verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Aantal boetes voor fietsen zonder licht sterk afgenomen

Het aantal fietsers dat een boete krijgt voor rijden zonder verlichting is in drie jaar tijd met bijna veertig procent afgenomen. Dat komt vooral omdat er minder is gecontroleerd. Het aantal boetes daalde van ongeveer 73.000 in 2011 naar minder dan 45.000 vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond reageren geschokt en vrezen een stijging van het aantal dodelijke fietsongelukken.

De cijfers werden bij het CJIB opgevraagd door het Algemeen Dagblad. Daaruit bleek verder dat in Amsterdam en Rotterdam het aantal boetes drastisch daalde, terwijl in Den Haag juist meer fietsers op de bon gingen. De boete voor fietsen zonder verlichting kost 55 euro.

Geen prioriteit

Volgens de politie daalt het aantal bekeuringen logischerwijs mee met de daling van het aantal controles. Een woordvoerder verklaart dat het onhaalbaar is om de fietscontroles consequent aan te houden in alle hoeken van het land. “Dat heeft geen prioriteit. Op lokaal niveau wordt het aantal controles wel opgeschaald wanneer dit nodig is.”

De woordvoerder verklaart verder tegenover het AD dat fietsers bewuster zijn geworden van de noodzaak van goede verlichting. “We zien veel scholieren bijvoorbeeld fietsen met ledlampjes. Die zijn gemakkelijk te bevestigen aan je fiets of tas.”

Kritisch

De Fietsersbond en VVN zijn kritisch op het lagere controlepeil van de politie. Zij stellen dat het regelmatig uitschrijven van boetes nodig is om mensen zich aan de regels laten houden. “Waarschuwen heeft geen zin”, zo stelt Saskia Kluit van de Fietsersbond. “Als fietsers lange tijd ongehinderd zonder licht kunnen fietsen, is er geen stimulans om goede verlichting aan te schaffen.”

Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleek recent dat ongeveer vier op de tien fietsers geen licht voert. De Fietsersbond vindt ook de ledlampjes geen oplossing en wil dat de politie direct weer streng gaat optreden. VVN denkt in datzelfde straatje. “Onze campagnes zijn belangrijk, maar handhaving door de politie minstens net zo.”

Schrik van automobilisten

De ANWB begrijpt dat een zonder licht opdoemende fiets recht voor je auto de schrik is van iedere automobilist. “Fietsers onderschatten het gevaar dat ze veroorzaken”, zo stelt woordvoerder Markus Tol in het AD. Oud-verkeersofficier van Justitie Koos Spee denkt dat het een kwestie van wachten is op meer dodelijke fietsongelukken.

“De verkeershandhavingsteams zijn de laatste jaren uitgekleed”, zo verklaart hij het feit dat gewone agenten geen tijd meer hebben om te handhaven op lichte verkeersovertredingen. “Dan volgt die gedragsverandering na een paar jaar: fietsers wéten dat ze niet gepakt worden en doen daarom hun licht niet meer aan.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal boetes voor fietsen zonder licht sterk afgenomen | RijschoolPro
verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Aantal boetes voor fietsen zonder licht sterk afgenomen

Het aantal fietsers dat een boete krijgt voor rijden zonder verlichting is in drie jaar tijd met bijna veertig procent afgenomen. Dat komt vooral omdat er minder is gecontroleerd. Het aantal boetes daalde van ongeveer 73.000 in 2011 naar minder dan 45.000 vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond reageren geschokt en vrezen een stijging van het aantal dodelijke fietsongelukken.

De cijfers werden bij het CJIB opgevraagd door het Algemeen Dagblad. Daaruit bleek verder dat in Amsterdam en Rotterdam het aantal boetes drastisch daalde, terwijl in Den Haag juist meer fietsers op de bon gingen. De boete voor fietsen zonder verlichting kost 55 euro.

Geen prioriteit

Volgens de politie daalt het aantal bekeuringen logischerwijs mee met de daling van het aantal controles. Een woordvoerder verklaart dat het onhaalbaar is om de fietscontroles consequent aan te houden in alle hoeken van het land. “Dat heeft geen prioriteit. Op lokaal niveau wordt het aantal controles wel opgeschaald wanneer dit nodig is.”

De woordvoerder verklaart verder tegenover het AD dat fietsers bewuster zijn geworden van de noodzaak van goede verlichting. “We zien veel scholieren bijvoorbeeld fietsen met ledlampjes. Die zijn gemakkelijk te bevestigen aan je fiets of tas.”

Kritisch

De Fietsersbond en VVN zijn kritisch op het lagere controlepeil van de politie. Zij stellen dat het regelmatig uitschrijven van boetes nodig is om mensen zich aan de regels laten houden. “Waarschuwen heeft geen zin”, zo stelt Saskia Kluit van de Fietsersbond. “Als fietsers lange tijd ongehinderd zonder licht kunnen fietsen, is er geen stimulans om goede verlichting aan te schaffen.”

Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleek recent dat ongeveer vier op de tien fietsers geen licht voert. De Fietsersbond vindt ook de ledlampjes geen oplossing en wil dat de politie direct weer streng gaat optreden. VVN denkt in datzelfde straatje. “Onze campagnes zijn belangrijk, maar handhaving door de politie minstens net zo.”

Schrik van automobilisten

De ANWB begrijpt dat een zonder licht opdoemende fiets recht voor je auto de schrik is van iedere automobilist. “Fietsers onderschatten het gevaar dat ze veroorzaken”, zo stelt woordvoerder Markus Tol in het AD. Oud-verkeersofficier van Justitie Koos Spee denkt dat het een kwestie van wachten is op meer dodelijke fietsongelukken.

“De verkeershandhavingsteams zijn de laatste jaren uitgekleed”, zo verklaart hij het feit dat gewone agenten geen tijd meer hebben om te handhaven op lichte verkeersovertredingen. “Dan volgt die gedragsverandering na een paar jaar: fietsers wéten dat ze niet gepakt worden en doen daarom hun licht niet meer aan.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.