Brabant in-car III helpt verkeer beter doorstromen

ARNHEM – Het verkeer loopt vrijdagmiddag vast op de A325 richting Gelredome in Arnhem, waar ’s avonds het eerste van twee Symphonica in Rosso-concerten met Diana Ross. De avondspits is vrijdag drukker dan normaal, onder meer wegens vakantieverkeer. Rond vier uur stond er circa 300 kilometer file, aldus de ANWB. Vrijdag sloten de scholen in…

Gericht rijadvies op maat aan weggebruikers kan bijdragen aan een betere doorstroming en meer veiligheid op de weg. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het project Brabant in-car III op de snelweg A67 van de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De resultaten werden deze week gepresenteerd tijdens de Automotive Week in Helmond, dit jaar met als thema Smart Mobility On the Road’.

Talking Traffic

In de periode van september tot en met december 2014 vond er op de snelweg A67 een landelijke praktijkproef plaats met slimme technieken in de auto om de doorstroming te verbeteren. De bijdrage van het project Brabant in-car III zat in zogeheten Talking Traffic Technieken in de vorm van een aantal apps voor smartphones: Blikr, Smoover en Zoof. Hoewel de apps in werking en functionaliteit verschillen, hebben ze een gemeenschappelijk doel, namelijk het geven van individueel rijadvies met als doel om zo soepel en veilig mogelijk te rijden.

De deelnemende overheden subsidieerden het project met 1,5 miljoen euro. De marktpartijen investeerden 2,1 miljoen euro. Brabant in-car III is een van de projecten binnen het programma Beter Benutten, waarin overheid en bedrijfsleven samenwerken om de bereikbaarheid in drukke regio’s te verbeteren.

Opvolgen rijadviezen

In de proefperiode hebben ruim drieduizend mensen de apps gedownload. Dagelijks waren er 150 gebruikers de app actief gebruikten. Dat resulteerde in 12.000 ritten met behulp van de apps.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat 85 procent van de deelnemers aan de proef de rijadviezen soms of zelfs altijd opvolgt. Het merendeel doet dat in combinatie met eigen inschatting en door te kijken naar de matrixborden boven de weg.

Deelnemers aan de proef beoordeelden de apps nogal wisselend. De rapportcijfers liepen uiteen van heel hoog tot heel laag. Ze gaven aan niet bereid zijn om te betalen voor de apps.

Grootschaliger toepassing

Gebleken is dat er een bepaalde massa nodig is om de doorstroming op de weg ook echt te kunnen verbeteren. Meer dan 2 procent van de weggebruikers moet de rijadviezen opvolgen om files te kunnen voorkomen of te verminderen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ziet de proef als opstap naar toepassing op landelijk niveau. “Brabant in-car III heeft ons een stap verder gebracht in de ontwikkeling van slimme technieken die helpen om het verkeer vlotter te laten doorstromen. Het project heeft laten zien dat er potentie in de systemen zit en de apps ook op andere snelwegen in Nederland te gebruiken zijn. We gaan nu samen met marktpartijen inzetten op een grootschaligere toepassing van de nieuwe technieken.”

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.