BOB-jongeren op Gay Pride beloond door TeamAlert

Jongeren die zaterdag de Amsterdamse Gay Pride bezoeken, worden door voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert gestimuleerd om met een BOB naar huis te gaan. Het project Bobsnor wordt deze dag namelijk breed ingezet tijdens het evenement, op kosten van de gemeente Amsterdam.

Uit onderzoek van het Trimbos-instituut (2013) blijkt dat 25 procent van de uitgaande jongeren wel eens onder invloed van alcohol en/of drugs auto heeft gereden. TeamAlert vindt dit percentage veel te hoog en staat daarom met Bobsnor bij grote evenementen om jongeren bewust te maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer. ‘Een echte BOB heeft 0% alcohol op’ is daarbij de slogan.

‘Dat zit wel snor’

Voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert, leeftijdsgenoten van de jongeren, gaan voorafgaand aan het festival het gesprek aan met jongeren die met de auto komen. Aan hen wordt gevraagd of ze een Bob geregeld hebben. Beloven de jongeren dat de aangewezen Bob nuchter blijft, dan mogen zij met z’n allen op de foto voor een speciaal fotobord. De Bob is op de foto te herkennen aan zijn knalgele snor. Het fotobord bevat de slogan ‘Onze Bob heeft 0% op, dat zit wel snor!”.

De vrienden krijgen een ‘Bob-buddy’ button waarmee ze laten zien dat ze samen nagedacht hebben over veilig thuiskomen. De gemaakte foto is na afloop te downloaden en herinnert de jongeren ook na het stappen aan de Bob-afspraak. Deze uitvoering van Bobsnor wordt gefinancierd door de gemeente Amsterdam.

Bobsnor-project

Het Bobsnor-project werd door TeamAlert in december 2013 voor het eerst uitgevoerd in Zeeland. Vanwege de enthousiaste reacties van de jongeren op dit project werd toen besloten om het project dit jaar vaker in te zetten. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert de verkeersveiligheidsorganisatie bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Bobsnor wordt binnenkort ook nog op het Rembrandtplein in Amsterdam (7 augustus), festival ’t Zeeltje in Deest (15 augustus) en het Meerlive festival in Hoofddorp (22 augustus) ingezet.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOB-jongeren op Gay Pride beloond door TeamAlert | RijschoolPro

BOB-jongeren op Gay Pride beloond door TeamAlert

Jongeren die zaterdag de Amsterdamse Gay Pride bezoeken, worden door voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert gestimuleerd om met een BOB naar huis te gaan. Het project Bobsnor wordt deze dag namelijk breed ingezet tijdens het evenement, op kosten van de gemeente Amsterdam.

Uit onderzoek van het Trimbos-instituut (2013) blijkt dat 25 procent van de uitgaande jongeren wel eens onder invloed van alcohol en/of drugs auto heeft gereden. TeamAlert vindt dit percentage veel te hoog en staat daarom met Bobsnor bij grote evenementen om jongeren bewust te maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer. ‘Een echte BOB heeft 0% alcohol op’ is daarbij de slogan.

‘Dat zit wel snor’

Voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert, leeftijdsgenoten van de jongeren, gaan voorafgaand aan het festival het gesprek aan met jongeren die met de auto komen. Aan hen wordt gevraagd of ze een Bob geregeld hebben. Beloven de jongeren dat de aangewezen Bob nuchter blijft, dan mogen zij met z’n allen op de foto voor een speciaal fotobord. De Bob is op de foto te herkennen aan zijn knalgele snor. Het fotobord bevat de slogan ‘Onze Bob heeft 0% op, dat zit wel snor!”.

De vrienden krijgen een ‘Bob-buddy’ button waarmee ze laten zien dat ze samen nagedacht hebben over veilig thuiskomen. De gemaakte foto is na afloop te downloaden en herinnert de jongeren ook na het stappen aan de Bob-afspraak. Deze uitvoering van Bobsnor wordt gefinancierd door de gemeente Amsterdam.

Bobsnor-project

Het Bobsnor-project werd door TeamAlert in december 2013 voor het eerst uitgevoerd in Zeeland. Vanwege de enthousiaste reacties van de jongeren op dit project werd toen besloten om het project dit jaar vaker in te zetten. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert de verkeersveiligheidsorganisatie bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Bobsnor wordt binnenkort ook nog op het Rembrandtplein in Amsterdam (7 augustus), festival ’t Zeeltje in Deest (15 augustus) en het Meerlive festival in Hoofddorp (22 augustus) ingezet.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.