‘Week zonder vluchtmisdrijf’ bestrijdt doorrijden na ongeval

De Belgische verkeersorganisaties BIVV en VZW Rondpunt lanceerden ‘de week zonder vluchtmisdrijf’. Zo willen ze aandacht vragen voor bestuurders die een ongeluk veroorzaken en vervolgens doorrijden. Dat is het geval bij één op de tien ongelukken in België waarbij iemand omkwam of gewond raakte.

Met de campagne willen de organisaties bestuurders duidelijk maken dat doorrijden na een ongeval, ook wel ‘vluchtmisdrijf’ genoemd, echt niet kan. Op een speciaal voor de campagne gemaakte website zijn getuigenissen te vinden van slachtoffers en veroorzakers van een ongeval. Ook kunnen mensen een profielfoto van zichzelf met een verschrikte blik laten maken tegen de achtergrond van een achteruitkijkspiegel om die vervolgens als profielfoto op sociale media te gebruiken.

Voetgangers voornaamste slachtoffers

Dagelijks komt het zo’n 200 keer voor in België dat iemand doorrijdt na een ongeval. Bij de meeste ongelukken is alleen materiële schade, maar in 2015 vielen ook 27 doden en 223 zwaargewonden na een vluchtmisdrijf. De meeste dodelijke slachtoffers (ongeveer tweederde) zijn voetgangers. Samen met fietsers (14 procent) vormen zijn de grootste groep weggebruikers die slachtoffer zijn van een vluchtmisdrijf.

BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) vroeg 850 bestuurders die betrapt werden op doorrijden na een ongeval en die bij BIVV verplicht een cursus moesten volgen, naar hun beweegredenen. Daaruit bleek dat 42 procent van de bestuurders onder invloed was van alcohol of drugs. Bij 16 procent van de bestuurders was er iets niet in orde met het rijbewijs of de verzekeringspapieren. Een ander deel gaf aan bang te zijn voor hun reputatie. Ook waren er volgens BIVV bestuurders bij zonder enig moreel besef. De verleiding om door te rijden is het grootst op slecht verlichte wegen of plaatsen met weinig verkeer.

Maatregelen

Minister François Bellot van Mobiliteit kondigde maatregelen aan om doorrijden na een ongeval te bestrijden. “We moeten daarbij op elk domein inzetten: gaande van preventie, handhaving tot de vervolging achteraf. Dit geldt zeker voor recidivisten.”

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Week zonder vluchtmisdrijf’ bestrijdt doorrijden na ongeval | RijschoolPro

‘Week zonder vluchtmisdrijf’ bestrijdt doorrijden na ongeval

De Belgische verkeersorganisaties BIVV en VZW Rondpunt lanceerden ‘de week zonder vluchtmisdrijf’. Zo willen ze aandacht vragen voor bestuurders die een ongeluk veroorzaken en vervolgens doorrijden. Dat is het geval bij één op de tien ongelukken in België waarbij iemand omkwam of gewond raakte.

Met de campagne willen de organisaties bestuurders duidelijk maken dat doorrijden na een ongeval, ook wel ‘vluchtmisdrijf’ genoemd, echt niet kan. Op een speciaal voor de campagne gemaakte website zijn getuigenissen te vinden van slachtoffers en veroorzakers van een ongeval. Ook kunnen mensen een profielfoto van zichzelf met een verschrikte blik laten maken tegen de achtergrond van een achteruitkijkspiegel om die vervolgens als profielfoto op sociale media te gebruiken.

Voetgangers voornaamste slachtoffers

Dagelijks komt het zo’n 200 keer voor in België dat iemand doorrijdt na een ongeval. Bij de meeste ongelukken is alleen materiële schade, maar in 2015 vielen ook 27 doden en 223 zwaargewonden na een vluchtmisdrijf. De meeste dodelijke slachtoffers (ongeveer tweederde) zijn voetgangers. Samen met fietsers (14 procent) vormen zijn de grootste groep weggebruikers die slachtoffer zijn van een vluchtmisdrijf.

BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) vroeg 850 bestuurders die betrapt werden op doorrijden na een ongeval en die bij BIVV verplicht een cursus moesten volgen, naar hun beweegredenen. Daaruit bleek dat 42 procent van de bestuurders onder invloed was van alcohol of drugs. Bij 16 procent van de bestuurders was er iets niet in orde met het rijbewijs of de verzekeringspapieren. Een ander deel gaf aan bang te zijn voor hun reputatie. Ook waren er volgens BIVV bestuurders bij zonder enig moreel besef. De verleiding om door te rijden is het grootst op slecht verlichte wegen of plaatsen met weinig verkeer.

Maatregelen

Minister François Bellot van Mobiliteit kondigde maatregelen aan om doorrijden na een ongeval te bestrijden. “We moeten daarbij op elk domein inzetten: gaande van preventie, handhaving tot de vervolging achteraf. Dit geldt zeker voor recidivisten.”

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.