Game ‘Shotgun 360’ voor smartphone tegen afleiding achter het stuur

Veilig Verkeer Nederland heeft een game ontwikkeld waarmee jongeren worden gewezen op de risico’s van afleiding achter het stuur. De virtual reality-game genaamd ‘Shotgun 360’ combineert een uitdagend spel met informatie over hun verantwoordelijkheid in de auto. De game is een onderdeel van de campagne Shotgun, welke als doel heeft het hoge aantal jonge slachtoffers als gevolg van een auto-ongeval ter verminderen.

Shotgun 360 is vanaf nu te downloaden als app voor IOs en Android toestellen. Als speler bevind je je in een auto op de bijrijdersstoel, de Shotgun seat. Onderweg kun je punten verdienen als je alert genoeg bent en snel reageert op wat je tegenkomt. Je voorkomt afleiding bij de bestuurder door bijvoorbeeld de telefoon op te nemen of de radio te bedienen zodat hij zijn aandacht bij de weg kan houden. Hoe sneller je dat doet, hoe meer punten je scoort. En hoe hoger je scoort, hoe beter jouw skills als Shotgun zijn.

Virtual reality

In Shotgun 360 kun je in 360 graden om je heen waarnemen, Als speler voelt het echt alsof je in de auto zit. De game wordt gespeeld op een smartphone.. Veilig Verkeer Nederland zet de game in bij evenementen en festivals, waar het VVN campagneteam met bezoekers in gesprek gaat. Een speciaal voor deze game ontworpen cardboard is daarbij te winnen.

Jonge automobilisten en hun passagiers

Van alle overleden autopassagiers valt meer dan een derde in de leeftijd van 10 tot 24 jaar. Het merendeel hiervan overlijdt in een auto met een 18- tot 24-jarige achter het stuur. Feit is dat jonge bestuurders een verhoogd risico hebben in het verkeer door hun mentale onvolwassenheid en gebrek aan ervaring. Daarnaast is er waarschijnlijk een extra risico wanneer jongeren samen in een auto rijden, stelt VVN.

“Behalve dat er (groeps)druk uit kan gaan van passagiers, kunnen passagiers met hun aanwezigheid en gedrag de onervaren bestuurder sterk afleiden. In Nederlands onderzoek waren jongeren zich over het algemeen weinig bewust van het feit dat zij met hun gedrag de bestuurder kunnen beïnvloeden.” (bron: SWOV)

Shotgun: more than just a seat

Veilig Verkeer Nederland heeft er een prioriteit van gemaakt om deze ongevalcijfers te laten dalen en voert daarvoor sinds 2010 de campagne Shotgun. “In de VS is de Shotgun alom bekend en wordt er onder jongeren gestreden om deze best seat of the car. Veilig Verkeer Nederland koppelt daar verantwoordelijkheden aan”, stelt de verkeersveiligheidsorganisatie.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.