zelfrijdende auto, colonne

Nieuw verkeersbord voor zelfrijdende voertuigen

Wie over de Duitse Autobahn rijdt, kan sinds kort een opvallend, zwart-wit verkeersbord langs de weg zien staan. Voor de menselijke bestuurder heeft het bord geen enkele betekenis; voor zelfrijdende auto’s wel degelijk. De borden dienen voor zelfrijdende voertuigen als oriëntatiepunt. 

Aan de hand van deze borden kunnen de autonome voertuigen precies zien waar ze zich bevinden, melden Duitse media. Samen met ultramoderne sensoren en een op de centimeter nauwkeurige digitale kaart zijn de nieuwe borden een verdere stap op weg naar de eerste volledig digitale, genetwerkte rijbaan, aldus de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt. 

Testgebied

Het bord, met een doorsnede van 70 centimeter, is geplaatst op het knooppunt Holledau langs de A9 en A93, niet ver van München. Dit is een door de overheid aangewezen testgebied waar innovatieve bedrijven en instellingen hun technologieën kunnen uitproberen, zoals sensoren, borden en meetapparatuur. De omgeving biedt veel verschillende omstandigheden die van de weg een goede testbaan maken.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw verkeersbord voor zelfrijdende voertuigen | RijschoolPro
zelfrijdende auto, colonne

Nieuw verkeersbord voor zelfrijdende voertuigen

Wie over de Duitse Autobahn rijdt, kan sinds kort een opvallend, zwart-wit verkeersbord langs de weg zien staan. Voor de menselijke bestuurder heeft het bord geen enkele betekenis; voor zelfrijdende auto’s wel degelijk. De borden dienen voor zelfrijdende voertuigen als oriëntatiepunt. 

Aan de hand van deze borden kunnen de autonome voertuigen precies zien waar ze zich bevinden, melden Duitse media. Samen met ultramoderne sensoren en een op de centimeter nauwkeurige digitale kaart zijn de nieuwe borden een verdere stap op weg naar de eerste volledig digitale, genetwerkte rijbaan, aldus de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt. 

Testgebied

Het bord, met een doorsnede van 70 centimeter, is geplaatst op het knooppunt Holledau langs de A9 en A93, niet ver van München. Dit is een door de overheid aangewezen testgebied waar innovatieve bedrijven en instellingen hun technologieën kunnen uitproberen, zoals sensoren, borden en meetapparatuur. De omgeving biedt veel verschillende omstandigheden die van de weg een goede testbaan maken.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.