E-fietsers zijn vooral een gevaar voor zichzelf

Bestuurders van elektrische fietsen veroorzaken vooral ongevallen waarbij ze alleen zelf betrokken zijn. Deze ongevallen hebben vaak ernstigere gevolgen dan met gewone fietsen, maar van de risico’s daarvan zijn de berijders zich nauwelijks bewust. Dat blijkt uit het rapport van een Zwitsers onderzoeksbureau.

De zogenoemde Beratungsstelle für Unfallverhütung onderzocht de ongevallen met e-bikes in Zwitserland van 2011 tot en met 2014. De onderzoeksorganisatie voor verkeersveiligheid in het Europese land noteerde gelijk aan de verdubbeling van het totale aantal e-fietsers in die periode een verdubbeling van het aantal zwaargewonde en omgekomen elektrische fietsers. E-fietsers werden aan de hand van een enquete ondervraagd over hun gedrag en ervaringen met het vervoersmiddel.

Enkelvoudige ongevallen

In het onderzoek wordt geconcludeerd dat berijders van elektrische fietsers vaker slachtoffer zijn van enkelvoudige ongevallen dan van ongevallen waarbij een ander voertuig is betrokken. Dat wijzen de ongevallencijfers uit de eerder genoemde periode uit. Uit de enquete blijkt dat berijders zich van deze ongevallen nauwelijks bewust zijn.

Het aantal zwaargewonde en omgekomen e-fietsers verdubbelde in de periode tussen 2011 en 2014. Dat geldt ook voor het totale aantal e-fietsers. Per saldo is er dus geen stijging waargenomen in het aantal ongevallen per e-fietser.

Ernstigere gevolgen

Uit het onderzoek bleek verder dat ongevallen met e-fietsers ernstigere gevolgen hebben dan ongevallen met gewone fietsen. De belangrijkste reden daarvoor is dat berijders van e-fietsen gemiddeld ouder zijn en dus kwetsbaarder.

Ook andere weggebruikers werd gevraagd naar hun ervaringen met e-fietsers op de straat. Uit de reacties bleek dat automobilisten de snelheid van e-fietsen vaak onderschatten. Echter verschilde dit niet ten opzichte van gewone fietsers die snel rijden. Hoe sneller een fietser rijdt, hoe meer de snelheid daarvan onderschat wordt.

Automobilisten voorlichten

De Zwitserse onderzoeksorganisatie is van mening dat de resultaten aanleiding zijn tot het nemen van maatregelen. Er wordt gepleit voor verder onderzoek naar e-bikes in het verkeer, en daarnaast voor aanpassingen van de ontwerpnormen voor de inrichting van de weg en betere fietshelmen. Ook wordt voorgesteld om cursussen te organiseren voor nieuwe bestuurders van e-bikes, en om voorlichting te geven richting automobilisten.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

E-fietsers zijn vooral een gevaar voor zichzelf | RijschoolPro

E-fietsers zijn vooral een gevaar voor zichzelf

Bestuurders van elektrische fietsen veroorzaken vooral ongevallen waarbij ze alleen zelf betrokken zijn. Deze ongevallen hebben vaak ernstigere gevolgen dan met gewone fietsen, maar van de risico’s daarvan zijn de berijders zich nauwelijks bewust. Dat blijkt uit het rapport van een Zwitsers onderzoeksbureau.

De zogenoemde Beratungsstelle für Unfallverhütung onderzocht de ongevallen met e-bikes in Zwitserland van 2011 tot en met 2014. De onderzoeksorganisatie voor verkeersveiligheid in het Europese land noteerde gelijk aan de verdubbeling van het totale aantal e-fietsers in die periode een verdubbeling van het aantal zwaargewonde en omgekomen elektrische fietsers. E-fietsers werden aan de hand van een enquete ondervraagd over hun gedrag en ervaringen met het vervoersmiddel.

Enkelvoudige ongevallen

In het onderzoek wordt geconcludeerd dat berijders van elektrische fietsers vaker slachtoffer zijn van enkelvoudige ongevallen dan van ongevallen waarbij een ander voertuig is betrokken. Dat wijzen de ongevallencijfers uit de eerder genoemde periode uit. Uit de enquete blijkt dat berijders zich van deze ongevallen nauwelijks bewust zijn.

Het aantal zwaargewonde en omgekomen e-fietsers verdubbelde in de periode tussen 2011 en 2014. Dat geldt ook voor het totale aantal e-fietsers. Per saldo is er dus geen stijging waargenomen in het aantal ongevallen per e-fietser.

Ernstigere gevolgen

Uit het onderzoek bleek verder dat ongevallen met e-fietsers ernstigere gevolgen hebben dan ongevallen met gewone fietsen. De belangrijkste reden daarvoor is dat berijders van e-fietsen gemiddeld ouder zijn en dus kwetsbaarder.

Ook andere weggebruikers werd gevraagd naar hun ervaringen met e-fietsers op de straat. Uit de reacties bleek dat automobilisten de snelheid van e-fietsen vaak onderschatten. Echter verschilde dit niet ten opzichte van gewone fietsers die snel rijden. Hoe sneller een fietser rijdt, hoe meer de snelheid daarvan onderschat wordt.

Automobilisten voorlichten

De Zwitserse onderzoeksorganisatie is van mening dat de resultaten aanleiding zijn tot het nemen van maatregelen. Er wordt gepleit voor verder onderzoek naar e-bikes in het verkeer, en daarnaast voor aanpassingen van de ontwerpnormen voor de inrichting van de weg en betere fietshelmen. Ook wordt voorgesteld om cursussen te organiseren voor nieuwe bestuurders van e-bikes, en om voorlichting te geven richting automobilisten.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.