Nieuwe BOB-campagne focust op kantine en borrel

De nieuwe BOB-campagne is gericht op mensen die samen een drankje drinken buiten de deur. Het gaat vooral over het weerstaan van de verleiding om een biertje te pakken in het café, de sportkantine of tijdens de vrijdagmiddagborrel. De overheidscampagne loopt drie maanden via verschillende kanalen. 

Om de verleiding van een biertje of een wijntje te kunnen weerstaan maakt de automobilist in de campagne direct kenbaar dat hij Bob is. Dat schept voor iedereen duidelijkheid over zijn voornemen om geen alcohol te drinken en veilig terug te rijden.

Verleiding groot

Door de gezellige sfeer en groepsdynamiek is de verleiding om alcohol te drinken groot, zo zegt de overheid. Om die te kunnen weerstaan wordt in deze campagne een extra hulpmiddel voor automobilisten geïntroduceerd, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: ‘maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent’. “Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets hardop uitspreken ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. En je doet een beroep op je inner circle om te helpen bij het nakomen van dat voornemen.”

Ongeveer 40% van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is de Bob-rol ook toegespitst op alleenrijdende automobilisten. In de tv- en radiospots komen voor iedereen herkenbare situaties aan de orde, waarin een automobilist op een verrassende en ludieke manier ‘hardop’ aan zijn sociale omgeving laat weten dat hij Bob is en dus een non-alcoholisch drankje wil.

Alcohol in het verkeer

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is 20 procent van het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. De Bob-campagne is een belangrijk preventief instrument in de bestrijding daarvan, in samenhang met handhaving en lokale acties door onder andere VVN en de provincies.

Bob is de verpersoonlijking geworden van de sociale norm ‘alcohol en verkeer gaan niet samen’. Uit onderzoek blijkt dat het voor driekwart van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. De substantiële daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1% in 2001 naar 1,8% in 2013) wordt door de overheid voor een belangrijk deel toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe BOB-campagne focust op kantine en borrel | RijschoolPro

Nieuwe BOB-campagne focust op kantine en borrel

De nieuwe BOB-campagne is gericht op mensen die samen een drankje drinken buiten de deur. Het gaat vooral over het weerstaan van de verleiding om een biertje te pakken in het café, de sportkantine of tijdens de vrijdagmiddagborrel. De overheidscampagne loopt drie maanden via verschillende kanalen. 

Om de verleiding van een biertje of een wijntje te kunnen weerstaan maakt de automobilist in de campagne direct kenbaar dat hij Bob is. Dat schept voor iedereen duidelijkheid over zijn voornemen om geen alcohol te drinken en veilig terug te rijden.

Verleiding groot

Door de gezellige sfeer en groepsdynamiek is de verleiding om alcohol te drinken groot, zo zegt de overheid. Om die te kunnen weerstaan wordt in deze campagne een extra hulpmiddel voor automobilisten geïntroduceerd, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: ‘maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent’. “Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets hardop uitspreken ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. En je doet een beroep op je inner circle om te helpen bij het nakomen van dat voornemen.”

Ongeveer 40% van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is de Bob-rol ook toegespitst op alleenrijdende automobilisten. In de tv- en radiospots komen voor iedereen herkenbare situaties aan de orde, waarin een automobilist op een verrassende en ludieke manier ‘hardop’ aan zijn sociale omgeving laat weten dat hij Bob is en dus een non-alcoholisch drankje wil.

Alcohol in het verkeer

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is 20 procent van het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. De Bob-campagne is een belangrijk preventief instrument in de bestrijding daarvan, in samenhang met handhaving en lokale acties door onder andere VVN en de provincies.

Bob is de verpersoonlijking geworden van de sociale norm ‘alcohol en verkeer gaan niet samen’. Uit onderzoek blijkt dat het voor driekwart van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. De substantiële daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1% in 2001 naar 1,8% in 2013) wordt door de overheid voor een belangrijk deel toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.