Voetgangersapp helpt ouderen veilig over te steken

De gemeente Tilburg is onlangs een proef gestart met de voetgangersapp CrossWalk. Deze app helpt ouderen en mensen die slecht ter been zijn veilig over te steken door ze langer groen licht te geven. Het is de eerste proef met een voetgangersapp in Nederland.

De app is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Dynniq. De CrossWalk-app is geïnstalleerd op de smartphone van testpersonen uit de doelgroep. CrossWalk communiceert automatisch met het verkeerslicht zodra een voetganger het kruispunt nadert.

Maatwerk

Alle voetgangers standaard langer groen licht geven, was volgens de gemeente geen optie omdat dit het autoverkeer richting het centrum te veel zou belemmeren. Daarom werd er gezocht naar meer maatwerk. De technologie maakt het mogelijk om de duur van het groene voetgangerslicht af te stemmen op de persoonlijke situatie. Afhankelijk van de mate van mobiliteitsbeperking blijft het licht langer op groen staan. Zo zorgt de app ervoor dat de voetganger lang genoeg groen licht krijgt om veilig over te kunnen steken, maar wordt het andere verkeer niet onnodig vertraagd.

De app biedt daarnaast een uitkomst tegen de geluidsoverlast van ratelklikkers: het ratelende geluid dat als hulp dient voor blinden en slechtzienden. Met CrossWalk kan het verkeerslicht ook blinden en slechtzienden detecteren, en alleen op dat moment het geluid inschakelen.

Ook app voor fietsers

Dit systeem past binnen de Mobiliteitsaanpak 2040 van de gemeente Tilburg, die zich richt op het gebruik van innovatieve technieken voor langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers. In de toekomst kunnen verkeerslichten volledig zijn afgestemd op de verschillende doelgroepen.

Speciaal voor fietsers ontwikkelt Dynniq momenteel de app CrossCycle. Hiermee worden fietsers eerder gesignaleerd wanneer ze een kruising naderen en krijgen daardoor sneller groen licht. Ook kan de app rekening houden met verschillende snelheden van fietsers bij het bepalen van de duur en het moment van het groene licht. Dit moet de doorstroming en veiligheid van fietsers bevorderen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.