Elektrische fiets, Gazelle

Forse toename dodelijke verkeersongevallen met elektrische fiets in Duitsland

In Duitsland zijn vorig jaar 61 bestuurders van een elektrische fiets omgekomen bij een verkeersongeval. Dat is 70 procent meer dan in 2015. Deze sterke toename zou te maken hebben met de populariteit van de e-bike en de hoge leeftijd van de bestuurders. 

Vier op de vijf bestuurders van de elektrische fiets in Duitsland is 65 jaar of ouder, schrijft de Duitse website Motor Talk. Hoe ouder de bestuurder is, hoe gevaarlijker de ‘turbofiets’ wordt, zegt een van de onderzoekers. Het risico op een dodelijk ongeval ligt bij gemotoriseerde fietsen hoger dan de traditionele fiets.

Bestuurders van een elektrische zouden eerst vertrouwd moeten raken met de bijzonderheden van dit voertuig, voordat ze erop gaan rijden, is hun stelling. De ongevallen vinden met name plaats tijdens een afdaling met hoge snelheid. Deskundigen raden de fietsers dan ook met klem aan een speciale helm te dragen die voor deze fiets is ontworpen.

Nederland

Ook in Nederland wordt de elektrische fiets steeds populairder. In 2016 was van alle nieuw verkochte fietsen 29 procent elektrisch, blijkt uit cijfers van BOVAG en RAI Vereniging. Vijf jaar eerder was dat nog 17 procent. Tegelijk met de groeiende populariteit bestaat er zorg over de veiligheid van de elektrische fiets. De SWOV deed hier in 2014 onderzoek naar.

De combinatie van een zwaarder gewicht, ongunstiger gewichtsverdeling, een soms onnatuurlijke wijze van trapondersteuning en hogere snelheden kunnen leiden tot een hogere ongevalskans en ernstiger letsel. Bij ouderen neemt deze kans nog eens sterker toe vanwege broosheid en hogere werkbelasting.

Speed pedelecs

Sinds enkele jaren maakt ook de speed pedelec deel uit van het verkeer. Vorig jaar werden 3.468 van deze extra snelle e-bikes verkocht in Nederland, net iets minder dan het jaar ervoor. In Nederland worden speed pedelecs sinds 1 januari dit jaar gezien als bromfiets. De snelle fietsen mogen buiten de bebouwde kom maximaal 45 kilometer per uur en binnen de bebouwde kom op het bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur. Als er geen bromfietspad is, rijden speed pedelecs op de rijbaan. Vanaf 1 juli 2017 voert het CBR vragen in over de speed pedelec bij de theorie-examens A, AM en B.

Eind april kwam een 37-jarige man om het leven bij een ongeluk met zijn speed pedelec in het Zuid-Hollandse Vierpolders. Volgens de politie was de man over de kop geslagen. De man droeg geen helm en raakte zwaargewond aan zijn hoofd. Hij zou de eerste dodelijke slachtoffer van een ongeval met een speed pedelec zijn in Nederland.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.