Lestractor met bumper

‘Invoering kentekenplicht landbouwvoertuigen vertraagd’

Bron: Cumela

De invoering van de kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen op 1 januari 2017 is niet haalbaar. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel nog steeds niet behandeld. Bovendien moet de Eerste Kamer daarna ook nog over het wetsvoorstel stemmen. Waarschijnlijk gaan de kamerleden pas in november in debat met minister Schultz van Haegen.

Dat meldt Cumela, de brancheorganisatie in groen, grond en infra. Cumela verwacht dat de plicht niet eerder wordt ingevoerd dan april 2017.

Het doel van de kentekenplicht is dat de technische gegevens van het voertuig en de gegevens van de eigenaar worden vastgelegd in het kentekenregister. Ook controleert de RDW meteen of het voertuig voldoet aan de voertuigeisen. Nu is er geen enkele controle op de veiligheid van nieuwe of geïmporteerde tractoren en MMBS’en (motorrijtuig met beperkte snelheid). Het kentekenen van tractoren die harder kunnen dan 40 km per uur is vanaf mei 2018 daarnaast noodzakelijk voor de Europese APK-verplichting.

Wetsvoorstel

De behandeling van het wetsvoorstel is al een paar keer verzet. Het eerste debat stond op 27 juni gepland, maar dat werd afgebroken en opgeschort. Ook de behandeling op 10 oktober ging niet door. Het debat staat nu gepland in week 43, maar op dat moment is minister Schultz van Haegen in het buitenland. De verwachting is nu dat het wetsvoorstel in november wordt behandeld.

Praktisch gezien is de invoering van de kentekenplicht op 1 januari 2017 niet meer mogelijk, aangezien ook de Eerste Kamer nog moet stemmen. Cumela verwacht dat de plicht niet eerder zal worden ingevoerd dan april 2017. Hierdoor wordt de periode waarin de bestaande (land)bouwvoertuigen een kenteken kunnen aanvragen korter. Per 20 mei 2018 moeten al deze voertuigen een kenteken hebben. Het gaat om ongeveer 580.000 landbouwtrekkers, motorrijtuigen met met beperkte snelheid en de daardoor getrokken aanhangwagens.

Maximumsnelheid

De invoering van het kenteken moet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ook moet op deze manier de politie makkelijker in kunnen grijpen bij overtredingen. Nederland is het laatste land binnen de EU dat deze kentekenplicht invoert.

De kosten van zo’n kentekening komt uit op 30 euro per (land)bouwvoertuig. Met de kentekenplicht gaat ook de maximumsnelheid van deze voertuigen omhoog van 25 naar 40 kilometer per uur.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Invoering kentekenplicht landbouwvoertuigen vertraagd’ | RijschoolPro
Lestractor met bumper

‘Invoering kentekenplicht landbouwvoertuigen vertraagd’

Bron: Cumela

De invoering van de kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen op 1 januari 2017 is niet haalbaar. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel nog steeds niet behandeld. Bovendien moet de Eerste Kamer daarna ook nog over het wetsvoorstel stemmen. Waarschijnlijk gaan de kamerleden pas in november in debat met minister Schultz van Haegen.

Dat meldt Cumela, de brancheorganisatie in groen, grond en infra. Cumela verwacht dat de plicht niet eerder wordt ingevoerd dan april 2017.

Het doel van de kentekenplicht is dat de technische gegevens van het voertuig en de gegevens van de eigenaar worden vastgelegd in het kentekenregister. Ook controleert de RDW meteen of het voertuig voldoet aan de voertuigeisen. Nu is er geen enkele controle op de veiligheid van nieuwe of geïmporteerde tractoren en MMBS’en (motorrijtuig met beperkte snelheid). Het kentekenen van tractoren die harder kunnen dan 40 km per uur is vanaf mei 2018 daarnaast noodzakelijk voor de Europese APK-verplichting.

Wetsvoorstel

De behandeling van het wetsvoorstel is al een paar keer verzet. Het eerste debat stond op 27 juni gepland, maar dat werd afgebroken en opgeschort. Ook de behandeling op 10 oktober ging niet door. Het debat staat nu gepland in week 43, maar op dat moment is minister Schultz van Haegen in het buitenland. De verwachting is nu dat het wetsvoorstel in november wordt behandeld.

Praktisch gezien is de invoering van de kentekenplicht op 1 januari 2017 niet meer mogelijk, aangezien ook de Eerste Kamer nog moet stemmen. Cumela verwacht dat de plicht niet eerder zal worden ingevoerd dan april 2017. Hierdoor wordt de periode waarin de bestaande (land)bouwvoertuigen een kenteken kunnen aanvragen korter. Per 20 mei 2018 moeten al deze voertuigen een kenteken hebben. Het gaat om ongeveer 580.000 landbouwtrekkers, motorrijtuigen met met beperkte snelheid en de daardoor getrokken aanhangwagens.

Maximumsnelheid

De invoering van het kenteken moet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ook moet op deze manier de politie makkelijker in kunnen grijpen bij overtredingen. Nederland is het laatste land binnen de EU dat deze kentekenplicht invoert.

De kosten van zo’n kentekening komt uit op 30 euro per (land)bouwvoertuig. Met de kentekenplicht gaat ook de maximumsnelheid van deze voertuigen omhoog van 25 naar 40 kilometer per uur.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.