. Rode kruizen boven de weg moeten automobilisten waarschuwen en duidelijk maken dat een specifieke rijbaan tijdelijk niet gebruikt mag worden. Maar ondanks die rode kruizen ging het vorig jaar vaker mis dan een jaar eerder, zo blijkt nu uit cijfers.

“Waar die stijging mee te maken heeft, weten we niet. Daar hebben we geen onderzoek naar gedaan”, zo stelt Volkers. “Maar we hebben het vermoeden dat smartphone-gebruik in de auto ermee van doen heeft. Mogelijk zijn automobilisten zodanig met hun telefoon bezig, dat ze de rode kruizen boven de weg pas te laat opmerken. Er wordt campagne tegen het gebruik van telefoons achter het stuur gevoerd en we weten allemaal dat het niet mag, maar toch gebeurt het helaas nog steeds.”

Hufterfeit

Rijkswaterstaat hoopt dat met de onderbrenging van roodkruisnegatie per 1 januari in het strafrecht ook het aantal ongevallen met weginspecteurs en hun voertuigen wordt teruggedrongen. “Mogelijk heeft het negeren van een rood kruis als zogenaamd hufterfeit een afschrikkende werking, maar dat is even afwachten.”

Volgens Volkers moet bij de interpretatie van de cijfers overigens een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen weginspecteurs en wegwerkers. “De 21 voertuigen hebben enkel betrekking op de eerste groep. Onder wegwerkers zijn wel tragische ongevallen gebeurd. In oktober nog op de A12 bijvoorbeeld. Ondanks pijlwagens en rode kruizen ging het mis en kwam daar een wegwerker om het leven.”

Kruizen

Volgens Volkers is het goed dat automobilisten extra op de betekenis en functie van rode kruizen boven de weg gewezen worden. “Eigenlijk zouden ze voor zichzelf moeten spreken, maar zolang dat niet het geval is, is alle aandacht goed. Zo neem ik aan dat bijvoorbeeld rijinstructeurs hun leerlingen bij ritten op de snelweg nog eens wijzen op het hoe en wat. Rijkswaterstaat zelf plaatst momenteel extra teksten op informatiepanelen in de hoop meer ongevallen te voorkomen”, zo laat hij weten.

Roosmarijn Dierick

Rijkswaterstaat maakte een korte video over de werkzaamheden van weginspecteurs om automobilisten te informeren. Bekijk het filmpje hieronder:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

21 voertuigen Rijkswaterstaat total loss door roodkruisnegatie | RijschoolPro

21 voertuigen Rijkswaterstaat total loss door roodkruisnegatie

De voertuigen van weginspecteurs van Rijkswaterstaat worden steeds vaker door automobilisten geramd. Het aantal pick-ups van het agentschap dat na een afzetting rond een ongeval wordt aangereden, is vorig jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In 2014 werden 21 voertuigen van Rijkswaterstaat total loss gereden tijdens het markeren van de plek van een ongeval of pechgeval. In 2013 waren het er nog 15. Dat laat Rijkswaterstaat weten.

Bij Rijkswaterstaat zijn ongeveer 250 weginspecteurs in dienst. “Tot nu toe vielen er onder de weginspecteurs geen zwaargewonden bij ongevallen met hun voertuigen”, zo laat woordvoerder Jaap Volkers weten. “Er is wel eens iemand lichtgewond geraakt, maar in principe zitten de weginspecteurs niet in de voertuigen als die geparkeerd staan. De pick-ups zijn bedoeld om eventuele klappen op te vangen en waren stuk voor stuk total loss.”

Ongeval

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat zorgen bij pech- en ongevallen dat hulpdiensten ter plaatse hun werk kunnen doen. Dit door middel van afsluiting van een rijbaan met de bekende gele pick-up. Rode kruizen boven de weg moeten automobilisten waarschuwen en duidelijk maken dat een specifieke rijbaan tijdelijk niet gebruikt mag worden. Maar ondanks die rode kruizen ging het vorig jaar vaker mis dan een jaar eerder, zo blijkt nu uit cijfers.

“Waar die stijging mee te maken heeft, weten we niet. Daar hebben we geen onderzoek naar gedaan”, zo stelt Volkers. “Maar we hebben het vermoeden dat smartphone-gebruik in de auto ermee van doen heeft. Mogelijk zijn automobilisten zodanig met hun telefoon bezig, dat ze de rode kruizen boven de weg pas te laat opmerken. Er wordt campagne tegen het gebruik van telefoons achter het stuur gevoerd en we weten allemaal dat het niet mag, maar toch gebeurt het helaas nog steeds.”

Hufterfeit

Rijkswaterstaat hoopt dat met de onderbrenging van roodkruisnegatie per 1 januari in het strafrecht ook het aantal ongevallen met weginspecteurs en hun voertuigen wordt teruggedrongen. “Mogelijk heeft het negeren van een rood kruis als zogenaamd hufterfeit een afschrikkende werking, maar dat is even afwachten.”

Volgens Volkers moet bij de interpretatie van de cijfers overigens een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen weginspecteurs en wegwerkers. “De 21 voertuigen hebben enkel betrekking op de eerste groep. Onder wegwerkers zijn wel tragische ongevallen gebeurd. In oktober nog op de A12 bijvoorbeeld. Ondanks pijlwagens en rode kruizen ging het mis en kwam daar een wegwerker om het leven.”

Kruizen

Volgens Volkers is het goed dat automobilisten extra op de betekenis en functie van rode kruizen boven de weg gewezen worden. “Eigenlijk zouden ze voor zichzelf moeten spreken, maar zolang dat niet het geval is, is alle aandacht goed. Zo neem ik aan dat bijvoorbeeld rijinstructeurs hun leerlingen bij ritten op de snelweg nog eens wijzen op het hoe en wat. Rijkswaterstaat zelf plaatst momenteel extra teksten op informatiepanelen in de hoop meer ongevallen te voorkomen”, zo laat hij weten.

Roosmarijn Dierick

Rijkswaterstaat maakte een korte video over de werkzaamheden van weginspecteurs om automobilisten te informeren. Bekijk het filmpje hieronder:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.