vrachtwagenchauffeur

Beroepschauffeur wil verplichte nascholing voor alle weggebruikers

Nascholing zou voor alle weggebruikers verplicht moeten zijn om de verkeersveiligheid te vergroten. Dat vinden vier van de vijf vrachtautochauffeurs, zo blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek 2016 dat Logistic Force heeft gehouden onder 860 beroepschauffeurs.

Zelf moeten de chauffeurs elke vijf jaar 35 uur nascholing volgen in het kader van Code 95. Beroepschauffeurs die beroepsmatig willen blijven rijden, moeten zorgen dat ze op tijd een geldige Code 95 hebben bijgeschreven op hun rijbewijs. Op 1 augustus, toen het onderzoek verwerkt werd, had 13 procent van de ondervraagde chauffeurs de code nog niet op orde. Op zaterdag 10 september verstrijkt de deadline.

Bedreiging eigen baan

De grootste bedreiging die chauffeurs zien voor hun eigen baan is het aantrekken van buitenlandse chauffeurs door Nederlandse transportbedrijven. Dat geldt vooral voor chauffeurs uit Drenthe. De toename van het aantal files vinden vooral chauffeurs uit de regio Utrecht bedreigend. Oudere chauffeurs tussen de 56 en 65 ervaren de aanwas aan jongere chauffeurs vooral als een probleem.

Over hun vak zijn de meeste chauffeurs erg te spreken. Gemiddeld geven ze hun beroep het rapportcijfer 7,5. Chauffeurs uit Flevoland zijn het meest tevreden en waarderen hun vak met een 8,3. De deelnemers aan het onderzoek denken dat de buitenwereld veel negatiever is over het imago van hun vak. Ze schatten dat die het beroep met een 4,8 waardeert.

Imago

Voor Johan van den Elsen, partner binnen Logistic Force, personeelsbemiddelaar op het gebied van transport en logistiek, is die uitkomst reden om als branche gezamenlijk actie te ondernemen om het imago van het vak beroepschauffeur te verbeteren. “We zullen branchebreed aan de slag moeten om ervoor te zorgen dat het beroep van vrachtwagenchauffeur interessant blijft en de aanwas van nieuwe chauffeurs niet verder stagneert. Laten we met zijn allen kijken waar we dingen kunnen verbeteren, dat komt de hele branche ten goede.”

De ondervraagde chauffeurs rijden het liefste in een DAF (39 procent), gevolgd door Scania en Volvo. Jonge chauffeurs tot 25 jaar zouden het liefste Scania rijden als ze de keuze hebben.

Grootste ergernissen

Waar chauffeurs zich op de weg het meest aan ergeren is dat andere weggebruikers plotseling voor hun truck schieten om daarna uit te voegen. Andere ergernissen zijn: inhalen en vervolgens langzamer rijden, geen richting aangeven bij rotondes, langzamer rijden dan 80 kilometer per uur op de snelweg en agressieve medeweggebruikers.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Beroepschauffeur wil verplichte nascholing voor alle weggebruikers”

Willem Nijenhuis|10.09.16|15:50

Wij van WC eend adviseren…..
Kunnen jullie eens uitscheiden met je eigen portemonnee spekken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beroepschauffeur wil verplichte nascholing voor alle weggebruikers | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

Beroepschauffeur wil verplichte nascholing voor alle weggebruikers

Nascholing zou voor alle weggebruikers verplicht moeten zijn om de verkeersveiligheid te vergroten. Dat vinden vier van de vijf vrachtautochauffeurs, zo blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek 2016 dat Logistic Force heeft gehouden onder 860 beroepschauffeurs.

Zelf moeten de chauffeurs elke vijf jaar 35 uur nascholing volgen in het kader van Code 95. Beroepschauffeurs die beroepsmatig willen blijven rijden, moeten zorgen dat ze op tijd een geldige Code 95 hebben bijgeschreven op hun rijbewijs. Op 1 augustus, toen het onderzoek verwerkt werd, had 13 procent van de ondervraagde chauffeurs de code nog niet op orde. Op zaterdag 10 september verstrijkt de deadline.

Bedreiging eigen baan

De grootste bedreiging die chauffeurs zien voor hun eigen baan is het aantrekken van buitenlandse chauffeurs door Nederlandse transportbedrijven. Dat geldt vooral voor chauffeurs uit Drenthe. De toename van het aantal files vinden vooral chauffeurs uit de regio Utrecht bedreigend. Oudere chauffeurs tussen de 56 en 65 ervaren de aanwas aan jongere chauffeurs vooral als een probleem.

Over hun vak zijn de meeste chauffeurs erg te spreken. Gemiddeld geven ze hun beroep het rapportcijfer 7,5. Chauffeurs uit Flevoland zijn het meest tevreden en waarderen hun vak met een 8,3. De deelnemers aan het onderzoek denken dat de buitenwereld veel negatiever is over het imago van hun vak. Ze schatten dat die het beroep met een 4,8 waardeert.

Imago

Voor Johan van den Elsen, partner binnen Logistic Force, personeelsbemiddelaar op het gebied van transport en logistiek, is die uitkomst reden om als branche gezamenlijk actie te ondernemen om het imago van het vak beroepschauffeur te verbeteren. “We zullen branchebreed aan de slag moeten om ervoor te zorgen dat het beroep van vrachtwagenchauffeur interessant blijft en de aanwas van nieuwe chauffeurs niet verder stagneert. Laten we met zijn allen kijken waar we dingen kunnen verbeteren, dat komt de hele branche ten goede.”

De ondervraagde chauffeurs rijden het liefste in een DAF (39 procent), gevolgd door Scania en Volvo. Jonge chauffeurs tot 25 jaar zouden het liefste Scania rijden als ze de keuze hebben.

Grootste ergernissen

Waar chauffeurs zich op de weg het meest aan ergeren is dat andere weggebruikers plotseling voor hun truck schieten om daarna uit te voegen. Andere ergernissen zijn: inhalen en vervolgens langzamer rijden, geen richting aangeven bij rotondes, langzamer rijden dan 80 kilometer per uur op de snelweg en agressieve medeweggebruikers.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Beroepschauffeur wil verplichte nascholing voor alle weggebruikers”

Willem Nijenhuis|10.09.16|15:50

Wij van WC eend adviseren…..
Kunnen jullie eens uitscheiden met je eigen portemonnee spekken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.