‘Politiek heeft te weinig aandacht voor files in Nederland’

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Er is vanuit de politiek te weinig aandacht voor het vastlopende verkeer in Nederland. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van zeventien organisaties in de mobiliteitsbranche. “De urgentie ontbreekt terwijl ons land langzaam tot stilstand komt.”

Mobiliteit zou niet hoog op de politieke agenda staan, terwijl de Nederlander zich daar wel zorgen over maakt. De Mobiliteitsalliantie heeft een onderzoek laten uitvoeren onder 1551 Nederlanders. Driekwart van de Nederlanders vindt dat ze zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Driekwart wil dat er actie wordt ondernomen om de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen.

1 miljard extra

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit onder meer de ANWB, RAI Vereniging, NS, RET BOVAG en de Fietsersbond. De alliantie wil minstens 1 miljard euro aan extra financiële middelen per jaar voor noodzakelijke investeringen in infrastructuur. Ook pleit de organisatie voor een minister voor mobiliteit.

“De urgentie ontbreekt terwijl ons land langzaam tot stilstand komt waardoor de concurrentiepositie verslechtert en duurzaamheid en luchtkwaliteit achteruit gaan”, aldus de alliantie. “Wil de mobiliteit niet vastlopen, dan moet het slimmer, flexibeler, groener en veiliger.”

Alternatieven

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat Nederlanders de oplossing voor het fileprobleem zien in het verbeteren van het openbaar vervoer en meer mogelijkheden voor flexibel werktijden en thuiswerken. Een derde van de Nederlanders die wekelijks autorijdt, zegt geen alternatief te hebben als bijvoorbeeld de fiets, bus of trein.

Een derde van de Nederlanders denkt dat binnen nu en vijf jaar meer mensen een auto zullen delen. De helft van de Nederlanders (51 procent) vindt daarnaast dat het thuisbezorgen van pakketten buiten de spitstijden moet gebeuren. 46 procent van de Nederlanders accepteert langere levertijden, als dat leidt tot minder vrachtverkeer op onze wegen en in onze woonwijken.

Mobiliteitsdebat

Op donderdag 9 maart wordt in Utrecht het Nationaal Mobiliteitsdebat gehouden. Onder leiding van programmamaker Rens de Jong (BNR), gaan Tweede Kamerleden Attje Kuiken ( PvdA), Barbara Visser (VVD), Martijn van Helvert (CDA), Salima Belhaj (D66), Huib van Essen (kandidaat Kamerlid Groen Links) en Eric Smaling (SP) in discussie over de bereikbaarheidsproblematiek en de mobiliteitsthema’s veiliger, groener, slimmer en eerlijker.

Het debat is donderdag hier live te volgen vanaf 9.30 uur.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Politiek heeft te weinig aandacht voor files in Nederland’ | RijschoolPro

‘Politiek heeft te weinig aandacht voor files in Nederland’

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Er is vanuit de politiek te weinig aandacht voor het vastlopende verkeer in Nederland. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van zeventien organisaties in de mobiliteitsbranche. “De urgentie ontbreekt terwijl ons land langzaam tot stilstand komt.”

Mobiliteit zou niet hoog op de politieke agenda staan, terwijl de Nederlander zich daar wel zorgen over maakt. De Mobiliteitsalliantie heeft een onderzoek laten uitvoeren onder 1551 Nederlanders. Driekwart van de Nederlanders vindt dat ze zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Driekwart wil dat er actie wordt ondernomen om de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen.

1 miljard extra

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit onder meer de ANWB, RAI Vereniging, NS, RET BOVAG en de Fietsersbond. De alliantie wil minstens 1 miljard euro aan extra financiële middelen per jaar voor noodzakelijke investeringen in infrastructuur. Ook pleit de organisatie voor een minister voor mobiliteit.

“De urgentie ontbreekt terwijl ons land langzaam tot stilstand komt waardoor de concurrentiepositie verslechtert en duurzaamheid en luchtkwaliteit achteruit gaan”, aldus de alliantie. “Wil de mobiliteit niet vastlopen, dan moet het slimmer, flexibeler, groener en veiliger.”

Alternatieven

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat Nederlanders de oplossing voor het fileprobleem zien in het verbeteren van het openbaar vervoer en meer mogelijkheden voor flexibel werktijden en thuiswerken. Een derde van de Nederlanders die wekelijks autorijdt, zegt geen alternatief te hebben als bijvoorbeeld de fiets, bus of trein.

Een derde van de Nederlanders denkt dat binnen nu en vijf jaar meer mensen een auto zullen delen. De helft van de Nederlanders (51 procent) vindt daarnaast dat het thuisbezorgen van pakketten buiten de spitstijden moet gebeuren. 46 procent van de Nederlanders accepteert langere levertijden, als dat leidt tot minder vrachtverkeer op onze wegen en in onze woonwijken.

Mobiliteitsdebat

Op donderdag 9 maart wordt in Utrecht het Nationaal Mobiliteitsdebat gehouden. Onder leiding van programmamaker Rens de Jong (BNR), gaan Tweede Kamerleden Attje Kuiken ( PvdA), Barbara Visser (VVD), Martijn van Helvert (CDA), Salima Belhaj (D66), Huib van Essen (kandidaat Kamerlid Groen Links) en Eric Smaling (SP) in discussie over de bereikbaarheidsproblematiek en de mobiliteitsthema’s veiliger, groener, slimmer en eerlijker.

Het debat is donderdag hier live te volgen vanaf 9.30 uur.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.