Minister, Melanie, Schultz van Haegen, Infrastructuur

Minister wil alle informatie over verkeersongevallen bundelen in één loket

Minister, Melanie, Schultz van Haegen, Infrastructuur

Eén loket met alle beschikbare informatie over verkeersongevallen is het streven van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Het kan nog even duren voordat het zover is, zo maakt ze duidelijk in een brief aan de Tweede Kamer. Het bundelen van alle verschillende informatiestromen binnen één zo’n loket is niet eenvoudig en vraagt bovendien om aanpassing van de wet.

In juli vroeg de Tweede Kamer de regering een plan te maken voor een sluitende registratie van de locaties en oorzaken van verkeersongevallen. Die informatie is nu erg versnipperd. De landelijke ongevallenregistratie door de politie vormt de basis voor het eigen BRON-bestand van het ministerie, dat wordt beheerd door Rijkswaterstaat. Het BRON-bestand wordt aangevuld met informatie uit andere kanalen, zoals ziekenhuisgegevens.

Privacy

Maar er zijn inmiddels ook andere datastromen in beeld gekomen, die aanvullende informatie opleveren over ongevallen. Minister Schultz noemt onder meer ambulancedata en de informatie die gebruikers van de app MobielSchadeMelden aanleveren bij hun verzekeraars. Ook die informatie wil de bewindsvrouw opnemen in het BRON-bestand, zodra dat mogelijk is. Vaak is er nog wel een bewerkingsslag nodig voordat die gegevens ook echt gebruikt kunnen worden, waarbij rekening gehouden moet worden met de privacy van de verkeersslachtoffers.

Doordat er zo veel partijen betrokken zijn bij ongevallendata en de privacy van de verkeersslachtoffers gewaarborgd moet blijven, is het lastig om tot één loket te komen, schrijft Schultz. “Dit stelt hogere eisen aan de organisatie en het hele proces. Afspraken moeten toekomstbestendig worden gemaakt en de kwaliteit van gegevens moet zo goed mogelijk zijn.” Met het informatieloket dat Schultz voor ogen heeft kan ook diepteonderzoek gedaan worden dat meer inzicht biedt in oorzaken van ongevallen. “Naar verwachting zal een wettelijke basis nodig zijn om nadere regels te stellen over privacy.”

Informeren Tweede Kamer

De minister wil verder de Tweede Kamer beter informeren over verkeersongevallen. Nu gebeurt dat twee keer per jaar. Eind april meldt Schultz het aantal verkeersdoden van het voorgaande jaar. De informatie over het aantal gewonden in het verkeer volgt in najaar omdat de ziekenhuisgegevens pas dan beschikbaar zijn. Schultz wil toe naar één informatiemoment. Dat wordt voortaan in het najaar. Als voordeel noemt Schultz dat aan het einde van het jaar ook de analyses beschikbaar zijn die door SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) worden gemaakt en die worden gepubliceerd in de Monitor Verkeersveiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.