smartphone, appen,

Smartphone achter het stuur is gevaarlijker dan bumperkleven

Het gebruiken van de smartphone achter het stuur is een van de grootste veroorzakers van verkeersongevallen. Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Bijna alle ongevallen vinden plaats doordat de bestuurder zijn aandacht niet op de weg heeft, en het bedienen van de telefoon is daar de belangrijkste reden voor. De resultaten zijn niet helemaal te weerspiegelen naar Nederland, zegt SWOV.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vindt het onderzoek zeker van belang. “Maar de resultaten zijn niet rechtstreeks te vertalen naar onze situatie omdat hier veel meer fietsers zijn”, zei Willem Vlakveld van de SWOV in het NOS Radio 1 Journaal.

Camera’s in de auto

Aan het onderzoek in de Verenigde Staten deden ongeveer 3500 vrijwilligers mee. Drie jaar lang hingen er camera’s en sensoren in hun auto. In het geval van een ongeval werd de oorzaak geanalyseerd op basis van de gegevens die hiermee werden vastgelegd.

Daaruit bleek dat een oorzaak van een aanrijding bijna nooit een technische mankement was. Ook de staat van de weg, weersomstandigheden of bumperkleven waren zelden of nooit de reden. In bijna alle gevallen was het de bestuurder die niet goed oplette, en bijna altijd kwam dit door het gebruiken van de smartphone.

Helft van de tijd

De helft van de tijd dat we in de auto zitten, doen we dingen die niets te maken hebben met autorijden, zo bleek uit het onderzoek. Vertaald naar de gehele VS hadden vier van de elf miljoen ernstige ongelukken voorkomen kunnen worden wanneer de automobilist op de weg had gelet.

SWOV voert ondertussen een gelijksoortig onderzoek uit in Europa waarbij een groot aantal vrachtauto’s, personenauto’s en motoren soortgelijke apparatuur ingebouwd krijgen als bij het Amerikaanse onderzoek. De resultaten van dit onderzoek zijn midden volgend jaar bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.