oranje verkeerslicht

Pilot moet doorstroming N516 in Zaanstad verbeteren

Als onderdeel van de Praktijkproef Amsterdam start deze maand op de N516 (Thorbeckeweg) in Zaanstad een drie maanden durende pilot om de doorstroming op deze weg te verbeteren. Het gaat om een van de drukste knelpunten in de provincie Noord-Holland. Slaagt de pilot, dan zou de gebruikte technologie ook elders in Nederland dienst kunnen doen, zo verwachten de initiatiefnemers.

Tijdens de proef is een aantal verkeerssystemen gekoppeld. Door verkeersdata uit de verkeerslichten, de toeritdoseerinstallaties bij de snelwegen, radarsensoren en de brugopeningen te combineren stuurt het verkeerssysteem op drukke momenten de verkeerslichten automatisch aan en laat ze beter samenwerken, waardoor het verkeer beter doorstroomt.

Praktijkproef Amsterdam

De proef in Zaanstad is onderdeel van Praktijkproef Amsterdam (PPA). De Praktijkproef Amsterdam werkt stapsgewijs aan een systeem waarin auto’s, verkeerslichten en informatieborden met elkaar zijn verbonden en volledig samenwerken. Dat moet leiden tot minder files, een betere doorstroming van het verkeer en een schonere stad. Dat gebeurt door nieuwe technologie op het gebied van verkeersmanagement op grote schaal te testen in het dagelijkse verkeer met echte verkeersdeelnemers in de regio Amsterdam in een meerjarenprogramma.

PPA is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de stadsregio Amsterdam, bedrijven en de Technische Universiteit Delft.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilot moet doorstroming N516 in Zaanstad verbeteren | RijschoolPro
oranje verkeerslicht

Pilot moet doorstroming N516 in Zaanstad verbeteren

Als onderdeel van de Praktijkproef Amsterdam start deze maand op de N516 (Thorbeckeweg) in Zaanstad een drie maanden durende pilot om de doorstroming op deze weg te verbeteren. Het gaat om een van de drukste knelpunten in de provincie Noord-Holland. Slaagt de pilot, dan zou de gebruikte technologie ook elders in Nederland dienst kunnen doen, zo verwachten de initiatiefnemers.

Tijdens de proef is een aantal verkeerssystemen gekoppeld. Door verkeersdata uit de verkeerslichten, de toeritdoseerinstallaties bij de snelwegen, radarsensoren en de brugopeningen te combineren stuurt het verkeerssysteem op drukke momenten de verkeerslichten automatisch aan en laat ze beter samenwerken, waardoor het verkeer beter doorstroomt.

Praktijkproef Amsterdam

De proef in Zaanstad is onderdeel van Praktijkproef Amsterdam (PPA). De Praktijkproef Amsterdam werkt stapsgewijs aan een systeem waarin auto’s, verkeerslichten en informatieborden met elkaar zijn verbonden en volledig samenwerken. Dat moet leiden tot minder files, een betere doorstroming van het verkeer en een schonere stad. Dat gebeurt door nieuwe technologie op het gebied van verkeersmanagement op grote schaal te testen in het dagelijkse verkeer met echte verkeersdeelnemers in de regio Amsterdam in een meerjarenprogramma.

PPA is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de stadsregio Amsterdam, bedrijven en de Technische Universiteit Delft.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.