Chip in kentekenplaat tegen fraude

Een chip in alle Nederlandse kentekenplaten moet er voor gaan zorgen dat er een einde komt aan fraude met kentekens. In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt de nieuwe uitvinding vanaf deze maand een jaar lang uitgetest, en hij zal bij goed functioneren na die periode worden ingevoerd. Maatschappelijke organisaties uiten kritiek met betrekking tot schending van de privacy.

De test wordt tot en met 31 juni 2016 uitgevoerd op een terrein van het ministerie in Oirschot. Het initiatief is ontstaan na meldingen over de omloop van 40.000 valse nummerplaten in ons land. Deze worden onder meer gebruikt op vluchtauto’s, bij inbraken en wanneer er zonder te betalen wordt getankt.

Chip

De zogenoemde RFID-chip is gemaakt door softwarebedrijf NXP en betreft een antenne in een vierkant vlakje onder de nummering die op afstand afleesbaar is, ook wanneer een auto hoge snelheden behaalt. Het gaat om een passieve chip die alleen kan worden uitgelezen door daartoe bevoegde instanties of personen die in het bezit zijn van een gecertificeerde reader. Ook tankstationhouders zouden op deze manier voorafgaand aan het vrijgeven van een pomp kunnen checken of een auto deugt.

NXP-directeur Maurice Geraets is ervan overtuigd dat de chip werkt, en verklaarde tegenover de NOS dat hij de testfase meer ziet als bewijslevering van de goede werking van de uitvinding. “Om bijvoorbeeld te laten zien dat hij het ook doet wanneer de kentekenplaat vol sneeuw zit”, zo zegt de directeur.

Privacy

Vanuit organisaties die het recht van privacy bewaken komt er vooral kritiek op de chip. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) vindt het vrij kunnen bewegen in je eigen auto een groot goed en wil dat er goed gekeken wordt naar de noodzaak van de chip. Bas Fillipini van de organisatie Privacy First sprak zelfs van een spionagechip. “Het is heel goed dat criminelen worden aangepakt, maar dit controlesysteem houdt continu in de gaten waar mensen zijn. Zo kan het al snel voor andere zaken worden gebruikt.”

Volgens NXP-directeur Geraets is die angst voor schending van de privacy nergens voor nodig. “Rijgedrag kan niet worden achterhaald. De chip genereert wisselende codes waardoor nooit herleid kan worden waar een auto eerder is geweest.”

Om de invoering van een dergelijke chip werd al jaren geleden gevraagd door verschillende brancheverenigingen zoals RAI, Bovag en Beta. Destijds stond de kwestie niet hoog op de politieke agenda. Het kabinet neemt nu na de testfase een standpunt in over het al dan niet invoeren van de chip, zo stelde minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Chip in kentekenplaat tegen fraude | RijschoolPro

Chip in kentekenplaat tegen fraude

Een chip in alle Nederlandse kentekenplaten moet er voor gaan zorgen dat er een einde komt aan fraude met kentekens. In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt de nieuwe uitvinding vanaf deze maand een jaar lang uitgetest, en hij zal bij goed functioneren na die periode worden ingevoerd. Maatschappelijke organisaties uiten kritiek met betrekking tot schending van de privacy.

De test wordt tot en met 31 juni 2016 uitgevoerd op een terrein van het ministerie in Oirschot. Het initiatief is ontstaan na meldingen over de omloop van 40.000 valse nummerplaten in ons land. Deze worden onder meer gebruikt op vluchtauto’s, bij inbraken en wanneer er zonder te betalen wordt getankt.

Chip

De zogenoemde RFID-chip is gemaakt door softwarebedrijf NXP en betreft een antenne in een vierkant vlakje onder de nummering die op afstand afleesbaar is, ook wanneer een auto hoge snelheden behaalt. Het gaat om een passieve chip die alleen kan worden uitgelezen door daartoe bevoegde instanties of personen die in het bezit zijn van een gecertificeerde reader. Ook tankstationhouders zouden op deze manier voorafgaand aan het vrijgeven van een pomp kunnen checken of een auto deugt.

NXP-directeur Maurice Geraets is ervan overtuigd dat de chip werkt, en verklaarde tegenover de NOS dat hij de testfase meer ziet als bewijslevering van de goede werking van de uitvinding. “Om bijvoorbeeld te laten zien dat hij het ook doet wanneer de kentekenplaat vol sneeuw zit”, zo zegt de directeur.

Privacy

Vanuit organisaties die het recht van privacy bewaken komt er vooral kritiek op de chip. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) vindt het vrij kunnen bewegen in je eigen auto een groot goed en wil dat er goed gekeken wordt naar de noodzaak van de chip. Bas Fillipini van de organisatie Privacy First sprak zelfs van een spionagechip. “Het is heel goed dat criminelen worden aangepakt, maar dit controlesysteem houdt continu in de gaten waar mensen zijn. Zo kan het al snel voor andere zaken worden gebruikt.”

Volgens NXP-directeur Geraets is die angst voor schending van de privacy nergens voor nodig. “Rijgedrag kan niet worden achterhaald. De chip genereert wisselende codes waardoor nooit herleid kan worden waar een auto eerder is geweest.”

Om de invoering van een dergelijke chip werd al jaren geleden gevraagd door verschillende brancheverenigingen zoals RAI, Bovag en Beta. Destijds stond de kwestie niet hoog op de politieke agenda. Het kabinet neemt nu na de testfase een standpunt in over het al dan niet invoeren van de chip, zo stelde minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.