verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Voor- én achterlicht slechts incidenteel aan in studentensteden

Slechts één op de vijf fietsers in Nederlandse studentensteden gebruikt zowel zijn voor- als achterlicht. Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert gaat daarom aan het begin van de donkere maanden met een nieuw project genaamd ‘Show Yourself’ meer aandacht vragen voor het belang van goede fietsverlichting.

De Stichting TeamAlert bestaat sinds 2000 en organiseert projecten speciaal om het aantal jonge verkeersdoden terug te dringen. TeamAlert organiseert de educatieve project en campagnes en probeert op een creatieve manier de jongeren bewust te maken van hun rol in het verkeer.

Weinig aandacht voor verlichting

Volgens de verkeersveiligheidsorganisatie zijn eigenlijk alle studenten in de betreffende steden in het bezit van een fiets en fietsen ze ook veel, maar missen de tweewielers ook veel faciliteiten. “Slechts 22 procent van de fietsers in deze steden gebruikt zowel hun voor- als achterlicht”, stelt de organisatie.

Volgens TeamAlert hebben de jongeren een fiets die van zichzelf goed opvalt, zodat ze hem kunnen vinden in het donker. Fietsverlichting blijkt echter vaak een brug te ver. Gemiddeld gebruikt van de jongeren tussen 18 en 30 jaar ongeveer een op de drie een werkend licht aan beide zijden van de fiets. Genoeg reden voor de organisatie om met ‘Show Yourself’ een nieuw bewustwordingsproject op te starten.

Speciale fietsen

‘Show Yourself’ gaat maandag 5 oktober van start op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Studenten worden in het project op verrassende wijze bewust gemaakt van goede fietsverlichting. Studenten nemen plaats op speciale fietsen, en wanneer zij starten met fietsen mét fietsverlichting, staat er iets verrassends te gebeuren. Wat dat is, wil de organisatie niet verklappen.

Doel van het project is om deze studenten ook direct de mogelijkheid te geven om verlicht op pad te gaan naar de volgende borrel. Het project wordt door TeamAlert georganiseerd in samenwerking met verschillende provinciale verkeersveilgheidspartners. Andere steden die na Rotterdam worden aangegaan zijn onder andere Groningen, Leiden, Delft en Amsterdam. In de hoofdstad eindigt het project half november.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.