Ombouwen naar 45 km/u-auto wordt stuk lastiger

Het wordt een stuk moeilijker om een reguliere personenauto om te laten bouwen naar een zogenaamde land- en bosbouwtrekker (LBT). Het RDW gaat daarvoor vanaf 1 september een verklaring van de fabrikant vragen, waarin het gerichte verbruik van het 45 km/u-voertuig als LBT vermeld staat. Via een omweg blijft het nog wel mogelijk om een auto om te bouwen tot een 25 km/u-wagen.

Het werd de laatste jaren een trend om gewone auto’s om te laten bouwen tot een zogenoemde T5-trekker. Daardoor wordt het voertuig begrensd op 45 kilometer per uur en is deze vrijgesteld van wegenbelasting en APK-keuring. Daarnaast is er geen rijbewijs nodig voor het besturen van zo’n voertuig, waardoor vooral veel 16- en 17-jarigen gebruik maakten van deze maas in de wet.

Verklaring van fabrikant

Voor het ombouwen van een voertuig naar een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) – die officieel alleen bedoeld is voor het uitvoeren van werkzaamheden – moet bij het RDW een registratieaanvraag worden ingediend. Daarin moet worden aangegeven in welke van de in totaal acht categorieën LBT- of MMBS-voertuigen het voertuig gaat vallen.

Vanaf 1 september moet aansluitend op deze aanvraag een verklaring van de fabrikant worden overlegd, waarin gesteld is dat het voertuig speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker. Met die nieuwe regel wordt het een stuk moeilijker om een personenauto te laten ombouwen tot een 45 km/u-variant, omdat het voertuig daardoor niet meer kan worden geregistreerd in de categorieën van de LBT.

Omweg

Helemaal onmogelijk blijkt het ombouwen naar een langzamer rijdend voertuig echter niet. Er mogen namelijk voertuigen ingeschreven worden in de Z1-categorie die valt onder de motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dit kan wanneer het geen LBT betreft, het voertuig 25 kilometer per uur mag rijden en ingericht is voor ‘het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen’.

Mogelijk gaan jonge bestuurders op deze manier proberen om alsnog gebruik van de weg te mogen maken in zo’n voertuig. Vanaf 1 juli wordt dit echter weer extra bemoeilijkt, omdat men dan in het bezit moet zijn van een T-rijbewijs om een LBT of MMBS te mogen besturen. Bezitters van trekkercertificaten, die momenteel voor de deadline nog massaal worden behaald, kunnen dit rijbewijs echter gewoon ontvangen op vertoon van het certificaat.

Kenteken trekker

De invoering van de kentekenplicht voor trekkers gaat het ombouwen van personenauto’s naar verwachting van de RDW nog verder bemoeilijken. Deze maatregel, die waarschijnlijk per 1 januari 2017 in gaat, maakt het gemakkelijker om trekkers in de toekomst beter te controleren. Ook kunnen er eenvoudiger extra eisen aan de voertuigen worden gesteld, zoals een verplichte jaarlijkse controle.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

14 reacties op “Ombouwen naar 45 km/u-auto wordt stuk lastiger”

Nico van Zanten|30.06.15|19:49

ik heb een omgebouwde 45 km auto ik vind het belachlijk dat je nu een trekker rijbewijs moethebben ik ben 60 jaar slecht terbeen drie operaties achter de rug mijn vrouw heeft kanker dus ik koop die om toch bij mijn kinderen te komen en klein kinderen en nu mag je niet meer rijden.
te gek voor woorden.

Hendrik Voigt|11.07.15|03:40

Goeie maatregel, nu nog de resterende levensgevaarlijke 45 km karretjes op zijn mist verbieden buiten de bebouwde kom. En natuurlijk ook gaan belasten met wegen belasting, mijn auto is niet veel groter (panda) en ik moet ook wegenbelasting betalen hopelijk gaat die ongelijkheid eerdaags ook verdwijnen.

Anko Frankes|15.07.15|20:35

En natuurlijk ook gaan belasten met wegen belasting
en deze auto,s van de 80 km weg af

Henk Berkhof|15.09.15|19:54

Ik ben met de Heer, Nico van Zanten eens, waarom moet men dan een dure Axim aanschaffen, deze Axim kost wel even € 15000,00 Ik ben 70 jaar en kan ook niet zo’n dure axim aanschaffen. Hendrik Voigt en Anko Frankes, u beide heren u DISCRIMINEERD onze ouderen. Ga eens in geweer voor onze zorgverleners en thuishulp, dan vind ik beide een kerel en niet ons als ouderen afzeiken met niks te gunnen. maar wij ouderen hebben met onze ouders Nederland wel opgebouwd, en daar profiteren jullie ervan.

