Voertuigtechniek, foto Dekra

‘Voertuigtechniek kan helpen bij terugdringen aantal verkeersslachtoffers’

De invoering van nieuwe autotechniek biedt volgens test- en certificeringorganisatie Dekra enorme mogelijkheden om ongevallen of gevaren op de weg te voorkomen die ontstaan door onoplettendheid of menselijke fouten. Dat stelt de organisatie in het onlangs gepresenteerde Europese verkeersveiligheidsrapport dat het jaarlijks uitbrengt. Hiermee ondersteunt Dekra het actieprogramma van de Europese Commissie om het aantal verkeersslachtoffers tot 2020 te halveren.

Elektronische rijassistentiesystemen, noodremsystemen, afstandsregeling, waarschuwingssystemen tegen vermoeidheid en andere innovaties behoren in veel nieuwe auto’s al tot de standaarduitrusting. Ook radiaalbanden, schijfremmen, stuurbekrachtiging, een versterkte kooi voor de passagiers, de driepunts veiligheidsgordel, airbags, antiblokkeersystemen (ABS) en het elektronische stabilisatieprogramma (ESP) hebben de veiligheid voor automobilisten en andere weggebruikers verhoogd. Naast de automobieltechniek zijn maatregelen als snelheidsbeperking, het alcoholverbod en de plaatsing van betonnen randen en vangrails, maar ook de periodieke autokeuring, onderzoek naar verkeersongevallen en voorlichting over verkeersveiligheid van grote invloed geweest.

Juridische haken en ogen

Techniek en maatregelen samen hebben bijgedragen aan een sterke daling van het aantal verkeersslachtoffers in Europa. Vorig jaar vielen er 25.700 doden op de Europese wegen, maakte de Europese Commissie eerder dit jaar bekend. In 1991 waren dat er nog meer dan 75.000. Dat een forse daling, maar omdat de afname het afgelopen jaar maar heel klein was, is de gewenste halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 volgens de Europese Commissie alleen te halen met extra inspanningen.

Dekra denkt dat de mogelijkheden voor verdere verbetering van de passieve verkeersveiligheid uitgeput raken. We zouden daarom meer moeten inzetten op actieve veiligheid en vooral het concept van geïntegreerde veiligheid. Zelfrijdende auto’s ziet Clemens Klinke, lid van de raad van bestuur van Dekra, als een geweldige kans, al voorziet hij nog wel wat juridisch haken en ogen.

Aanbevelingen

Volgens hem ligt de uitdaging vooral daarin dat de technologie niet alleen de situatie van het eigen voertuig moet kunnen beoordelen en beïnvloeden, maar ook die van andere verkeersdeelnemers en zelfs van de totale verkeerssituatie. “De maatregelen die het systeem neemt, moeten passend zijn en mogen niet tot nog grotere risico’s leiden. Dat is echt heel belangrijk omdat de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden een lange overgangsfase zal vergen. Er zullen op onze wegen straks voertuigen rijden die een steeds hogere graad van automatisering hebben, terwijl er ook nog steeds veel voertuigen zijn die niet over dergelijke systemen beschikken.

In het rapport komt Dekra met verschillende aanbevelingen om het verkeer veiliger te maken. Zo zouden beleidsmakers zich niet alleen moeten richten op het terugdringen van het aantal verkeersdoden, maar ook van het aantal gewonden. Verder pleit Dekra onder meer voor uniformiteit van verkeersregels overal in Europa en de ontwikkeling van een internationaal juridisch raamwerk voor elektronische rijassistentie-systemen en zelfstandig rijdende voertuigen.

Het Verkeersveiligheidsrappport 2015 van Dekra is te downloaden via: http://www.dekra.de/verkehrssicherheitsreport-2015

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “‘Voertuigtechniek kan helpen bij terugdringen aantal verkeersslachtoffers’”

Hans Snijders|08.05.15|12:53

Ik mis in dit rijtje AUTOMAAT.
Schakelen is zo niet meer van deze tijd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.