alcohol, bestuurder, Bob

Bob-campagne 15 jaar: aantal drankrijders gehalveerd

De nieuwe Bob-campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop’ is vanaf volgende maand te zien op televisie, radio, online en langs de weg. De eerste Bob-campagne begon 15 jaar geleden. Sindsdien is het aantal overtreders die met alcohol op achter het stuur kruipen, meer dan gehalveerd.

De overheid wil het instrument daarom blijven inzetten, zegt minister Melanie Schultz van Haegen: “Naast handhaving en educatieve maatregelen, blijf ik samen met de partners Bob inzetten om het rijden onder invloed terug te dringen.” De nieuwe campagne start op 15 december en duurt tot half maart.

Populair

Nederland begon in 2001 met de campagne onder de slogan ‘Bob jij of Bob ik?’. Die vraag werd zo populair, dat deze in de Dikke van Dale is opgenomen. Dat de boodschap bij automobilisten is aangekomen, blijkt uit de cijfers: in 2002 had nog 4 procent van de gecontroleerde automobilisten te veel alcohol op, in 2015 was dat 1,7 procent.

Vanwege het 15-jarig bestaan van Bob zijn er extra activiteiten. Zo heeft Veilig Verkeer Nederland deze week een winactie op Facebook. Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert gaat in samenwerking van een aantal vloggers op zoek naar de beste manieren om je Bob te belonen.

CBR

Naast de Bob-campagnes spelen ook handhaving en educatieve maatregelen door het CBR een belangrijke rol. Drankrijders kunnen een geldboete verwachten van 300 tot 650 euro of een ontzegging van de rijbevoegdheid. Wie binnen vijf jaar voor de tweede keer wordt veroordeeld voor het rijden onder invloed van alcohol met 1,3 promille of hoger moet zijn rijbewijs inleveren. Ook kunnen drankrijders worden verplicht een cursus te volgen. Als uit onderzoek blijkt dat iemand een alcoholverslaving heeft, wordt het rijbewijs ingetrokken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bob-campagne 15 jaar: aantal drankrijders gehalveerd | RijschoolPro
alcohol, bestuurder, Bob

Bob-campagne 15 jaar: aantal drankrijders gehalveerd

De nieuwe Bob-campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop’ is vanaf volgende maand te zien op televisie, radio, online en langs de weg. De eerste Bob-campagne begon 15 jaar geleden. Sindsdien is het aantal overtreders die met alcohol op achter het stuur kruipen, meer dan gehalveerd.

De overheid wil het instrument daarom blijven inzetten, zegt minister Melanie Schultz van Haegen: “Naast handhaving en educatieve maatregelen, blijf ik samen met de partners Bob inzetten om het rijden onder invloed terug te dringen.” De nieuwe campagne start op 15 december en duurt tot half maart.

Populair

Nederland begon in 2001 met de campagne onder de slogan ‘Bob jij of Bob ik?’. Die vraag werd zo populair, dat deze in de Dikke van Dale is opgenomen. Dat de boodschap bij automobilisten is aangekomen, blijkt uit de cijfers: in 2002 had nog 4 procent van de gecontroleerde automobilisten te veel alcohol op, in 2015 was dat 1,7 procent.

Vanwege het 15-jarig bestaan van Bob zijn er extra activiteiten. Zo heeft Veilig Verkeer Nederland deze week een winactie op Facebook. Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert gaat in samenwerking van een aantal vloggers op zoek naar de beste manieren om je Bob te belonen.

CBR

Naast de Bob-campagnes spelen ook handhaving en educatieve maatregelen door het CBR een belangrijke rol. Drankrijders kunnen een geldboete verwachten van 300 tot 650 euro of een ontzegging van de rijbevoegdheid. Wie binnen vijf jaar voor de tweede keer wordt veroordeeld voor het rijden onder invloed van alcohol met 1,3 promille of hoger moet zijn rijbewijs inleveren. Ook kunnen drankrijders worden verplicht een cursus te volgen. Als uit onderzoek blijkt dat iemand een alcoholverslaving heeft, wordt het rijbewijs ingetrokken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.