zelfrijdende auto, colonne

Eerste rit met zelfrijdende vrachtauto’s op openbare weg

Op de A28 bij Zwolle is deze week de eerste demonstratie met zelfrijdende vrachtauto’s in Nederland gegeven. Drie autonoom rijdende exemplaren gingen daar in een treintje achter elkaar de weg op. Om dergelijke tests mogelijk te maken, stemde minister Schultz van Haegen vorige maand nog in met verruiming van de ontheffingsregeling voor zelfrijdende voertuigen. De minister ziet voor Nederland immers een voortrekkersrol weggelegd bij de ontwikkeling ervan. Door de wijziging heeft de RDW de bevoegdheid om ontheffing te verlenen.

De drie testvoertuigen die maandag de weg op gingen communiceerden met elkaar, waarbij het eerste voertuig leidend was. Zo werd door de autonome vrachtvoertuigen die volgden bijvoorbeeld altijd met dezelfde dosering geremd als bij de voorste het geval was. Op die manier werd steeds voldoende afstand gehouden tussen de verschillende exemplaren.

Vrachtauto

Transport en Logistiek Nederland organiseerde samen met Scania de demonstratie van de zelfrijdende vrachtwagens. Minister Schultz van Haegen reed na de aftrap vanaf de fabriek in Zwolle in een van de drie vrachtauto’s mee. “Zelfrijdende voertuigen bieden grote kansen om onze mobiliteit gemakkelijker, veiliger en schoner te maken”, zo liet ze weten. Daarbij is ‘leren door te doen’ volgens haar van belang.

In de drie zelfrijdende vrachtauto’s waren overigens ook bestuurders aanwezig. Op het moment dat de voertuigen niet meer in het treintje, maar individueel rijden, moet een bestuurder namelijk gewoon alle reguliere handelingen verrichten. Volgens de minister is dit systeem er dan ook vooral om de chauffeur te ondersteunen.

Zelfrijdend

“De RDW heeft, na grondige tests, ontheffing verleend. De waarborging van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijk criterium geweest”, zo laat de RDW met betrekking tot de demonstratie weten. De voertuigen zijn onder meer op een afgesloten testbaan aan verschillende tests onderworpen, aldus de RDW.

Als voertuigen autonoom in een colonne rijden, wordt dat ook wel ‘platooning’ of gekoppeld rijden genoemd. Totdat ze aansluiten bij het konvooi, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Wanneer een nieuw zelfstandig rijdend voertuig nadert of invoegt, wordt automatisch contact gemaakt met de andere vrachtauto’s in het konvooi. De chauffeur behoudt echter de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen om het treintje te verlaten en zelfstandig verder te gaan, zo bevestigt Transport en Logistiek Nederland.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste rit met zelfrijdende vrachtauto’s op openbare weg | RijschoolPro
zelfrijdende auto, colonne

Eerste rit met zelfrijdende vrachtauto’s op openbare weg

Op de A28 bij Zwolle is deze week de eerste demonstratie met zelfrijdende vrachtauto’s in Nederland gegeven. Drie autonoom rijdende exemplaren gingen daar in een treintje achter elkaar de weg op. Om dergelijke tests mogelijk te maken, stemde minister Schultz van Haegen vorige maand nog in met verruiming van de ontheffingsregeling voor zelfrijdende voertuigen. De minister ziet voor Nederland immers een voortrekkersrol weggelegd bij de ontwikkeling ervan. Door de wijziging heeft de RDW de bevoegdheid om ontheffing te verlenen.

De drie testvoertuigen die maandag de weg op gingen communiceerden met elkaar, waarbij het eerste voertuig leidend was. Zo werd door de autonome vrachtvoertuigen die volgden bijvoorbeeld altijd met dezelfde dosering geremd als bij de voorste het geval was. Op die manier werd steeds voldoende afstand gehouden tussen de verschillende exemplaren.

Vrachtauto

Transport en Logistiek Nederland organiseerde samen met Scania de demonstratie van de zelfrijdende vrachtwagens. Minister Schultz van Haegen reed na de aftrap vanaf de fabriek in Zwolle in een van de drie vrachtauto’s mee. “Zelfrijdende voertuigen bieden grote kansen om onze mobiliteit gemakkelijker, veiliger en schoner te maken”, zo liet ze weten. Daarbij is ‘leren door te doen’ volgens haar van belang.

In de drie zelfrijdende vrachtauto’s waren overigens ook bestuurders aanwezig. Op het moment dat de voertuigen niet meer in het treintje, maar individueel rijden, moet een bestuurder namelijk gewoon alle reguliere handelingen verrichten. Volgens de minister is dit systeem er dan ook vooral om de chauffeur te ondersteunen.

Zelfrijdend

“De RDW heeft, na grondige tests, ontheffing verleend. De waarborging van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijk criterium geweest”, zo laat de RDW met betrekking tot de demonstratie weten. De voertuigen zijn onder meer op een afgesloten testbaan aan verschillende tests onderworpen, aldus de RDW.

Als voertuigen autonoom in een colonne rijden, wordt dat ook wel ‘platooning’ of gekoppeld rijden genoemd. Totdat ze aansluiten bij het konvooi, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Wanneer een nieuw zelfstandig rijdend voertuig nadert of invoegt, wordt automatisch contact gemaakt met de andere vrachtauto’s in het konvooi. De chauffeur behoudt echter de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen om het treintje te verlaten en zelfstandig verder te gaan, zo bevestigt Transport en Logistiek Nederland.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.