Slaperige automobilisten groot gevaar op de weg

Eén op de twintig auto’s die op dit moment naast je op de weg rijdt, wordt bestuurd door een slaperige automobilist. Een op de tweehonderd bestuurders om je heen heeft op dit moment zelfs erg veel moeite om wakker te blijven. Dat blijkt uit een studie onder 2.500 Belgische bestuurders. “Goed uitgerust de auto in gaan is de kernboodschap”, zo stelt Veilig Verkeer Nederland.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Slaperige automobilisten veroorzaken volgens het rapport naar schatting twintig procent van de ernstige verkeersongevallen in Europa. Dat is maar vijf procent minder dan het aantal ongevallen waar alcoholgebruik bij de bestuurder een rol in speelt.

Slaperigheid

Aan de deelnemers van het onderzoek werd in een vragenlijst gevraagd een bepaald traject voor ogen te nemen dat ze in de afgelopen 24 uur hadden afgelegd. Daarna konden zij op een schaal aangeven hoe alert of slaperig zij op dat moment hun auto aan het besturen waren.

Driekwart van de deelnemers gaf aan alert tot extreem alert achter het stuur te zitten. Ongeveer twintig procent vond zichzelf niet bepaald alert, maar ook niet slaperig. Vijf procent, ofwel een op de twintig, gaf aan enkele tekenen van slaperigheid te hebben vertoond tot zelfs grote moeite om wakker te blijven.

Oorzaken

Navraag bij de deelnemers wees uit dat meer dan vier uur per dag achter het stuur zitten en minder dan acht uur slapen de grootste oorzaken zijn van de slaperigheid. Daarnaast worden onregelmatige werktijden, alcoholgebruik en ’s avonds of ’s nachts rijden genoemd als redenen voor de vermoeidheid. Daarnaast bleek dat de groep slaperige automobilisten onder jongeren tot 30 jaar het grootst was.

Het BIVV heeft naar aanleiding van de resultaten advies uitgebracht om slaperigheid onder bestuurders tegen te gaan. Hierbij worden onder andere ribbelstroken op de zijkant van de snelweg, rustplaatsen langs de weg en informatiecampagnes.

Niet te meten

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) benadrukt dat het hier heel erg gaat om een verstandig en veilig verkeersgedrag. “Een goede voorbereiding en goed uitgerust op weg gaan is het halve werk”, zo stelt de woordvoerder, die zegt dat er naar schatting bij 700 tot 1000 ernstige verkeersongevallen per jaar in Nederland vermoeidheid een rol speelt. Dat werd onder andere onderzocht door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). “Maar het is moeilijk om onderzoekscijfers te noemen, omdat de factor vermoeidheid nauwelijks te meten is”, vertelt Stomphorst.

De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waakonderzoek presenteerde eerder dit jaar resultaten van een onderzoek onder 1500 Nederlandse autobestuurders. Daaruit bleek ook het effect van slaperigheid: ruim een kwart van de automobilisten gaf toen aan wel eens slaperig op de weg te zitten, en een op de tien van deze groep gaf aan dit risicovol te noemen. De nieuwe cijfers van het BIVV concretiseren deze resultaten door het aantal slaperige bestuurders op de weg te benoemen.

Campagne

Handhaving van slaperigheid achter het stuur is niet mogelijk, legt de VVN-woordvoerder uit. “Er is namelijk geen apparatuur die vermoeidheid test. Dat is anders als je praat over campagnes zoals BOB, voor autogordels en over fietsverlichting.” In 2012 voerde het ministerie van Infrastructuur & Milieu de campagne ‘Word geen slaaprijder’. Het doel van de campagne was hen te informeren over de symptomen van vermoeidheid, het bewustzijn te vergroten van de gevaren van vermoeidheid in het verkeer en de kennis te vergroten van mogelijkheden om hier zelf iets tegen te doen. Zo wil het ministerie het aantal verkeersslachtoffer als gevolg van vermoeidheid in het verkeer terugdringen.

