verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Warmtegevoelige fietsverkeerslichten na succesvolle proef in Rotterdam

Een proef met een speciaal verkeerslicht in Rotterdam dat grote groepen fietsers voorrang geeft, was zo’n succes dat meerdere drukke kruispunten deze speciale installatie gaan krijgen. In het verkeerslicht zitten warmtesensoren die kunnen meten of er veel fietsers voor het stoplicht staan te wachten. Is dat het geval, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen.

Het eerste verkeerslicht met zo’n warmtesensor werd in september vorig jaar geïnstalleerd op het Churchillplein in Rotterdam. Tijdens de spits moesten fietsers daar tot wel twee minuten wachten op groen licht, wat tot opstoppingen leidt op het fietspad, schrijft de Volkskrant.

Nog meer experimenten

Het verkeerslicht dat reageert op lichaamswarmte moest dit probleem oplossen. Het is het eerste in zijn soort in Nederland. De sensoren, kleine bolletjes bovenop het licht, werken alleen tijdens de spits. Wanneer een groep van ongeveer tien mensen voor het rode licht staan, geven de sensoren een signaal af waardoor de fietsers eerder groen krijgen. Als het stoplicht op groen staat en er nog meer fietsers naderen, registreert de warmtesensor dat ook en blijft het licht wat langer groen.

Rotterdam experimenteert ook met andere gevoelige stoplichten. Zo is er een test met een regensensor die de fietser eerder groen geeft tijdens een regenbui. Ook komt er een test met een ‘groenvoorspeller’. Door middel van een detectielus op 50 meter afstand van het stoplicht blijft het fietsverkeerslicht dan langer op groen staan.

Lees ook: Groningen geeft fietsles aan Rotterdam na mislukte proef

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Warmtegevoelige fietsverkeerslichten na succesvolle proef in Rotterdam | RijschoolPro
verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Warmtegevoelige fietsverkeerslichten na succesvolle proef in Rotterdam

Een proef met een speciaal verkeerslicht in Rotterdam dat grote groepen fietsers voorrang geeft, was zo’n succes dat meerdere drukke kruispunten deze speciale installatie gaan krijgen. In het verkeerslicht zitten warmtesensoren die kunnen meten of er veel fietsers voor het stoplicht staan te wachten. Is dat het geval, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen.

Het eerste verkeerslicht met zo’n warmtesensor werd in september vorig jaar geïnstalleerd op het Churchillplein in Rotterdam. Tijdens de spits moesten fietsers daar tot wel twee minuten wachten op groen licht, wat tot opstoppingen leidt op het fietspad, schrijft de Volkskrant.

Nog meer experimenten

Het verkeerslicht dat reageert op lichaamswarmte moest dit probleem oplossen. Het is het eerste in zijn soort in Nederland. De sensoren, kleine bolletjes bovenop het licht, werken alleen tijdens de spits. Wanneer een groep van ongeveer tien mensen voor het rode licht staan, geven de sensoren een signaal af waardoor de fietsers eerder groen krijgen. Als het stoplicht op groen staat en er nog meer fietsers naderen, registreert de warmtesensor dat ook en blijft het licht wat langer groen.

Rotterdam experimenteert ook met andere gevoelige stoplichten. Zo is er een test met een regensensor die de fietser eerder groen geeft tijdens een regenbui. Ook komt er een test met een ‘groenvoorspeller’. Door middel van een detectielus op 50 meter afstand van het stoplicht blijft het fietsverkeerslicht dan langer op groen staan.

Lees ook: Groningen geeft fietsles aan Rotterdam na mislukte proef

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.