Brandbrief aan premier Rutte voor extra mobiliteitsbudget

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Een coalitie van 23 mobiliteitsorganisaties vraagt premier Rutte in een brandbrief meer geld vrij te maken voor betere verbindingen op de weg, het spoor, het water en in de lucht. In de brief van onder meer ANWB, NS, RAI en BOVAG staat dat de tien miljard euro die de regering voor de komende twee jaar beschikbaar stelt, ontoereikend is om de mobiliteit in ons land te garanderen.

De mobiliteit in Nederland is volgens de organisaties ‘exponentieel toegenomen’, waardoor extra investeringen ‘noodzakelijk en rendabel’ zijn. Na het uitbreken van de financiële crisis hebben opeenvolgende kabinetten fors bezuinigd op het Infrastructuurfonds. Tot en met 2028 is in totaal zo’n 26 miljard euro op de begroting bezuinigd, waarvan 12 miljard uit het Infrastructuurfonds. Projecten zijn vertraagd geschrapt en onderhoud is versoberd.

Extra files op Nederlandse wegen

Nu de economie weer aantrekt, komt er aanzienlijk meer verkeer op de weg, zo wordt gesteld in de brief. “Dat merkt iedereen. Meer mensen zijn aan het werk, veel ZZP-ers hebben weer projectopdrachten waar ze heen moeten rijden, het goederenvervoer over de weg groeit en ook neemt de druk op het fietsnetwerk steeds verder toe.”

De afgelopen jaren is er volgens alle organisaties door de overheid gestaag doorgewerkt aan het verbeteren van het nationale wegennet. “Er is geld geïnvesteerd in het beter benutten van bestaande autowegen en fietspaden en er is nagedacht over betalen naar gebruik en daar moeten we mee doorgaan. Smart mobility oplossingen bieden daarbij veel nieuwe kansen. Ook is er extra infrastructuur aangelegd maar minder dan gepland.”

Er is de afgelopen jaren stevig bezuinigd op het bouwen van meer capaciteit op het wegennet. Daardoor zijn belangrijke projecten geschrapt of op de lange baan geschoven. “Nu de economie weer aantrekt, dringen andere keuzes zich op. Zo is er een nieuwe investeringsagenda voor de versnelde aanpak van knelpunten op belangrijke wegcorridors nodig. Ook moeten geplande projecten naar voren worden gehaald en is het noodzaak financiële ruimte te creëren voor het oplossen van nieuwe knelpunten voor automobilist, vrachtautochauffeur, fietser en voetganger.”

Vertraagde projecten

In de brief noemen ze vooraanstaande organisaties in de mobiliteitssector ook recente probleemprojecten. “Veel fietspaden in het Nederlandse wegennet staan op de rol om aangepakt te worden. De huidige programmering laat een aantal stevige knelpunten echter nog steeds ongemoeid wegens geldgebrek. Dat doet het welzijn en de welvaart van Nederland geen goed.”

Maar ook de bereikbaarheid over de weg vraagt om meer inzet van middelen dan nu nog geraamd. “Denk bijvoorbeeld aan de noodzakelijke aanpak van de A1 corridor (o.a. Muiderberg – Eemnes), de A4 corridor (o.a. Zoeterwoude – Burgerveen, Beneluxplein – A29) en de A58/A67 corridor (o.a. Eindhoven – Venlo). Maar ook de toenemende drukte op (aansluiting met) onderliggend wegennet baart zorgen.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandbrief aan premier Rutte voor extra mobiliteitsbudget | RijschoolPro

Brandbrief aan premier Rutte voor extra mobiliteitsbudget

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Een coalitie van 23 mobiliteitsorganisaties vraagt premier Rutte in een brandbrief meer geld vrij te maken voor betere verbindingen op de weg, het spoor, het water en in de lucht. In de brief van onder meer ANWB, NS, RAI en BOVAG staat dat de tien miljard euro die de regering voor de komende twee jaar beschikbaar stelt, ontoereikend is om de mobiliteit in ons land te garanderen.

De mobiliteit in Nederland is volgens de organisaties ‘exponentieel toegenomen’, waardoor extra investeringen ‘noodzakelijk en rendabel’ zijn. Na het uitbreken van de financiële crisis hebben opeenvolgende kabinetten fors bezuinigd op het Infrastructuurfonds. Tot en met 2028 is in totaal zo’n 26 miljard euro op de begroting bezuinigd, waarvan 12 miljard uit het Infrastructuurfonds. Projecten zijn vertraagd geschrapt en onderhoud is versoberd.

Extra files op Nederlandse wegen

Nu de economie weer aantrekt, komt er aanzienlijk meer verkeer op de weg, zo wordt gesteld in de brief. “Dat merkt iedereen. Meer mensen zijn aan het werk, veel ZZP-ers hebben weer projectopdrachten waar ze heen moeten rijden, het goederenvervoer over de weg groeit en ook neemt de druk op het fietsnetwerk steeds verder toe.”

De afgelopen jaren is er volgens alle organisaties door de overheid gestaag doorgewerkt aan het verbeteren van het nationale wegennet. “Er is geld geïnvesteerd in het beter benutten van bestaande autowegen en fietspaden en er is nagedacht over betalen naar gebruik en daar moeten we mee doorgaan. Smart mobility oplossingen bieden daarbij veel nieuwe kansen. Ook is er extra infrastructuur aangelegd maar minder dan gepland.”

Er is de afgelopen jaren stevig bezuinigd op het bouwen van meer capaciteit op het wegennet. Daardoor zijn belangrijke projecten geschrapt of op de lange baan geschoven. “Nu de economie weer aantrekt, dringen andere keuzes zich op. Zo is er een nieuwe investeringsagenda voor de versnelde aanpak van knelpunten op belangrijke wegcorridors nodig. Ook moeten geplande projecten naar voren worden gehaald en is het noodzaak financiële ruimte te creëren voor het oplossen van nieuwe knelpunten voor automobilist, vrachtautochauffeur, fietser en voetganger.”

Vertraagde projecten

In de brief noemen ze vooraanstaande organisaties in de mobiliteitssector ook recente probleemprojecten. “Veel fietspaden in het Nederlandse wegennet staan op de rol om aangepakt te worden. De huidige programmering laat een aantal stevige knelpunten echter nog steeds ongemoeid wegens geldgebrek. Dat doet het welzijn en de welvaart van Nederland geen goed.”

Maar ook de bereikbaarheid over de weg vraagt om meer inzet van middelen dan nu nog geraamd. “Denk bijvoorbeeld aan de noodzakelijke aanpak van de A1 corridor (o.a. Muiderberg – Eemnes), de A4 corridor (o.a. Zoeterwoude – Burgerveen, Beneluxplein – A29) en de A58/A67 corridor (o.a. Eindhoven – Venlo). Maar ook de toenemende drukte op (aansluiting met) onderliggend wegennet baart zorgen.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.