De campagne was volgens Stomphorst bedoeld om autobestuurders uitgerust de auto in te laten stappen en om uitgerust te blijven tijdens de reis. “De campagne geeft ook tips over maatregelen die je voor vertrek kunt nemen om vermoeidheid te voorkomen, zoals zorgen voor minimaal zes uur nachtrust, de dag voor vertrek niet te veel alcohol drinken, zo min mogelijk ’s nachts rijden en rustpauzes inplannen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slaperige automobilisten groot gevaar op de weg | RijschoolPro

Slaperige automobilisten groot gevaar op de weg

Eén op de twintig auto’s die op dit moment naast je op de weg rijdt, wordt bestuurd door een slaperige automobilist. Een op de tweehonderd bestuurders om je heen heeft op dit moment zelfs erg veel moeite om wakker te blijven. Dat blijkt uit een studie onder 2.500 Belgische bestuurders. “Goed uitgerust de auto in gaan is de kernboodschap”, zo stelt Veilig Verkeer Nederland.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Slaperige automobilisten veroorzaken volgens het rapport naar schatting twintig procent van de ernstige verkeersongevallen in Europa. Dat is maar vijf procent minder dan het aantal ongevallen waar alcoholgebruik bij de bestuurder een rol in speelt.

Slaperigheid

Aan de deelnemers van het onderzoek werd in een vragenlijst gevraagd een bepaald traject voor ogen te nemen dat ze in de afgelopen 24 uur hadden afgelegd. Daarna konden zij op een schaal aangeven hoe alert of slaperig zij op dat moment hun auto aan het besturen waren.

Driekwart van de deelnemers gaf aan alert tot extreem alert achter het stuur te zitten. Ongeveer twintig procent vond zichzelf niet bepaald alert, maar ook niet slaperig. Vijf procent, ofwel een op de twintig, gaf aan enkele tekenen van slaperigheid te hebben vertoond tot zelfs grote moeite om wakker te blijven.

Oorzaken

Navraag bij de deelnemers wees uit dat meer dan vier uur per dag achter het stuur zitten en minder dan acht uur slapen de grootste oorzaken zijn van de slaperigheid. Daarnaast worden onregelmatige werktijden, alcoholgebruik en ’s avonds of ’s nachts rijden genoemd als redenen voor de vermoeidheid. Daarnaast bleek dat de groep slaperige automobilisten onder jongeren tot 30 jaar het grootst was.

Het BIVV heeft naar aanleiding van de resultaten advies uitgebracht om slaperigheid onder bestuurders tegen te gaan. Hierbij worden onder andere ribbelstroken op de zijkant van de snelweg, rustplaatsen langs de weg en informatiecampagnes.

Niet te meten

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) benadrukt dat het hier heel erg gaat om een verstandig en veilig verkeersgedrag. “Een goede voorbereiding en goed uitgerust op weg gaan is het halve werk”, zo stelt de woordvoerder, die zegt dat er naar schatting bij 700 tot 1000 ernstige verkeersongevallen per jaar in Nederland vermoeidheid een rol speelt. Dat werd onder andere onderzocht door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). “Maar het is moeilijk om onderzoekscijfers te noemen, omdat de factor vermoeidheid nauwelijks te meten is”, vertelt Stomphorst.

De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waakonderzoek presenteerde eerder dit jaar resultaten van een onderzoek onder 1500 Nederlandse autobestuurders. Daaruit bleek ook het effect van slaperigheid: ruim een kwart van de automobilisten gaf toen aan wel eens slaperig op de weg te zitten, en een op de tien van deze groep gaf aan dit risicovol te noemen. De nieuwe cijfers van het BIVV concretiseren deze resultaten door het aantal slaperige bestuurders op de weg te benoemen.

Campagne

Handhaving van slaperigheid achter het stuur is niet mogelijk, legt de VVN-woordvoerder uit. “Er is namelijk geen apparatuur die vermoeidheid test. Dat is anders als je praat over campagnes zoals BOB, voor autogordels en over fietsverlichting.” In 2012 voerde het ministerie van Infrastructuur & Milieu de campagne ‘Word geen slaaprijder’. Het doel van de campagne was hen te informeren over de symptomen van vermoeidheid, het bewustzijn te vergroten van de gevaren van vermoeidheid in het verkeer en de kennis te vergroten van mogelijkheden om hier zelf iets tegen te doen. Zo wil het ministerie het aantal verkeersslachtoffer als gevolg van vermoeidheid in het verkeer terugdringen.

De campagne was volgens Stomphorst bedoeld om autobestuurders uitgerust de auto in te laten stappen en om uitgerust te blijven tijdens de reis. “De campagne geeft ook tips over maatregelen die je voor vertrek kunt nemen om vermoeidheid te voorkomen, zoals zorgen voor minimaal zes uur nachtrust, de dag voor vertrek niet te veel alcohol drinken, zo min mogelijk ’s nachts rijden en rustpauzes inplannen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.