oranje verkeerslicht

Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen

Verkeerslichten staan tegenwoordig langer op oranje. Dat is slechts een halve seconde tot een seconde, maar daardoor gebeuren er minder ongelukken of bijna ongelukken als gevolg van mensen die door rood rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van Goudappel Coffens bij experts en bij de verkeerslichten.

Als basis bekeek het onderzoeksbureau Europese onderzoek naar geeltijden. Daarnaast interviewden ze 15 experts uit verschillende werkvelden en de gedragsspecialisten hielden een gedragsonderzoek met ritten door een testpanel en toetsten de resultaten met camerabeelden. Ook analyseerden ze ‘geelfasegedrag’. De gevonden gedragsaspecten combineerden we met onze berekeningen uit de mechanica en de regeltechniek. Het resultaat is een afgewogen en gefundeerd advies hoe om te gaan met de geeltijd, gedragen door IVER, CVN, Politie en CROW.

Handboek Verkeersreglementen

De aanbevolen geeltijden zijn opgenomen in het handboek Verkeersreglementen. Deze verschillen per weggebruiker, situatie en handeling. Zo staat voor rechtdoor rijdende fietsers het stoplicht 2 seconden op oranje, terwijl gemotoriseerd verkeer en trams op een 80-kilometerweg 5 seconden oranje ziet. Voor afslaan is die periode een stuk korter.

Volgens het onderzoek gaat het verlengen van de geeltijd er voor zorgen dat het aantal roodrijders met 50 procent afneemt. Het gaat dan vooral om mensen die bewust door rood reden wanneer ze ver van tevoren het licht al van groen over zagen springen.

De experts werden geïnterviewd over het gedrag van mensen bij verkeerslichten. Zo blijken weggebruikers moeite te hebben met de lichten wanneer die te kort of te lang op oranje blijven staan. Mensen gaan dan twijfelen en kunnen de verkeerde beslissing maken.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen”

Anton van Hoogstraaten|03.03.16|19:16

Hadden ze dan niet de tijd tussen rood en het kruisende groen moeten verlengen? Nu bereik je er eerst alleen maar mee, dat minder mensen voor rood geflitst worden. En als men eraan gewend raakt, schiet er natuurlijk een auto extra mee door “geel”.

Martin Apoll|09.03.16|11:15

Hallo Anton, Je hebt helemaal gelijk. Weer zo´n nare actie van de overheid!
Omdat het beter zou zijn? Ik ben Rij-instructeur en ik verzeker je dat wat nu staat te gebeuren heel veel geld gaat kosten en niet gaat werken, daarnaast zal het alleen maar onveiliger worden op de wegen… zucht.

Dato Kolk|10.06.16|00:07

Heb er tot op heden weinig van gemerkt,alleen dat je soms nog langer staat te wachten voor rood terwijl er niets te bekennen is en je de neiging hebt om door te rijden. Dus werkt het niet overal. Jammer dat iets wat positief zou moeten zijn, voor wat het waard is, negatief uitpakt. helaas…niet goed over nagedacht door degenen die er denken verstand van te hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen | RijschoolPro
oranje verkeerslicht

Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen

Verkeerslichten staan tegenwoordig langer op oranje. Dat is slechts een halve seconde tot een seconde, maar daardoor gebeuren er minder ongelukken of bijna ongelukken als gevolg van mensen die door rood rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van Goudappel Coffens bij experts en bij de verkeerslichten.

Als basis bekeek het onderzoeksbureau Europese onderzoek naar geeltijden. Daarnaast interviewden ze 15 experts uit verschillende werkvelden en de gedragsspecialisten hielden een gedragsonderzoek met ritten door een testpanel en toetsten de resultaten met camerabeelden. Ook analyseerden ze ‘geelfasegedrag’. De gevonden gedragsaspecten combineerden we met onze berekeningen uit de mechanica en de regeltechniek. Het resultaat is een afgewogen en gefundeerd advies hoe om te gaan met de geeltijd, gedragen door IVER, CVN, Politie en CROW.

Handboek Verkeersreglementen

De aanbevolen geeltijden zijn opgenomen in het handboek Verkeersreglementen. Deze verschillen per weggebruiker, situatie en handeling. Zo staat voor rechtdoor rijdende fietsers het stoplicht 2 seconden op oranje, terwijl gemotoriseerd verkeer en trams op een 80-kilometerweg 5 seconden oranje ziet. Voor afslaan is die periode een stuk korter.

Volgens het onderzoek gaat het verlengen van de geeltijd er voor zorgen dat het aantal roodrijders met 50 procent afneemt. Het gaat dan vooral om mensen die bewust door rood reden wanneer ze ver van tevoren het licht al van groen over zagen springen.

De experts werden geïnterviewd over het gedrag van mensen bij verkeerslichten. Zo blijken weggebruikers moeite te hebben met de lichten wanneer die te kort of te lang op oranje blijven staan. Mensen gaan dan twijfelen en kunnen de verkeerde beslissing maken.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen”

Anton van Hoogstraaten|03.03.16|19:16

Hadden ze dan niet de tijd tussen rood en het kruisende groen moeten verlengen? Nu bereik je er eerst alleen maar mee, dat minder mensen voor rood geflitst worden. En als men eraan gewend raakt, schiet er natuurlijk een auto extra mee door “geel”.

Martin Apoll|09.03.16|11:15

Hallo Anton, Je hebt helemaal gelijk. Weer zo´n nare actie van de overheid!
Omdat het beter zou zijn? Ik ben Rij-instructeur en ik verzeker je dat wat nu staat te gebeuren heel veel geld gaat kosten en niet gaat werken, daarnaast zal het alleen maar onveiliger worden op de wegen… zucht.

Dato Kolk|10.06.16|00:07

Heb er tot op heden weinig van gemerkt,alleen dat je soms nog langer staat te wachten voor rood terwijl er niets te bekennen is en je de neiging hebt om door te rijden. Dus werkt het niet overal. Jammer dat iets wat positief zou moeten zijn, voor wat het waard is, negatief uitpakt. helaas…niet goed over nagedacht door degenen die er denken verstand van te hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.