‘Verwijderen waarschuwingsborden is in strijd met de wet’

Het verwijderen van de waarschuwingsborden voor snelheidscontroles is in strijd met het recht op privacy. Dat stelt Privacy First, een onafhankelijke stichting voor het behouden en bevorderen van het recht op privacy. Zij stellen dat er met het verwijderen van de borden sprake is van geheim cameratoezicht, en willen dat de borden juist geactualiseerd worden en dat het aantal wordt uitgebreid. 

Het Openbaar Ministerie (OM) maakte vorig jaar bekend dat het de ongeveer 1157 verouderde borden niet langer wil onderhouden, en bood aan de gemeenten en Rijkswaterstaat aan om dit over te nemen. Aangezien hier nauwelijks interesse voor was, blijven slechts 207 borden na deze zomer staan (geen enkele langs de snelweg). De rest wordt door het OM verwijderd.

Openbaar cameratoezicht

Privacy First stelt in een verklaring dat geheim cameratoezicht verboden is in Nederland. “Openbaar cameratoezicht dient altijd kenbaar te zijn voor burgers en automobilisten, opdat zij hun gedrag hierop kunnen afstemmen”, aldus Vincent Böhre van de stichting. Volgens hem vloeit dit zogeheten kenbaarheidsvereiste voort uit het recht op privacy onder artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

Volgens Privacy First zou het OM in plaats van het verwijderen van de bebording, de waarschuwingsborden te actualiseren en uit te breiden. “In lijn met het Europese privacyrecht zou het Openbaar Ministerie zelfs nog een stap verder kunnen gaan door middels de matrixborden boven snelwegen automobilisten actief te informeren over het feit dat iedereen geregistreerd wordt en in een politiedatabank belandt”, zo gaat Böhre nog een stap verder.

Trajectcontrole

De privacy-organisatie is van mening dat de borden weliswaar nauwelijks privacybescherming bieden, maar wel een wettelijke waarborg vormen. “Dat bleek uit een rechtszaak die onze voorzitter Bas Filippini eerder dit jaar aanspande tegen trajectcontroles vanwege privacyschending”, licht Böhre toe. “De zaak werd afgewezen, maar de rechter noemde nadrukkelijk het feit dat automobilisten door waarschuwingsborden langs de snelweg op trajectcontroles geattendeerd worden.”

Wanneer de OM de borden heeft verwijderd, zal Privacy First hier niet direct een rechtszaak over beginnen. “We zullen deze actie benutten ter versterking van onze huidige en toekomstige rechtszaken tegen cameratoezicht boven Nederlandse snelwegen.” Nieuwe rechtszaken heeft Privacy First reeds in voorbereiding, waaronder de voortzetting van onze trajectcontrole-zaak bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Lees ook: Waarschuwingsborden voor snelheidscontrole in de ban

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verwijderen waarschuwingsborden is in strijd met de wet’ | RijschoolPro

‘Verwijderen waarschuwingsborden is in strijd met de wet’

Het verwijderen van de waarschuwingsborden voor snelheidscontroles is in strijd met het recht op privacy. Dat stelt Privacy First, een onafhankelijke stichting voor het behouden en bevorderen van het recht op privacy. Zij stellen dat er met het verwijderen van de borden sprake is van geheim cameratoezicht, en willen dat de borden juist geactualiseerd worden en dat het aantal wordt uitgebreid. 

Het Openbaar Ministerie (OM) maakte vorig jaar bekend dat het de ongeveer 1157 verouderde borden niet langer wil onderhouden, en bood aan de gemeenten en Rijkswaterstaat aan om dit over te nemen. Aangezien hier nauwelijks interesse voor was, blijven slechts 207 borden na deze zomer staan (geen enkele langs de snelweg). De rest wordt door het OM verwijderd.

Openbaar cameratoezicht

Privacy First stelt in een verklaring dat geheim cameratoezicht verboden is in Nederland. “Openbaar cameratoezicht dient altijd kenbaar te zijn voor burgers en automobilisten, opdat zij hun gedrag hierop kunnen afstemmen”, aldus Vincent Böhre van de stichting. Volgens hem vloeit dit zogeheten kenbaarheidsvereiste voort uit het recht op privacy onder artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

Volgens Privacy First zou het OM in plaats van het verwijderen van de bebording, de waarschuwingsborden te actualiseren en uit te breiden. “In lijn met het Europese privacyrecht zou het Openbaar Ministerie zelfs nog een stap verder kunnen gaan door middels de matrixborden boven snelwegen automobilisten actief te informeren over het feit dat iedereen geregistreerd wordt en in een politiedatabank belandt”, zo gaat Böhre nog een stap verder.

Trajectcontrole

De privacy-organisatie is van mening dat de borden weliswaar nauwelijks privacybescherming bieden, maar wel een wettelijke waarborg vormen. “Dat bleek uit een rechtszaak die onze voorzitter Bas Filippini eerder dit jaar aanspande tegen trajectcontroles vanwege privacyschending”, licht Böhre toe. “De zaak werd afgewezen, maar de rechter noemde nadrukkelijk het feit dat automobilisten door waarschuwingsborden langs de snelweg op trajectcontroles geattendeerd worden.”

Wanneer de OM de borden heeft verwijderd, zal Privacy First hier niet direct een rechtszaak over beginnen. “We zullen deze actie benutten ter versterking van onze huidige en toekomstige rechtszaken tegen cameratoezicht boven Nederlandse snelwegen.” Nieuwe rechtszaken heeft Privacy First reeds in voorbereiding, waaronder de voortzetting van onze trajectcontrole-zaak bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Lees ook: Waarschuwingsborden voor snelheidscontrole in de ban

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.