Henk Berkhof|15.09.15|20:03

Dus gun meneer Nico van Zanten, zo’n 45 km karretje en vrij van wegenbelasting, wel natuurlijk een betaalbare verzekering. Natuurlijk niet op de 80 km wegen berijden. Ook geen Trekker rijbewijs. Gr Henk

Andy Vereecken|30.10.15|16:46

als de Nederlandse regering geld, die de kleine man nog heeft, geroken heeft, zijn ze er als de kippen bij.

Maar Tesla’s van 150000 euro rijden wel belastingvrij en zijn voor 120% fiscaal aftrekbaar, maar dan wel alleen voor bedrijven want de kleine man zou eens per ongeluk een tesla kunnen kopen en die willen aftrekken van de belastingen.

Ruud Niet|12.08.16|13:05

Ach ja en maar klagen, in mijn wijk staan er 4 mercedes van de duurste klasse met 45 km bordje erop. Welke toch echt veel sneller kunnen rijden dan de verplichte 45 km.
Uiteraard is er geen enkele handhaving te bekennen. Dus ja ik ben het eens de brom auto’s worden uitgemolken. Er zijn kleine auto’s te koop die nog geen 8000 euro kosten, helaas moet diezelfde in brom versie 12000 of meer kosten. Echt weer nederland uitmelken het volk.

Michael Kochen|25.08.16|04:29

wat kan ik nog doen om een teruggevoerd autootje te bemachtigen Voor mijn vrouw en mij de enigste mogelijkheid,om de supermarkt te bereiken.En een dagje in den natuur te verbrengen.Geef een duidelijk antwoord aub

Maurice Ouborg|14.12.16|23:06

Ik ben slechts 43 jaar jong en heb helaas al ruim 13 jaar MS, volgens het CBR is mijn rijbewijs ongeldig verklaard waardoor ik niet meer mag autorijden. Ik mag wel gebruik maken van een brommobiel en dat kost me een vermogen, terwijl het laten beperken van m’n auto naar een 45KM auto veel voordeliger is en ik door weer en wind kan rijden op de daarvoor geschikte wegen. Bestaat er geen toegestane mogelijkheid hiervoor, graag verneem ik de mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Maurice

Aäron Zyweg|18.04.17|15:55

Een auto ombouwen lukt zelden, strenge eisen maar bestel auto kan nog wel.
Die hebben een laadvloer van 150×150 cm en dus geen gaten wegens schokbrekers.
Daarom vallen vele auto’s af helaas.

Maar een bestelbus, meestal 2 maar soms 3 zitplaatsen voorin tot T1 keuren, tot 25 Km en tot 50 Km geen probleem…..
Ik kan voor de Mercedes Vito 3 zits geen parkeermeter vullen omdat kenteken ontbreekt!

Alleen de verzekering WA €350,- en geen keuze…

Yvonnen Mulder|23.06.17|22:55

Pfffffff dit is appels met peren vergelijken een 45 kilometer auto mag niet eens de hooft weg op gek he dat je dan geen wegenbelasting betaald vind gewoon dat iedereen het recht heeft om in een omgebouwde auto die 45 kilometer kan moet en mogen rijden

Jerry Joseph|05.09.17|09:18

Hendrik Voigt en Anko Frankes even goed letten op hun rijgedrag aub. Het lijken me geen zulke lekkere jongens!

harry Couwenberg|17.02.19|13:36

schroef maar wat zijwielen aan je brommer ouwe zeverzakken en een regenpak van de hema voor de echte rouwdouwert. Vroeger toen ouwe mensen nog niet met een toetsen bord konden omgaan was alles veel beter. En aan je huis gekluistert zijn omda ge niet meer mag reiden in een een wat? Ga maar eens netjes werken voor je vervoer vreet je huis op leef een beetje daarvoor hedde 40 jaar gearbeid een zonnige ouwe dag tog? ja mot me kindere wat na laten, wat dachte van een herinering van een levensgenieter

Els Van Assendorp-Galiart|13.07.19|15:39

Met een smart is het wel mogelijk om die om te bouwen naar 45 km omdat die 2 zitplaatsen heeft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.