135 euro boete voor gebruik van oordopjes in verkeer

In Frankrijk is het vanaf 1 juli verboden om als fietser of automobilist oordopjes in of een hoofdtelefoon op te hebben in het verkeer. Het gaat dan 135 euro kosten wanneer je betrapt wordt. De maatregel moet het aantal verkeersongevallen drastisch naar beneden brengen. In Nederland is dergelijke wetgeving ver weg, zo laat Veilig Verkeer Nederland (VVN) weten.

Volgens de Franse regering wordt één op de tien verkeersongevallen waarbij een of meerdere slachtoffers vallen veroorzaakt door het gebruik van de telefoon achter het stuur. Ook voor fietsers en motorrijders zal het straks dus verboden zijn om bijvoorbeeld muziek te luisteren tijdens het rijden.

Concentratie

Het nieuwe boetesysteem wordt noodzakelijk geacht om bestuurders in het verkeer bij de les te houden. “Met een hoofdtelefoon sluiten bestuurders zich af van hun externe omgeving en daarmee verliezen ze hun concentratie”, zo legt een woordvoerder van de Franse politie uit. Naast de boete van 135 euro moeten jonge bestuurders bij aanhouding ook drie punten inleveren op hun rijbewijs.

Volgens de woordvoerder mag de politie in veel meer andere gevallen ook al boetes uitschrijven wanneer een bestuurder concentratiebeperkende zaken uitvoert. “Men moet voortdurend in de positie zijn om alle manoeuvres uit te kunnen voeren. Wanneer de politie inschat dat bepaalde activiteiten dit belemmeren, zoals het eten van een broodje of rijden met een hond op schoot, dan kan alsnog een proces verbaal worden uitgeschreven.”

Niet in Nederland

De kans dat soortgelijke wetgeving in Nederland gaat komen, acht Veilig Verkeer Nederland (VVN) op de korte termijn bijzonder klein. Woordvoerder Rob Stomphorst meldt dat het gebruik van oordopjes uiteraard niet aan te bevelen is omdat je je doof maakt voor je omgeving. “Maar wij zetten eerder in op het bevorderen van een gezond en verstandig verkeersgedrag dan op aanpassing van de wet.”

VVN denkt dat handhaving van een dergelijke wet lastig is. “De subjectieve pakkans is in Nederland wel bijzonder laag”, aldus Stomphorst. “Kijk alleen al naar het aantal mensen dat belt met de telefoon aan het oor terwijl dit bij wet verboden is. Met miljoenen fietsers in ons land is wetgeving niet realistisch.”

De organisatie voor veiliger verkeer is wel blij dat aandacht op de weg een groot thema is geworden naast alcohol en hard rijden als veroorzaker van veel ongelukken. “De SVOW durft te zeggen dat het gebruik van de smartphone jaarlijks leidt tot tientallen doden en gewonden. Aangezien veel mensen dit verzekeringstechnisch waarschijnlijk niet snel aan zullen geven als oorzaak bij een ongeluk, is het voorstelbaar dat deze aantallen nog veel hoger zijn”, aldus de VVN-woordvoerder.

Fiets zonder beats

Door de nadruk in campagnes te leggen op de intrinsieke motivatie van mensen om geen concentratieverstorende activiteiten op te pakken, hoopt VVN een verandering teweeg te brengen. Het doet dit zelf onder andere bij basisschoolleerlingen in het programma ‘Fiets zonder Beats’, waarin wordt getoond hoe de aandacht op het verkeer verslechtert wanneer op de fiets gebeld wordt of muziek wordt geluisterd.

Verder hoopt VVN dat het bedrijfsleven een voortrekkersrol kan spelen doordat zij sneller verder kunnen gaan dan de wet. “Door bijvoorbeeld sancties op te leggen aan medewerkers in hun eigen belang”, legt Stomphorst uit. Daarnaast wordt in de toekomst gehoopt op technische ontwikkelingen die helpen om de aandacht op de weg te houden. “De mens blijft echter aan zet.”

Lars Verpalen

Lees ook: Geen verbod op bellen en appen op de fiets

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.