‘LZV even verkeersveilig als reguliere vrachtauto-combinatie’

Er zijn geen aanwijzingen dat Lange en Zware Vrachtvoertuigen (LZV’s) op de Nederlandse wegen meer verkeersrisico’s met zich meebrengen dan bij de inzet van reguliere vrachtauto-combinaties het geval is. In de periode 2011-2013 hebben zich tien LZV-ongevallen voorgedaan, maar er is geen reden om aan te nemen dat de kenmerken van het voertuig hierin een rol hebben gespeeld. Dat blijkt uit een LZV-ongevalsanalyse over die periode.  In vijf gevallen waren de kenmerken van de LZV niet direct aan het ongeval te linken. In de andere gevallen is onvoldoende informatie bekend om te bepalen of het in mindere of meerdere mate een rol heeft gespeeld, zo wordt aangegeven.

In de periode 2011-2013 hebben zich tien LZV-ongevallen voorgedaan. Daarbij is bij drie ongevallen een persoon lichtgewond geraakt, in alle andere gevallen was er slechts materiële schade. Hoewel zeven ongevallen hebben plaatsgevonden op het hoofdwegennet, waar de snelheden relatief hoog liggen, zijn er geen ongevallen met ziekenhuisgewonden of doden geregistreerd. Er moet echter wel voorzichtig worden omgegaan met het trekken van conclusies op basis van de geregistreerde ongevallen die zich met LZV’s hebben voorgedaan, zo wordt gemeld. “Gezien het kleine aantal LZV-ongevallen kan de factor toeval een belangrijke rol spelen bij de ongevallen die hebben plaatsgevonden”, zo valt te lezen.

Analyse

In Nederland rijden sinds 2001 LZV’s. De combinaties hebben een maximale lengte van 25,25 meter, wat bij een reguliere vrachtauto-combinatie 18,75 meter is. In de afgelopen jaren is in stappen een steeds groter aantal LZV’s op het wegennet toegelaten en inmiddels rijden er meer dan 1.000 op de Nederlandse wegen. Ook het aantal bedrijventerreinen dat toegankelijk is voor LZV’s is jaarlijks toegenomen.

Omdat de verwachting is dat het aantal LZV’s en het aantal routes waarop ze rijden verder gaat groeien, heeft minister Schultz van Haegen tot monitoring besloten. “Hoewel eerdere onderzoeken geen aanleiding geven om vraagtekens te zetten bij de verkeersveiligheid van dergelijke combinaties, is het belangrijk om uit te sluiten dat een uitbreiding van het aantal LZV’s niet plots allerlei ongewenste risico’s met zich meebrengt”, zo wordt in de analyse gesteld.

Ongeval

Eerder werden de ongevallen met LZV’s tussen 2007 en 2010 ook al geanalyseerd. In vergelijking met de ongevallen in de periode 2007-2010 laten de ongevallen in de periode 2011-2013 geen grote verschillen zien, zo blijkt nu. De verschillen die een vrachtauto onderscheidt van een personenauto speelden bij een groot aantal ongevallen een rol. Daarbij gaat het onder meer on de grotere dode hoek en de lagere acceleratiesnelheid van de voertuigen. “Deze verschillen spelen een grotere rol dan de verschillen tussen een LZV en een reguliere vrachtauto-combinatie”, aldus de analisten.

Op basis van het onderzoek is daarnaast bekeken hoeveel voertuigkilometers een LZV gemiddeld per jaar aflegt en hoe dit aantal zich tot de reguliere vrachtauto’s verhoudt. Een vrachtauto die als LZV-combinatie mag rijden, rijdt met 104.000 kilometer per jaar qua afstand gemiddeld iets meer dan een reguliere vrachtauto, zo blijkt. Het reguliere voertuig legt immers ongeveer 80.000 tot 90.000 kilometer af.

Vrachtauto

Met 920 trekkende voertuigen die als LZV mogen rijden, was 0,7 procent van het totale aantal vrachtwagens op 1 januari 2014, zo blijkt tevens uit de gegevens. Het totale aantal vrachtauto’s begin vorig jaar lag op ongeveer 136.000.

Binnen Europa worden LZV’s slechts in een beperkt aantal lidstaten toegelaten. Nederland is op dit gebied een voorloper, zo stelt minister Schultz van Haegen. “Daarom worden alle monitoringsrapportages altijd integraal in het Engels vertaald om de positieve resultaten zoveel mogelijk ook internationaal onder de aandacht te kunnen brengen. Mijn Belgische ambtsgenoot, minister Weyts, toonde zich recent bijzonder geïnteresseerd in de Nederlandse ervaringen met de inzet van LZV’s. De positieve conclusie van het rapport kan wellicht helpen om in België, maar ook in andere landen, de zorg weg te nemen over de risico’s van LZV’s voor de verkeersveiligheid.”

Werkgelegenheid

Omdat uit eerder onderzoek al naar voren kwam dat de zogenaamde ‘ecocombi’s’ niet onveiliger zijn dan gewone vrachtauto’s, en dit met de meest actuele analyse opnieuw is bevestigd, wordt verwacht dat er in de komende jaren steeds meer met LZV’s gereden zal gaan worden. Dit temeer omdat eerder ook al bleek dat ze voor schoner en efficiënter transport zorgen. Omdat er per rit grotere hoeveelheden vracht vervoerd kunnen worden, bestaat daarmee overigens wel een reeële kans dat de werkgelegenheid voor vrachtautochauffeurs steeds verder gaat afnemen met de toename van het aantal LZV’s op de Nederlandse wegen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.