In beeld: verkeersdoden per gemeente in Nederland

Het meeste verkeer mag zich dan wel in de Randstad bevinden; het aantal doden in het verkeer is hier vergeleken met de rest van Nederland dan weer erg laag. Een interactieve kaart laat het aantal verkeersdoden in Nederland per gemeente zien voor de periode van 2001 tot en met 2007, en van 2008 tot en met 2014.

De kaart is samengesteld door kaartenmaker Esri en nieuwsmedium BNR. Hierop wordt het aantal verkeersdoden per 10.000 inwoners per gemeente weergegeven over de perioden van zeven jaar. De meest in het oog springende trend is de grote landelijke daling in het aantal verkeersdoden. Daarnaast wekt de aandacht dat de Randstad erg veilig is, en delen van Zeeland en Noord-Brabant juist gevaarlijk zijn gebleven.

Randstad veilig

In bijna de hele Randstad vallen per 10.000 inwoners slechts maximaal nul tot vier doden in het verkeer. Henk Stipdonk, woordvoerder van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), legt tegenover BNR uit dat de provinciale wegen de boosdoener zijn. “Het aandeel snelwegen in de Randstad is groot, en dat zijn over het algemeen relatief veilige wegen. Daarnaast hebben de grote gemeenten veel meer openbaar vervoer. En als je in een bus of een trein zit, overkomt je doorgaans weinig.”

Grote positieve veranderingen zijn op de kaart ook zichtbaar in een groot gedeelte van Oost-Brabant en Noord-Limburg. In dit gebied vielen tussen 2001 en 2007 veelal meer dan acht verkeersdoden per 10.000 inwoners, en in de even lange periode daarna is dit in bijna alle gemeenten gedaald naar maximaal nul tot vier.

Baarle-Nassau negatieve koploper

Baarle-Nassau is landelijk de negatieve uitschieter. Hier vielen gemiddeld bijna 14 doden per 10.000 inwoners in de afgelopen zeven jaar en dit is daarmee de nationale koploper. Gemiddeld vielen in de afgelopen periode maar iets meer dan twee doden. Ook het naastgelegen Alphen-Chaam, het Limburgse Bergen, Ommen, Staphorst en Beemster blijken voor weggebruikers niet bepaald veilig.

Stipdonk wil benadrukken dat er veel aandacht is voor verkeersveiligheid in Nederland. “Wij zien dat er best initiatieven zijn en dat de overheid overal in het land zijn best doet om de wegen veilig te maken, maar er is weinig geld en men is naarstig op zoek naar informatie op basis waarvan de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

In beeld: verkeersdoden per gemeente in Nederland | RijschoolPro

In beeld: verkeersdoden per gemeente in Nederland

Het meeste verkeer mag zich dan wel in de Randstad bevinden; het aantal doden in het verkeer is hier vergeleken met de rest van Nederland dan weer erg laag. Een interactieve kaart laat het aantal verkeersdoden in Nederland per gemeente zien voor de periode van 2001 tot en met 2007, en van 2008 tot en met 2014.

De kaart is samengesteld door kaartenmaker Esri en nieuwsmedium BNR. Hierop wordt het aantal verkeersdoden per 10.000 inwoners per gemeente weergegeven over de perioden van zeven jaar. De meest in het oog springende trend is de grote landelijke daling in het aantal verkeersdoden. Daarnaast wekt de aandacht dat de Randstad erg veilig is, en delen van Zeeland en Noord-Brabant juist gevaarlijk zijn gebleven.

Randstad veilig

In bijna de hele Randstad vallen per 10.000 inwoners slechts maximaal nul tot vier doden in het verkeer. Henk Stipdonk, woordvoerder van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), legt tegenover BNR uit dat de provinciale wegen de boosdoener zijn. “Het aandeel snelwegen in de Randstad is groot, en dat zijn over het algemeen relatief veilige wegen. Daarnaast hebben de grote gemeenten veel meer openbaar vervoer. En als je in een bus of een trein zit, overkomt je doorgaans weinig.”

Grote positieve veranderingen zijn op de kaart ook zichtbaar in een groot gedeelte van Oost-Brabant en Noord-Limburg. In dit gebied vielen tussen 2001 en 2007 veelal meer dan acht verkeersdoden per 10.000 inwoners, en in de even lange periode daarna is dit in bijna alle gemeenten gedaald naar maximaal nul tot vier.

Baarle-Nassau negatieve koploper

Baarle-Nassau is landelijk de negatieve uitschieter. Hier vielen gemiddeld bijna 14 doden per 10.000 inwoners in de afgelopen zeven jaar en dit is daarmee de nationale koploper. Gemiddeld vielen in de afgelopen periode maar iets meer dan twee doden. Ook het naastgelegen Alphen-Chaam, het Limburgse Bergen, Ommen, Staphorst en Beemster blijken voor weggebruikers niet bepaald veilig.

Stipdonk wil benadrukken dat er veel aandacht is voor verkeersveiligheid in Nederland. “Wij zien dat er best initiatieven zijn en dat de overheid overal in het land zijn best doet om de wegen veilig te maken, maar er is weinig geld en men is naarstig op zoek naar informatie op basis waarvan de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.